انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیا غسل جنابت بر گردنم بوده یا نه (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام. بنده از گناه استمنا توبه کردم. 5 سالی میشد هرچند ماه این کارو انجام میدادم. اما نمیدونستم غسل واجب داره. الان حکمش چیه؟ حکم نماز و روزهام چی میشه؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)

جواب البته استمناء یعنی بازی با خود به قصد بیرون آمدن منی.
چه بسا افرادی از بازی با خود لذت ببرند و حتی رطوبتی نیز از آنها خارج شود که این رطوبت ها اگر فقط با لذت خارج شده باشد نه باشهوت، نجس نیست و منی نمی باشد و غسل ندارد و روزه را نیز باطل نمی کند ولی اگر رطوبت در اوج لذت خارج شده باشد یعنی پس از خارج شدن آن رطوبت شخص به ارگاسم رسیده باشد و ارضا گردد آن رطوبت منی است و غسل دارد و روزه را باطل می کند. و اگر شک داشته باشید که رطوبت خارج شده منی بوده است یا نه، و با شهوت خارج شده است یا نه، وظیفه ای ندارید و غسلی به گردن شما واجب نمی شود و روزه را باطل نمی کند.
اما اگر یقین داشته باشید که رطوبت خارج شده منی است و روزه را باطل کرده است وظیفه شما این است ه علاوه بر قضای روزه کفاره نیز بدهید و کفاره این است یا 60 روز روزه بگیرید یا به 60 فقیر طعام بدهید.
و اگر بخواهید کفاره را به پول تبدیل و پرداخت نمایید برای هر روز 60 هزار تومان کفاره بدهید که این پول تبدیل به نان شود . می توانید این پول را به نانوای مورد اعتماد و امین بدهید و بگویید که به فقرا نان رایگان بدهد و نیز می توانید این پول را به کمیته امداد امام ره یا موسسات خیریه یا به عالم محل و امام جماعت منطقه بدهید و بگویید که این پول کفاره است تا بدانند که با این پول باید نان به فقیر بدهند.
در صورتی که روزه گرفتن برایتان مقدور نباشد و نیز کفاره دادن برایتان مقدور نباشد فقط استغفار کنید و گفتن یک استغفرالله در عمل به تکلیف کافی است البته از کفاره هر اندازه که بتوانید بدهید.
و اگر یقین دارید که رطوبتی که خارج شده منی بوده است و بدون غسل نماز خوانده اید نمازهایی را که خوانده اید باید اعاده کنید.
البته اگر پس از واجب شدن غسل جنابت، شما یک غسل واجب انجام داده باشید مانند غسل حیض، هر غسل دیگری به گردن شما باشد از شما برداشته شده است. یاحق


سوال با تشکر از پاسـخ سریع شما و ایجاد چنین فضایی. حقیقتا بنده نمیدونم که رطوبت خارج شده منی بوده یا نه. میشه لذت وشهوت رو واسم بیشتر باز کنین که دینی به گردنم نباشه. و به نظرشما چه جوری میتونم محکمتر رو توبم بیاستم آخه خیلی نگرانم الخصوص اینکه به سن ازدواج رسیدم (دختری 24ساله ام). واسم دعاکنین.


جواب اگر نمیدانید که رطوبت خارج شده منی بوده یا نه تکلیفی ندارید. نگران نباشید و به لطف خدای سبحان همیشه امیدوار باشید. دعا میکنم خدای قادر برای شما خیر و خوشبختی مقدر فرماید. یاحقّ.


سوال با تشکر فراوان .التماس دعا


جواب یاعلی. التماس دعا.


سوال ba salam o khaste nabashid. mikhastam bedunam hokme tato va kashte mozhe baraye vozu chist?


جواب اگر در آوردن مژه هنگام وضو و غسل بدون عسر و حرج و مشقت ممکن باشد باید دراورید و وضو یا غسل انجام دهید در غیر این صورت باطل است. اما اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با عسر و حرج و مشقت و سختی باشد به نیت وضو و غسل جبیره ای به وظیفه خود عمل کنید.
تاتو اگر زیر پوست باشد اشکالی برای وضو یا غسل ندارد و اگر روی پوست باشد باید برای وضو و غسل برطرف شود. یاحقّ.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -