خوردن داروهایى که جنبهى غذایى ندارند
سؤال1338. آیا خوردن داروهاى خوراکى که هیچ جنبهى غذایى نداشته باشد و جهت تسکین دردهاى بیمارى به کار مىرود، باطل کننده روزه مىباشد؟
پاسخ: به حسب ظاهر، مثل خوردن ریگ است و در خوردنىهایى که موجب بطلان روزه مىشود، چیزهاى معمول و غیر معمول فرقى نمىکند. بله، ممکن است اگر محتاج به خوردن آن باشد، مضطرّ به افطار باشد.
داخل شدن خوندماغ در حلق
سؤال1339. اگر روزهدار خوندماغ شود، اگر سر را بالا بگیرد و خوندماغ داخل حلق شود، آیا روزهاش باطل است؟
پاسخ: مثل ترشّحات بینى است که اگر به فضاى دهن نرسد و داخل حلق شود و در حال غیر روزه هم این کار معمول باشد، قطع نظر از عناوین دیگر مبطل روزه نیست.
چرک و خلط گلو
سؤال1340. آیا چرک و خلط گلو، روزه را باطل مىکند یا نه؟
پاسخ: اگر به فضاى دهان نرسد، باطل نمىکند.
جمع شدن اخلاط در دهان در حال نماز
سؤال1341. اگر بین نماز در دهان روزهدار اخلاط سر و سینه جمع شود، به صورتى که اگر فرو دهد، روزهاش باطل مىشود و اگر بخواهد بریزد، باید نماز را قطع کند. وظیفهاش چیست؟
پاسخ: اگر گرفتن آن به دستمال و مانند آن ممکن نباشد، قطع نماز براى ضرورت و عذر جایز است.
مسواک زدن
سؤال1342. آیا مسواک کردن با خمیر دندان در حال روزه، اشکال دارد؟
پاسخ: اگر چیزى به حلق نرسد، اشکال ندارد.
تنفّس بخار آب در مواقع روزهدارى
سؤال1343. تنفّس بخار آب غلیظ در حمام براى روزهدار چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر مشکوک است که به حدّ غبار غلیظ مبطل رسیده است یا نه، اشکال ندارد.
فرو بردن آب دهان مخلوط به خون
سؤال1344. اگر روزه دارى به دستور پزشک، آب دهان مخلوط به خون را فرو ببرد، روزهاش باطل است؟ در صورت بطلان، آیا قضاى روزه کافى است یا کفّاره هم دارد؟
پاسخ: اگر خون را عمدا فرو دهد، روزهاش باطل مىشود و فرقى بین ضرورت و عدم آن نیست. بلى، در مورد ضرورت کفّاره ندارد؛ ولى دستور پزشک به تنهایى ضرورتآور نیست.
افطار کردن بعد از خوردن سهوى غذا
سؤال1345. اگر انسان در روزهى واجب سهوا چیزى بخورد و به خیال این که روزهاش باطل شده است افطار کند، آیا غیر از قضا، کفّاره هم بر او واجب است؟
پاسخ: اگر جاهل قاصر و غیر ملتفت به سؤال از این مسأله بوده، کفاره ندارد.
روزهدارى که همیشه از لثهاش خون مىآید
سؤال1346. تکلیف روزهدارى که از لثهاش همیشه خون مىآید چیست؟
پاسخ: تا ممکن و میسور است باید خون را خارج کند و اگر ممکن نشد و ضرورت بر فرو بردن داشت؛ چون ضرورت، مفطر را از ابطال ساقط نمىکند، او از مصادیق مضطرّ به افطار است.
فرو بردن خلط سینه بدون اختیار
سؤال1347. روزهدارى که خلط سینه به فضاى دهانش آمده، آن را نگه مىدارد تا پس از مدّت کوتاهى به بیرون دهان بریزد. امّا ناگهان بدون اختیار آن را فرو مىدهد، آیا روزهاش صحیح است؟
پاسخ: صحیح است.
افطار با مالى که خمس آن داده نشده است
سؤال1348. روزهدار با مالى که متعلّق خمس است و خمس آن را نداده است، در ماه مبارک رمضان افطار مىنماید، آیا کفّارهى جمع دارد؟
پاسخ: کفّارهى جمع ندارد، مگر در بعض موارد که در هر صورت به حکم خوردن چیز غصبى است، مثل این که در تمام عین متعلّق خمس تصرّف شده باشد و او نیز قصد اداى از مال دیگر را نداشته باشد.
خوردن سهوى
سؤال1349. اگر در هنگام روزه چیزى سهوا از گلو پایین رود، آیا روزه باطل است؟
پاسخ: باطل نمىشود.
معیار خوردن در بطلان روزه
سؤال1350. معیار در خوردن و آشامیدن چیست؟ آیا به محض رسیدن به حلق، روزه را باطل مىکند یا فرو بردن اشیا روزه را باطل مىکند؟
پاسخ: معیار، داخل شدن در حلق است.
استعمال ناس
سؤال1351. مادّهاى است به نام ناس که اعتیادآور است. درهر نوبت مقدار دو گرم یا بیشتر از آن را زیر زبان مىگذارند و از این طریق تأثیر کامل آن ظاهر مىشود و بعد از دهان خارج مىکنند. آیا این عمل در ماه رمضان باعث بطلان روزه مىشود؟
پاسخ: اگر چیزى به حلق نرسد، از جهت روزه اشکال ندارد.
فرو دادن پوستهاى خشکیده لب
سؤال1352. آیا فرو بردن پوستهایى که گاهى اوقات از لب جدا مىشود و خشک است، روزه را باطل مىکند؟
پاسخ: بله، باطل مىکند.
افطار با اذان افق محل دیگر
سؤال1353. اگر با شنیدن صداى اذان تهران گمان کند که اذان اصفهان شده و افطار کند، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر غروب خورشید (غایب شدن قرص خورشید در زمین مسطح) به افق اصفهان شده بوده، اشکالى ندارد.
گرد و غبار گچ و سیمان
سؤال1354. آیا گرد و غبار اشیایى مانند آرد و گچ و سیمان، روزه را باطل مىکند؟
پاسخ: اگر عمدا فرد رود، موجب بطلان روزه مىشود.
زمان افطار کردن
سؤال1355. در ماه مبارک رمضان چه وقت مىتوان افطار کرد؟
پاسخ: در وقت مغرب شرعى که بنابر اظهر همان استتار (پنهان شدن) قرص خورشید در افق مستوى (زمین مسطح) است.
افطار کردن قبل از اذان مغرب
سؤال1356. یک روز اشتباها اذان مغرب کمى زودتر گفته شد و ما افطار کردیم، آیا روزه آن روز صحیح است؟
پاسخ: اگر بعد از غروب آفتاب بوده صحیح است، هر چند قبل از زوال حُمره مشرقیّه بوده است.
عدم اعتماد به اذان رادیو و تلویزیون
سؤال1357. اگر کسى به اذان رادیو و تلویزیون اعتماد نداشته باشد و یقین به دخول فجر صادق ننماید، آیا مىتواند پس از پخش اذان از رادیو و تلویزیون باز هم غذا بخورد؟
پاسخ: خلاف احتیاط است.