انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

استفتائات اعتکاف- آیت الله العظمی بهجت قدس سره

مسائل متفرقه اعتکاف

 اعتکاف در ادیان دیگر

سؤال. آیا اعتکاف به زمان‏هاى ویژه‏اى اختصاص دارد؟ و بهترین زمان جهت اعتکاف چیست؟

پاسخ: در هر زمانى که روزه در آن ایام صحیح است اعتکاف نیز جایز و صحیح است و بهترین اوقات اعتکاف ماه رمضان و برترین اوقات رمضان دهه‏ى آخر آن است.

اعتکاف بدون قصد عبادت

سؤال. آیا توقف در مسجد، بدون قصد عبادت، اعتکاف به شمار مى‏آید یا قصد عبادت هم لازم است؟

پاسخ: قصد عبادت هم لازم است

شرط ضمن نیت اعتکاف

سؤال. شرط ضمن نیّت اعتکاف به چه معنا است و چه شروطى را انسان مى‏تواند در آن نیت کند؟

پاسخ: به این معنا است که از اوّل مى‏تواند شرط کند که هر وقت خواست، چه با عروض مانع یا عدم آن از اعتکاف دست بردارد، هر چند در روز سوّم هم باشد

اعتکاف واجب

سؤال. اعتکاف به واسطه نذر، عهد، قسم، یا شرط ضمن عقد یا اجاره چه حکمى دارد

پاسخ: واجب مى‏شود

اعتکاف نیابتی

سؤال. اعتکاف به نیابت از میّت یا حى چه حکمى دارد؟

پاسخ: اعتکاف به نیابت از میّت صحیح است و صحت آن به نیابت از حى محل تأمل است

قصد اعتکاف

سؤال. آیا در اعتکاف قصد وجوب یا استحباب لازم است؟

پاسخ: لازم نیست

زمان نیت اعتکاف

سؤال. زمان نیّت اعتکاف چه وقت است؟ آیا مى‏توان در اوّل شب نیّت کرد؟

پاسخ: زمان نیّت اعتکاف اوّل طلوع فجر روز اوّل است و از اوّل شب هم مى‏تواند نیت کند؛ بلکه نیّت از شب موافق احتیاط مستحبى است و اگر اعتکافش بیش از سه روز است، از همان وقت نیّت را شروع مى‏کند.

اشتباه در نیت

سؤال. اگر براى اعتکاف وجوبى، از روى اشتباه نیّت استحبابى کند یا بالعکس، تکلیف چیست؟

پاسخ: اگر به قصد انجام وظیفه فعلى بوده است، صحیح است.

اعتکاف مسافر

سؤال. آیا مسافر مى‏تواند معتکف شود؟

پاسخ: اگر بتواند در آن سفر روزه بگیرد، اعتکاف او صحیح است.

مصادف شدن نیت اعتکاف با عید فطر یا قربان

سؤال. اگر زمانى نیّت اعتکاف کند که روز عید فطریا قربان در بین ایّام اعتکاف واقع شود، چه حکمى دارد؟

پاسخ: جایز نیست

اعتکاف بیشتر از سه روز

سؤال. اعتکاف بیشتر از سه روز، به صورتى که آن زیاده، بخشى از یک روز یا شب باشد، چه حکمى دارد؟

پاسخ: در جایى که اعتکاف سه روز باشد، صحت تلفیق، محل تامّل و اشکال است و اگر بیشتر باشد و از اوّل نیّت آن را داشته است، تلفیق جایز است.

اعتکاف روز ششم

سؤال. کسى که پنج روز در اعتکاف بوده است، آیا اعتکاف روز ششم هم بر او واجب است؟

پاسخ: بلى، روز ششم واجب است، على الاقوى

مراد از روز در اعتکاف

سؤال. منظور از روز در اعتکاف چیست؟

پاسخ: منظور از طلوع فجر است تا غروب شمس نسبت به روز اوّل و آخر، و دو شبى که در وسط قرار مى‏گیرد داخل است

سه روز تلفیقی

سؤال. آیا سه روز تلفیقى در تحقق اعتکاف کافى است؟

پاسخ: در آن تامّل و اشکال است

اعتکاف زن و اجازه شوهر

سؤال. آیا در اعتکاف، زن باید از شوهر خود اجازه بگیرد؟

پاسخ: در صورتى که اعتکاف او منافى با حق شوهر باشد، اجازه لازم است و با عدم منافات هم احتیاط در اجازه است.

اجازه فرزند و اجازه پدر

سؤال. آیا فرزند لازم است که براى اعتکاف از پدر خود اجازه بگیرد؟

پاسخ: اگر اعتکاف فرزند مستلزم آزار و اذیت آن‏ها باشد، اجازه‏ى پدر و مادر لازم است.

مساجدی که در آن اعتکاف صحیح است

سؤال. در چه مساجدى اعتکاف صحیح است؟

پاسخ: اعتکاف در مسجد جامع هر شهرى صحیح است

راه احراز مسجد جامع

سؤال. از چه راه‏هایى مى‏توان مسجد جامع بودن جایى را احراز نمود؟

پاسخ: مسجدیّت یا جزئیت براى آن به علم یا شیوع مفید علم یا اطمینان یا به بیّنه یا به حکم حاکم شرع ثابت مى‏شود و در خبر دادن عدل واحد تأمّل است و مسجد جامع مسجدى است که اکثر اهالى شهر در آن جا نماز مى‏خوانند؛ هر چند از آن محل هم نباشند.

مسجد جامع متروک

سؤال. برخى از مسجدهاى جامع در شهرها، در قدیم مرکزیّت و جامعیّت داشته و فعلاً به حالت نیمه متروک درآمده و جامعیّت خود را از دست داده است؛ هر چند هنوز به آن مسجد جامع اطلاق مى‏شود و در عوض مسجدهاى بزرگ با مرکزیّت بیشترى ساخته شده است، آیا اعتکاف در این گونه مساجد جدیدالتأسیس، بدون عنوان مسجد جامع صحیح است؟

پاسخ: باید عنوان مسجد جامع صدق کند.

تعدد مسجد جامع شهر

سؤال.اگر مسجد جامع در شهر متعدد باشد، حکم اعتکاف چیست؟

پاسخ: در صورت تعدّد مخیّر است در هر یک از آن مساجد اعتکاف نماید.

اعتکاف در مسجد جمکران

سؤال. آیا اعتکاف در مسجد مقدس جمکران صحیح است؟

پاسخ: صحیح نیست، چون مسجد جامع شهر نیست.

اعتکاف در مسجد دانشگاه

سؤال. آیا اعتکاف در مسجد دانشگاه صحیح است؟

پاسخ: صحیح نیست و مسجد جامع شهر به حساب نمى‏آید

اعتکاف در محل مشخص شده توسط دیگری

سؤال. اگر فردى گوشه مشخصى از مسجد را جهت اعتکاف خود معین نماید و فرد دیگرى در آن‏جا معتکف شود، آیا اعتکاف فرد دوم باید با اجازه فرد اوّل باشد؟ و در صورت عدم رضایت او، آیا اعتکاف وى باطل است؟

پاسخ: اجازه از فرد اوّل لازم است و در صورتى که او را از آن مکان رانده و وى از آن‏جا اعراض کرده و به جاى دیگر رفته، بنابر اقوى اعتکاف او صحیح است، هم‏چنین اگر به جاى دیگر نرفته؛ ولى مکان منحصر در این جاى غصب شده نیست که در این صورت نیز اعتکاف صحیح مى‏باشد؛ اما اگر امکان اعتکاف منحصر در مکان غصب شده باشد و آن فرد نیز از آن مکان اعراض ننموده باشد، اعتکاف باطل است.

انصراف از اعتکاف

سؤال. آیا معتکف مى‏تواند از اعتکاف منصرف شود؟

پاسخ: برگشت و انصراف از اعتکاف در واجب معین و هم‏چنین در غیر معین، بعد از تمام شدن دو روز جایز نیست و منظور از دو روز غروب روز دوم است و در صورتى که هنگام نیّت اعتکاف، شرط رجوع داشته است، مى‏تواند هر وقت خواست ـ بنا به تفصیلى که در جواب‏هاى قبلى گذشت ـ از اعتکاف دست بردارد؛ هر چند روز سوم هم باشد.

اعتکاف در یک ماه

سؤال. اگر کسى نذر کند یک ماه را معتکف شود، آیا شب اوّل هم جزو همان یک ماه است؟

پاسخ: بلى، شب اوّل ماه، جزو ماه است. (براى توضیح بیشتر به جامع المسائل، ج ، ص ، م  رجوع شود

نقصان ماه از سی روز

سؤال. اگر کسى نذر کند یک ماه را اعتکاف نماید و ماه ناقص باشد، آیا باید روز سى‏ام را هم بگیرد یا نه؟

پاسخ: با تمام شدن ماه، وظیفه تمام مى‏شود و اعتکاف روز سى‏ام از آخر واجب نیست، اگرچه احوط است.

اعتکاف یک ماه جدا جدا

سؤال. اگر کسى نذر کند به مقدار یک ماه معتکف شود، آیا مى‏تواند اعتکاف‏هاى متفرّق و پراکنده انجام دهد، یا باید یک ماه به هم پیوسته باشد؟

پاسخ: اگر نذر یک ماه بین الهلالین کرده است، پى در پى بودن واجب است و در غیر این صورت مى‏تواند متفرق معتکف شود؛ یعنى سه روز سه روز معتکف شود تا سى روز.

اعتکاف در دو مسجد

سؤال. آیا در اعتکاف، وحدت مسجد شرط است؟ اگر دو مسجد به هم متصل باشند چه طور؟

پاسخ: بلى، وحدت مسجد شرط است، مگر در صورت اتصال زمین آن دو مسجد به یکدیگر که مى‏تواند در هر کدام باشد، هر چند در نیّت یکى را معین کرده بنابر اظهر.

زیارت در بین اعتکاف

سؤال. اگر کسى در مسجد اعظم قم و یا مسجدهاى اطراف مضجع مطهر امام رضا ـ علیه‏السّلام ـ معتکف شود، آیا در کوتاه مدت یا بلند مدت مى‏تواند کنار قبر حضرت رضا ـ علیه‏السّلام ـ و یا حضرت معصومه ـ سلام‏اللّه‏علیها ـ به عبادت و زیارت بپردازد؟ و زیارت او خروج از مسجد محسوب مى‏شود؟

پاسخ: مى‏تواند زیارت کند، به حدى که صورت اعتکاف محو نشود.

بام و زیرزمین مسجد

سؤال.مکان‏هایى هم چون بام و زیر زمین مسجد که شک داریم جزو مسجد است یا نه، آیا مى‏توان در حین اعتکاف به آن‏جا رفت؟

پاسخ: در حال اعتکاف نزول به سرداب (زیرزمین) مسجد و رفتن به بام مسجد جایز است، ولى مقدار اضافى اگر جزئیتش مشکوک باشد، رفتن به آن‏جا جایز نیست.

اعتکاف بچه ممیز

سؤال. آیا اعتکاف بچه ممیّز صحیح است؟

پاسخ: صحیح است

جنابت معتکف

سؤال. اگر معتکف در مسجد جنب شود، چه باید بکند؟

پاسخ: باید فورا غسل را به جا آورد، بنابراین اگر غسل در داخل و خارج مسجد ممکن است و غسلِ در مسجد محتاج به توقف و مکث در مسجد است، فورا خارج شود و در خارج غسل کند و در دو مسجد پیامبر ـ صلى‏اللّه‏علیه‏وآله‏وسلّم ـ و مسجد الحرام با تیمم خارج شود.

اعتکاف بیمار

سؤال. آیا بیمار و کسى که روزه برایش ضرر دارد، مى‏تواند معتکف شود؟ و اگر در حال اعتکاف باشد، ولى روزه بگیرد ثوابى مى‏برد؟

پاسخ: نمى‏تواند معتکف شود و ثواب اعتکاف هم نمى‏برد.

قرص خوردن زن جهت شرکت در اعتکاف

سؤال. آیا زن مى‏تواند جهت شرکت در اعتکاف، براى جلوگیرى از عادت ماهیانه قرص مصرف نماید؟

پاسخ: اگر برایش ضرر نداشته باشد، اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -