انهار
انهار
مطالب خواندنی

قصاص

بزرگ نمایی کوچک نمایی

قصاص پدر در صورت کشتن فرزند

سؤال:اگر پدري به عمد و با سلامت كامل فرزند خود را بكشد، قصاص او چه مي شود؟

پاسخ:باید دیه بدهد و حاکم شرع باید او را تعزیر کند، به هر اندازه که صلاح بداند، حتی اگر صلاح بداند مي تواند او را اعدام کند.

سؤال: اگر مردی زنش را در حال نعوذ بالله زنا ببیند و آنها را بکشد، آیا قصاص بر او مترتب می شود؟

پاسخ:قصاص ندارد ولی اثبات آن مشکل است، اگر بتواند اثبات کند قصاص ندارد.

سؤال:مجنىٌ عليه (كسى كه جنايتى بر او واقع شده) مى تواند قبل از آن كه بميرد، جانى را از قصاص نفس عفو نمايد؟

پاسخ:می تواند.

سؤال:چنانچه كسى محكوم به قصاص شود و به عنوان قصاص نفس حلق آويز شود و پزشك متخصّص گواهى نمايد كه فوت كرده است ولى در سردخانه به هوش بيايد، آیا با زهم باید قصاص شود؟

پاسخ:باید قصاص شود.

سؤال:آیا فرقی در عدم قصاص پدر در کشتن فرزندش، در پدر یا ناپدری وجود دارد؟

پاسخ:ناپدری باید قصاص شود مگر اوليای دم عفو کنند.

سؤال:اگرکسی با  شهادت دروغش در دادگاه باعث اعدام یک نفر بی گناه شود، آیا حکم قصاص بر او مترتب می شود؟

پاسخ:قصاص ندارد ولی حاکم شرع باید طبق صلاحدید خود او را تعزیر کند و گاهی منجر به اعدام می شود.

سؤال:آيا طبقه دوّم و سوّم ارث، حقّ قصاص دارند؟

پاسخ:حق قصاص دارند.

سؤال:اگر پزشكی  به درخواست زنى، جنين او را سقط كند، آيا بايد قصاص شود؟

پاسخ:باید دیه بدهد.

سؤال:اگر دو نفر متهم به قتل باشند و هر كدام ادعا كند كه ديگرى قاتل است، چه بايد كرد؟

پاسخ:مبدل به دیه می شود و هر دو باید دیه را بدهند.

سؤال:اگر در عمل جراحی زیبایی پزشک باعث مرگ بیمار شود، آیا پزشک باید قصاص شود یا باید دیه بدهد؟

پاسخ:باید دیه بدهد.

بستن عفو برخي از اولياي دم در قصاص

سؤال:فرزندی پدر خود را کشته است همسر و دیگر فرزندان مقتول بر عدم قصاص تاکید دارند ولی والدین مقتول بر قصاص، در این حال حرف كدام یک مورد قبول است؟

پاسخ:در قصاص باید همه قصاص بخواهند و الا مبدّل به دیه می شود.

سؤال:مردی بر اثر غلط خوردن در خواب موجب فوت فرزند دایی اش می شود. آیا قصاص بر او وارد است یا باید دیه بدهد؟

پاسخ:باید دیه بدهد.

سؤال:اگر پدر، فرزند نامشروع خود را به قتل برساند، آيا قصاص مى شود؟

پاسخ:قصاص ندارد.

سؤال:اگر شوهری فرزند نامشروع همسر دومش که بر اثر زنا به دست آمده است را بکشد آیا قصاص دارد؟

پاسخ:قصاص دارد.

سؤال:آیا قسامه را می توان به علت کثرت آن در حضور دو قاضی گفت؟

پاسخ:اشکال ندارد.

سؤال:آیا در قصاص جايز است كه به گونه اي عمل شود كه مثل مرگ مغزي بتوانند از اعضای بدن او  برای كسانی که احتیاج به عمل پیوند دارند استفاده شود؟

پاسخ:با اجازه خود او یا اولیای دم با اجازه حاکم شرع می توانند.

سؤال:آیا پدر بعد از کشتن فرزندش از او ارث می برد؟

پاسخ:ارث نمی برد.

سؤال:اگر قاضی به اشتباه حکم قصاص دهد و آن فرد قصاص شود، آیا خانواده قاتل می توانند درخواست قصاص نفس قاضی را کنند؟

پاسخ:قصاص نه، ولی باید دیه بدهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -