انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم سختی عمل به نذر مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام ،من در حالت خونریزی شدید که مدت زیادی طول کشید و دکترها هم گفتن باید تیکه برداری بشه و ....یک لحظه انگار صداهایی در مورد چادر شنیدم در حالت خواب و بیداری و نذر بر ای حضرت فاطمه کردم که اگر نجات پیدا کنم چادر بپوشم و حتی انگار یادم هست که گفتم اگر لازم بود و لباسم بد بود و هیچ وقت هم بی حجاب نبودم یعنی در حالت عادی و قبل از نذر هم جاهایی از بدنم که نباید معلوم باشد اصلا نزاشتم ا معلوم باشد الان پوشیدن چادر واقعا برام سخت است آیا لازم است چادر بپوشم یا لازم هست کفاره بدهم چادر هم پوشیدنش برام سخته و کارهایم را به سختی انجام میدهم هم نامرتبم می‌کند و هم با جمع کردن گرد و خاک احساس میکنم باعث کثیفی ام می‌شود ،لطفا راهنمایی کنید که از حضرت فاطمه بانوی دو عالم شرمنده نشوم خدای بزرگ خبرتان دهد
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
دخترم
{۱} شما چه نذر کنید برای بهبودی و سلامتی خودتان و چه نذر نکنید اما پوشیدن چادر امری پسندیده و ارزشمند است و به فتوای تمام مراجع عظام چادر حجاب برتر هست هرچند اگر با تحقیقات علمی و تفسیری و قرآنی هم اگر پیش بروید متوجه می‌شوید که پوشیدن چادر مستندات قرآنی دارد.
{۲} مومن هرگاه نذری کند و صیغه نذر بخواند باید به نذرش عمل کند و اگر تخلف کند شرعاً باید کفاره بدهد. حالا که الحمدلله بهبودی حاصل شده به شکرانه آن به نذرتان عمل کنید و البته اگر عمل نکنید باید کفاره بدهید که شما نوشته‌اید کفاره می‌دهم.
ولی نمی‌ارزد که انسان با خداوند عهدی ببندد و نذری کند بعداً به بهانه اینکه پوشیدن چادر واقعاً برایم سخت‌ است و نمی‌توانم خودم را حفظ کنم با دادن کفاره از عمل به نذر منصرف شود.
دخترم
بدانید که بیماری و سلامت و شفا همه دست خدا است و خداوندی که شفا دهد قادر هست شفا را پس بگیرد پس به نذرتان بی تفاوت نباشید.
و البته اگر طبق عباراتی که در پایان پیامتان نوشته‌اید اگر خوشنودی حضرت زهرا سلام الله علیها برایتان مهم هست پوشیدن چادر افتخار و مایه تقرب به آن حضرت هست.
از همه این‌ها که بگذریم امروزه دشمنان ما درصدد هستند حجاب را ابتدا ه بهانه برداشتن چادر و سپس به بهانه کم کردن لباس‌ها و سپس کار را به جایی برسانند که ماهیت و شخصیت زن مسلمان به سود دشمن تغییر کند.
دخترم
مادران ما که فرزندان خود را روانه جبهه کردند مانند شهید سلیمانی شهید حججی شهید تهرانی مقدم شهید احمدی روشن شهید هادی و شهید خرازی و غیرهم… همه چادری بودند و در دامن خود و پر چادر خود فرزندانی را تربیت کردند که اگر آن فرزندان در جبهه و میدان جنگ نبودند امروزه زنان و دختران ما باید تاراج داعش و اجانب و یهودیان و به طور کلی اسلام ستیزان می‌شد.
دخترم
چادر را به عنوان سنگر حفظ کنید و حضور خودتان را در سنگر چادر به رخ دشمن بکشید تا دشمن با دیدن امثال شماها راه را بر خود بسته ببیند.
امیدواریم همچنان که در طول تاریخ بانوان ثابت کرده‌اند که بیشترین توان را برای برخورد با دشمن داشته‌اند بانوان زمان ما هم همچون بانوان زمان نهضت و پیروزی قبل از انقلاب با چادر سرنوشتی افتخارآفرین برای کشور رقم بزنند.
آخرین مطلبی که خدمت شما عرض می‌کنم این هست که بانوطیبه واعظی در زندان ساواک گرفتار شد اماولی به ساواکی‌ها گفته بود مرا بکشید اما چادر از سرم برندارید.
از شما خواهش می‌کنم لینک زیر را باز کنید و زندگی پربار و پرمعویت این شهیده را مطالعه کنید. والله عالم.
https://portal.anhar.ir/node/18665/?ref=sbttl#gsc.tab=0
اگر مایل باشید در کانال بزرگ احکام بانوان عضو شوید چون گاهی پاسخ به سؤالات صوتی است.
https://eitaa.com/banovan
زمان دریافت سؤال سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ حدود ساعت ۱۹:۵۷
زمان پـــاسخ سؤال یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ حدود ساعت ۱۷:۱۵
اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَة وَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.

تاریخ به روزرسانی: یکشنبه, ۴ آبان ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
{۱} عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
{۲} وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
{۳} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
{۴} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود:
{۱} شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل «حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌» خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است؛ زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
{۲} و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل: «لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌» زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
{۳} و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد«وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است؛ زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
{۴} و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌» آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست.
زيرا شنيدم خداى عزّ اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد. (و كلمۀ: عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -