انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم قسمم به قرآن مرجع تقلید آیةالله مکارم (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام چند ماه پیش با مامانم دعوام شد روز بعدش بخاطر بسیاری حرفها سه بار دستمو روی قران گذاشتم و قسم خوردم با فلانی که دوسش دارم و خواستگارمه ازدواج نمیکنم؛ الان شرایط ازدواجمون جور شده به شدت در عذابم نمیدونم باید چیکار کنم سردرگمم نمیدونم با خدا در بیفتم و از عصیان خدا میترسم از طرفی نمیتونم از کسی که دوسش دارم دل بکنم و پای آیندم وسطه میدونم که باید کفاره بدم اما بازم حس بدی دارم از اینکه نکنه با اون آقا ازدواج کردم به خاطر قسمم اتفاقی براش بیفته دلمم نمیاد جواب منفی بدم بهش چون دلش میشکنه و خودمم نابود میشم خواستم ازتون بپرسم چیکارکنم؟ واقعاً عذاب وجدان داره خفم میکنه
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
قبل از اینکه پاسخ پیام شما را خدمتتان ارسال کنم یک توصیه جدی و نکته مهم متذکر شما شوم و آن این است که:
مهم‌ترین و بالاترین خطر که در زندگی هر کسی و فعلاً در زندگی شما وجود دارد عصبانیت و بد اخلاقی هست!!
برخی از گناهان شما در این زمینه:
{۱} بد اخلاقی
شما به جای اینکه از عوارض قسمتتان نگران باشید از عوارض بد اخلاقی خودتان نگران باشید زیرا کسی که مومن هست با مادر بد اخلاقی و دعوا نمی‌کند و شما فرموده‌اید که چند ماه قبل با مامانم دعوام شد!!
پناه بر خدا پناه بر خدا پناه بر خدا
در کتاب بحارالأنوار جلد ۷۴ صفحه ۴۸ آمده است که:
آقا رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به آقا امیرالمومنین لی علیه السلام می‌فرماید:
یا عَلی، لِکلّ ذَنبٍ تَوبَةٌ الّا سوءُالخُلقِ فَإنَّ صاحِبَهُ کلَّما خَرَجَ مِن ذَنبٍ دَخَلَ فی ذَنبٍ.
یا علی، هر گناهی توبه ای دارد جز بداخلاقی، زیرا هرگاه انسان بداخلاق از گناهی خارج می شود (توبه می کند)، به گناه دیگری دچار می شود.
بنابراین حتماً حتماً این صفت زننده و این رویه دین و دنیا سوز را از زندگی خود و از مرام خود دور کنید.
{۲} بی‌حرمتی به قرآن
گناه دیگرتان بی‌حرمتی به قرآن است اینکه شما با عصبانیت دست روی قرآن بگذارید و سه بار به قرآن قسم بخورید که فلان کار را انجام نمی‌دهم در حالی که عوارض بی‌حرمتی به قرآن دامنگیر کسی می‌شود که به قرآن جسارت کرده باشد و کار شما جسارت بزرگی هست به قرآن.
{۳} هنگام قسم خوردن با عصبانیت به چهره مادر نگاه کردن
عَنْ اَبِى عَبْدِاللّهِ عليه السلام قالَ: مَنْ نَظَرَ اِلى اَبَوَيْهِ نَظَرَ ماقِتٍ، وَهُما ظالِمانِ لَهُ، لَمْ يَقْبَلِ اللّهُ لَهُ صَلاةً.
آقا امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه از روى نفرت به پدر و مادرش كه باو ستم كرده اند نگاه كند، نمازش در درگاه الهى پذيرفته نمى شود.
اصول کافی جلد ۴ صفحه ۵۰ .
اما پاسخ سوال شما و نگرانیتان از قسمی که خورده‌اید:
دخترم
قبل از آنکه راهکار شرعی را خدمت شما عرض کنم یشنهاد می‌کنم غسل توبه کنید و اگر امروز که یکشنبه هست این پیام را می‌خوانید نماز توبه که در روزهای یکشنبه آمده را انجام بدهید و از گناهان خود توبه و استغفار کنید:
هم از گناه بد اخلاقی هم از گناه رفتار زشتتان با مادر و هم از گناه هتاکی و جسارت به قرآن. و هم از تمام گناهان.
قسم به قرآن کفاره ندارد اما عوارض سنگینی دارد که با توبه انشاالله به لطف الهی و بخشش خداوند غفور و رحیم رطرف می‌شود و با توکل به خداوند به دواجتان اقدام کنید تا هم سنت حسنه آقا رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اجرا شود هم مادر خوشحال شود هم خداوند علی اعلا از شما راضی و خوشنود باشد هم با ازدواجتان عبادات خود را ارزشمند کنید و آرامش را در زندگی خود تجربه کنید .
البته هرگاه انشاءالله ازدواج کردید شرایط و آداب اخلاقی زندگی کردن و همسرداری را خوب اجرا کنید.
برخی از آداب کلی و مهم همسرداری برای بانوان:
{۱} سعی کنید مرتکب گناهی نشوید خصوصاً گناه بد اخلاقی و غیبت و دروغ و تهمت و شکستن دل دیگران…
{۲} اول صبح صدقه بدهید و سوره یاسین بخوانید و اول شب صدقه بدهید و سوره واقعه بخوانید.
{۳} نمازهایتان را اول وقت بخوانید حتی زمانی که مهمان دارید یا در سفر هستید.
{۴} از همسر با لفظ آقا و جملات محترمانه، عاطفی و عاشقانه یاد و گفتگو کنید .
{۵} به بزرگترها خصوصاً پدر و مادر خودتان و همسرتان احترام بگذارید و هرگز به آنها بی‌احترامی نکنید.
{۶} با همسایگان خوش رفتار باشید و گاهی رفت و آمد سالم داشته باشید و اگر توانستید به آنها خدمت کنید و کاری کنید که از شما خاطرات خوبی داشته باشند. موفق باشید یا حقّ.

تاریخ به روزرسانی: یکشنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  





پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -