انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم خوردن مرغی که صنعتی ذبح میشود مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال عرض سلام و وقت بخیر . همانطوری که مستحضر هستید اکثر مرغ های که در فروشگاه های کشور ما هستش بصورت صنعتی ذبح شده.و فرایند ذبح آنها تا آنجاییکه من اطلاع دارم بدین صورت بوده که ابتدا به شوکی به این مرغ ها داده شده و بعد توسط نواری به قسمتی می روند و سر های آنها بریده می شود و بعضی از این مرغ ها در قسمت شوک بنا به دلایلی قبل از بریده شدن سر آنها ممکن هستش بمیره یا بعلت قطعی برق بمیرن. اما من مصرف کننده نمی‌دونم این مرغ ها بصورت کلی چطور ذبح می شوند تا به دست ما برسد . یا گفتن بسم الله به چه نحوی هستش یا رو به قبله بوده یا نه . حکم خوردن و مصرف این مرغ های کشتار صنعتی چیه؟؟بینعلیت از شما ممنون و سپاسگزارم راهنماییم کنید آخه من از یه روحانی شنیدم که خوردنش درست نیست . برای تعجیل در امر فرج آقا امام زمان صلوات.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
البته دین مبین و عزیز و شریف اسلام توصیه می‌کند که در بسیاری از جاها تجسس و تحقیق نشود و درصدد کشف معایبی نبود زیرا اگر به این توصیه عمل نشود زندگی‌های مردم فلج می‌شود و اشخاص به دردسرهای معنوی و عذاب‌های روحی و روانی مبتلا می‌شوند.
اینکه شما می‌فرمایید اکثر مرغ‌هایی که در فروشگاه‌های کشور وجود دارد فلان و فلان جالب نیست زیرا اگر این مطلب را بین جامعه و مردم مطرح کنید طالبی شایع می‌شود که اگر به گوش وسواسی‌ها برسد جهنم به پا می‌شود.
اولاً مطابق با فتوای اکثر مراجع عظام تقلید و نیز مرجع تقلیدتان حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدظلهم) ذبح مرغ به صورت صنعتی که این روزها در کشور و خارج کشور باب شده اشکال ندارد و البته شرایطی وجود دارد که باید آن شرایط رعایت شوند یعنی: ذبح کننده مسلمان باشد و موقع زدن دکمه قطع کردن سر حیوان نام خداوند را ببرد مثلاً بسم الله الرحمن الرحیم بگوید یا بسم الله بگوید یا ذکرهای دیگری که در رساله‌ها آمده است گفته شود و بقیه شرایط مانند رو به قبله بودن حیوانات رعایت شود و انتقال مطالبی که در سوالتان نوشته‌اید مانند اینکه شوک به مرغ‌ها داده می‌شود یا شک به مرغ‌ها وارد می‌شود یا ممکن است به علت قطعی برق مرغ‌ها بمیرند صحیح نیست و البته انتقال این گونه عبارت‌ها قطعاً و حتماً از سر وسواس هست.
جالب بودن سوال شما این هست که نوشته‌اید منِ مصرف کننده نمی‌دانم این مرغ‌ها به صورت کلی چطور ذبح شده‌اند و به دست ما رسیده‌اند یا گفتن بسم الله به چه نحوی بوده است!!!!!
بزرگوار ما شرعاً حق تجسس تصور و بیان این عبارات را نداریم زیرا مراجع عظام تقلید در رساله‌های عملیه خود نوشته‌اند که اگر چیزی از بازار مسلمین گرفته شود محکوم به طهارت هست.
و اینکه شما فرموده‌اید: بنده از یک روحانی شنیدم که خوردنش درست نیست یا درست نشنیده‌اید یا آن روحانی جوان بوده و اطلاع نداشته یا وسواسی بوده و این مطالب را بر زبان جاری کرده.
سلام بنده را به اون روحانیبزرگوار برسانید و به او بفرمایید که از گفتن این گونه مطالب به مردم پرهیز کند زیرا انتقال مطالب نادرست و به ویژه وسواسی شرعاً جایز نیست و در مواردی حرام هست زیرا اگر موجب وسواس شدن مردم شویم گناهکار محسوب می‌شویم.
برای تعجیل در امر فرج آقا امام حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) صلوات. والله عالم
زمان پاسخگویی تاریخ پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ حدود ساعت ۱۶:۵۰
اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.

تاریخ به روزرسانی: پنجشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  





پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -