انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم نماز در آخر وقت مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام علیکم ورحمة الله وخدا قوّت
بنده خوانده ام که اگرکسی حتی یک رکعت از نماز صبحش قبل از طلوع آفتاب باشد نمازش به نیت ادا هست
حالا سوال اینجاست که بنده موقع خواندن نماز صبح وقت کمتر از یک دقیقه بود ونیت نماز راادا خوانده ام وشک دارم که یک رکعت کامل نمازم قبل از طلوع آفتاب باشد بیزحمت بفرمایید حکم نمازم چیست ادااست یااینکه اعاده کنم به قضا؟ممنون
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
مطابق با فتوای مرجع تقلیدتان حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) و فتاوای اکثر مراجع عظام اگر وقت به قدری تنگ باشد که فقط به اندازه خواندن یک رکعت نماز بیشتر نمانده باید نماز را به نیت ادا بخواند.
البته تاخیر انداختن عمدی نماز تا این وقت معصیت و حرام است.
این را بدانید که موجب خیر و سعادت زندگی انسان اهمیت دادن به نماز خصوصاً اول وقت است.
عامل خوشبختی و عاقبت بخیری و موفقیت در زندگی، اهمیت دادن به نماز است.
سکوی پرواز هر انسانی برای قُرب به خدا و برای نیل به سعادت و بالاتر از همه، شهادت؛ اهمیت دادن به نماز است.
بدون نماز انسان به جایی نمی‌رسد.
بدون اهمیت دادن به نماز انسان عاقبت بخیر نمی‌شود.
یکی از علائم تشخیص مؤمن از غیر مؤمن و تشخیص شیعه واقعی این است که موقع نماز تمام همّ و غمّ و تلاش و کوشش او این است که در پیشگاه الهی در اولین وقت ملاقات با خدا حاضر و در محضر خدا قرار دهد.
در حدیث آمده است که اگر کسی نماز را سبک بشمارد و به نماز اهمیت ندهد خداوند متعال او را به ۱۵ بلا مبتلا می‌کند.
و نعوذ بالله از خشم خدا، نعوذ بالله از خشم خدا، نعوذ بالله از خشم خدا.
بزرگوار الان که ایام ایام فاطمیه است با بی بی دو عالم فاطمه زهرا (سلام الله علیها) عهد و پیمان ببندیم که همچون خود حضرتش عاشق نماز باشید و اهل اهمیت دادن به نماز اول وقت.
در حالات اولیا دین و حضرات معصومین (علیهم السلام) به ویژه آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که موقع نماز کسی را نمی‌شناخت یعنی به خاطر اشتیاقش به ملاقات خدا به کسی اهمیت نمی‌داد و اعتنا نمی‌کرد.
اگر بعد از نماز شک دارید که یک رکعت نماز کامل قبل از طلوع آفتاب خوانده شده یا نه، چون شک بعد از نماز است؛ اعتنا نکنید اما اگر اعاده بکنید بهتر است.
در حالات برخی از عالمان سالک و عارفان واصل آمده است که سه بار نماز کلّ عمر خود را قضا کرده‌اند.
به قول معروف تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.والله عالم.
زمان دریافت سؤال پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴ حدود ساعت ۰۶:۵۱
زمان پـــاسخ سؤال جمعه ۲ آبان ۱۴۰۴ حدود ساعت ۲۰:۳۴
اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَة وَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.

تاریخ به روزرسانی: جمعه, ۲ آبان ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
{۱} عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
{۲} وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
{۳} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
{۴} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود:
{۱} شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل «حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌» خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است؛ زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
{۲} و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل: «لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌» زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
{۳} و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد«وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است؛ زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
{۴} و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌» آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست.
زيرا شنيدم خداى عزّ اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد. (و كلمۀ: عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -