انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرایط امر به معروف و نهی از منکر

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال با سلام.چند وقته برام یه سوالایی پیش اومده می خواستم برام شرح بدینو توضیح بدین تا قانع بشم.
همانطور که می دونیم امام حسین و یارانش و همه خانواده اش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر به کربلا رفتن و اون همه ناگواری و بلا براشون پیش اومد.ما تو مبحث امر به معروف و نهی از منکر و شرایط اون خوندیم و میدونیم که کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کنه نباید بهش ضرر جانی مالی و حیثیتی برسه.حالا چه دلیلی داشته که امام حسین این همه رو به جون خریدن؟؟؟؟لطفا کامل توضیح بدین.ممنون
 
جواب: عزیزم! از مهر و حبت و دعای شما ممنونم ولی صریح و راحت و کوتاه و روش به شما عرض کنم که معروف دو نوع است و منکر نیز دونوع.
بعضی از معروف ها هستند که ناچاراً قابل اغماضند ولی بعضی از معروف ها قابل اغماض نیستند.
بعضی از منکرها هستند که ناچاراً قابل اغماضند و بعضی منکرها هستند که قابل اغماض نیستند.
مثلا اگر کسی به شما بداخلاقی کند ممکن است شما بداخلاقی او را با بزرگواری مقابله کنید و در مقابل بداخلاقی اش بداخلاقی نکنید. یعنی اگر به شما بداخلاقی کرد و منکری را علیه شما انجام داد شما او را نهی شرعی نمی کنید زیرا شاید اثر نداشته باشد یا به دلیل گذشت اغماض کنید.
اما اگر خدای ناکرده کسی به ناموس شما نگاه بدی داشته باشد شما تا پای جان می ایستید و حتی جان دادن در این راه را با کمال افتخار می پذیریدو
پس می بینید که دو نوع برخورد در مقابل دو نوع منکر وجود دارد.
از اولی ناچارا اغماض می شود ولی از دومی به هیچ وجه اغماض نمی شود.
عزیزم برخی از معارف اسلام از اصول اساسی غیر قابل گذشت اسلام است مثلا اگر حاکم اسلام عنصری اهل منکر باشد مانند یزید که با حکومتش ارزش ها را نادیده می گیرد و فضیلت ها را نابود می کند غیرت دینی اجازه نمی دهد چنین حاکمی بر فضای کشور دینی تحمل شود و لذا امام علیه السلام در جایی که اصل ارزش ها و اصل دین و اصل اعتقاد در حال زوال و نابودی بود برای ادامه حیات آن اصول جان فدا کرد و جهاد مقدس عاشورا را به وجود آورد و همه هستی و دار و ندار خود را در این مسیر با کمال افتخار فدا کرد. اما اگر امام اصل را در خطر نمی دید بلکه شاخ و برگ های ناچیز و فروع اخلاقی دینی را در معرض خطر می دید برای آن ها جان که بالاترین ارزش را داشت حتما فدا نمی کرد شاید به همان امر و نهی زبانی اکتفا می نمود. یاحق
با سلام.خیلی ممنون از لطفتون.خدا هیچ وقت شما رو شرمنده احدی نکنه.لطف کردین. من به دوستم قول داده بودم.جوابتونم خیلی جالب بود.اصلا تا این حد به این موضوع نگاه نکرده بودم.بازم ممنون.ایشالا همیشه سلامت باشین
از دعا و محبت شما سپاسگزارم. یاحقّ.
با سلام و خسته نباشید.دوباره من سوالی برام پیش اومده.من به تازگی ازدواج کردم.حال به برادرهای همسرم و خواهراش داداش و آبجی خطاب می کنم.کسی بهم گفت که اینگونه صدا کردن آنها اشکال شرعی دارد.می خواستم با مدرک مستدل درستی و یا اشتباه بودن این موضوع رو بدونم.بازم ممنون از لطفتون
دخترم ازدواجتان مبارک و براتون آرزوی خوشبختی و سعادت و خیر و برکت دارم.
*****
البته صدا کردن برادرهای همسرتون و خواهراش به داداش و آبجی اشکال شرعی ندارد ولی البته بهتر است آنها را به نام آقای فلان یا خانم فلان صدا بزنید.
کسی که به شما گفته اشکال دارد برای مطلبش مدرکی ندارد. یاحقّ.
از لطفتون ممنون و متشکرم..ممنونم از پاسختون
موفق باشید و در این ماه عزیز شعبان المعظّم التماس دعا. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -