انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم سید بودن یا نبودن مرجع تقلید آیةالله امام خامنه ای (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام
مادر من سادات هستند و پدرم عام است آیا من سید هستم؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
سید به معنای آقا و اطاعت شده، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تکوینی، این لغب برای مردان و زنانی است که در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف جد دوم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) می‏رسند؛ بنابراین هر کس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‏شود.
فرزندان هاشم، بنی هاشم هستند
اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم می‏گویند، برخی از آن‌ها به عموهای پیامبر مثل ابوطالب، عباس و حمزه می‏رسند، بنابراین فرزندان عباس، عموی پیامبر که اصطلاحاً به آنان بنی عباس می‏گویند، سید محسوب می‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏های طالب و عقیل و جعفر طیار و آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) و نسل آنان (تا کنون هر چه هستند) جزو سادات‌اند.
نسل پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) از طریق حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ادامه پیدا کرده است
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در کودکی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نسل مبارکشان ادامه پیدا کرده است که فرزندان حضرت زهرا به نام‏های حسن و حسین و زینب و ام کلثوم از طریق پدرشان آقا أمیرالمؤمنین علی (علیهم السّلام) سید بودند.
تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق آقا أمیرالمؤمنین علی (علیهم السّلام) به هاشم می‏رسند و سید هستند بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) نیست، بلکه از جهت انتساب به طالب و آقا أمیرالمؤمنین علی (علیهم السّلام) و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) نیز سیادت حاصل شده و آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هستند.
فرزندانی که مادشان از سادات باشد سید محسوب می‌شوند
حکم معروف بین امامیه آن است که این سادات گرام، فقط در صورتی از خمس می‏تواند استفاده کند که انتسابش از طرف پدر باشد و فتوای معمول فقهای ما هم همین است، ولی از نظر محرمیت با انبیاء عظام وائمه اطهار و مانند آن که ارتباط نسبی از طرف مادر دارند فرقی بین سادات پدری و مادر نیست.
فتاوای مراجع و آیات عظام در این زمینه
بهجت: ذریه حضرت محسوب می‌شوند ولی احکام سیادت را ندارند.
تبریزی: موضوع «خمس» مربوط به کسی است که هاشمی یعنی منسوب به جناب هاشم از جانب پدر باشد. درمحرمیتشان شکی نیست.
فاضل لنکرانی: احکام فقهی، «خمس» سید را ندارند اما از ذریه رسول الله محسوب می‌شوند.
صافی گلپایگانی: از فرزندان آن حضرت محسوب می‌شوند، ولی احکام خاص «خمس» منتسبین از طریق پدر به جناب هاشم را ندارند.
امام خامنه‌ای: منتسبین به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) از طرف مادر هم از اولاد آن حضرت محسوب می‌شوند ولی ملاک ترتب آثار و احکام شرعی سیادت انتساب از طرف پدر است.
سیستانی: سزاوار احترام خاص سادات هستند ولی مستحق «خمس» نیستند.
مکارم شیرازی: حکم سید را دارند ولی «خمس» نمی‌توانند بگیرند و از لباس مخصوص سادات نمی توانند استفاده کنند، اما شرافت سیادت را دارند.
لذا همه کسانی که سادات به پیامبر منتسب هستند، باید مواظب رفتار خود باشند؛ چراکه انجام برخى اعمال از سوی انسان‏هاى معمولى مشکل ایجاد نمى‏کند، ولى انجام آن توسط انسان‏هاى خاص و یا اشخاصی که به رهبران دینى منتسب هستند، ایجاد مشکل خواهد کرد.
روایتی ازآقا موسى‌بن‌جعفر (علیهما السّلام) در باره ریشه سیادت
آقا موسى‌بن‌جعفر (علیهما السّلام) فرمود: روزى به مجلس هارون الرشید رفتم؛هارون از من سؤال کرد که شما چطور خودتان را فرزند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و از نسل او مى‏دانید، در صورتى که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرزند پسر نداشت و نسل انسان با فرزند پسر مى‏ماند نه دختر؟
در جواب او گفتم: خداوند در قرآن مى‏فرمایند: ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همه را هدایت کردیم و نوح را از پیش هدایت کرده بودیم و از نژاد او داود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسى و هارون را. ما نیکوکاران را چنین پاداش مى‏دهیم و نیز زکریا، یحیى، عیسى و الیاس را که همگى از صالحان هستند.
به هارون گفتم: اى هارون پدر عیسى کیست؟
گفت: عیسى پدر ندارد.
گفتم: پس چطور از نسل حضرت ابراهیم به حساب آمده است؟
پس بدان خداوند عیسى را از طریق مادر به نسل حضرت ابراهیم ملحق ساخته است، در حالی که ما هم از طریق مادرمان و هم از طریق پدرمان از نسل و ذریّۀ پیامبر اسلام محسوب مى‏شویم. والله عالم.

تاریخ به روزرسانی: دوشنبه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  





پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -