انهار
انهار
مطالب خواندنی

ثواب نماز جماعت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال در 100متري ما يك مسجد است كه موقع اذان آن مسجد باز است من نمازم را بطور انفرادي در مسجد خودمان بخوانم بهتر است يا در مسجدي كه در 2كيلومتري ما نماز جماعت مي خوانند نماز جماعت بخوانم بهتر است؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)

جواب البته عزیزم نماز جماعت قابل مقایسه با نماز فرادی نیست.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: جبرئیل با هفتاد هزار فرشته بعد از نماز ظهر آمدند سپس جبرئیل گفت اى محمد پروردگارت تو را سلام مى رساند و دو هدیه به تو داده که به هیچ پیامبرى نداده پیامبر
(صلی الله علیه و آله و سلّم) سـوال کرد آن دو هدیه چیست؟ جبرئیل گفت:
1- سه رکعت نماز وتر.
2- پنج نماز در جماعت.
پیامبر
(صلی الله علیه و آله و سلّم) پرسید: براى امت من در نماز جماعت چه اجرى مى باشد؟ جبرئیل گفت:

اگر دو نفر در جماعت شرکت کنند خداوند براى هر کدام در هر رکعت ثواب صد و پنجاه رکعت مى دهد.
اگر سه نفر در جماعت شرکت کنند خداوند براى هر کدام در هر رکعت ثواب ششصد رکعت مى دهد.
اگر چهار نفر در جماعت شرکت کنند خداوند براى هر کدام در هر رکعت ثواب هزار و دویست رکعت مى دهد.
اگر پنج نفر در جماعت شرکت کنند خداوند براى هر کدام در هر رکعت ثواب دو هزار و چهار صد رکعت مى دهد.
اگر شش نفر در جماعت شرکت کنند خداوند براى هر کدام در هر رکعت ثواب چهار هزار و هشتصد رکعت مى دهد.
اگر هفت نفر در جماعت شرکت کنند خداوند براى هر کدام در هر رکعت ثواب نه هزار ششصد رکعت مى دهد.
اگر هشت نفر در جماعت شرکت کنند خداوند براى هر کدام در هر رکعت ثواب نوزده هزار و دویست رکعت مى دهد.
اگر نه نفر در جماعت شرکت کنند خداوند براى هر کدام در هر رکعت ثواب سى و شش هزار و چهار صد رکعت مى دهد.
اگر ده نفر در جـماعت شرکت کنند خداوند براى هر کدام در هر رکعت ثواب هفتاد و دو هزار هشت صد رکعت مى دهد.
اگر از ده نفر بیشتر در جماعت شرکت کنند اگر تمام آسمانها کاغذ و تمام دریاها مرکب و تمام درختان قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند نمى توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.
هرگاه کسى تکبیر امام را درک کند و با امام تکبیر بگوید بهتر است از شصت هزار حج و عمره و هفتاد هزار بار بهتر است از دنیا و آنچه در دنیا است.
یک رکعت نماز با جماعت بهتر است از صد هزار دینار صدقه در راه خدا، یک سجده در نماز جماعت بهتر است از آزاد کردن بنده در راه خدا. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -