انهار
انهار
مطالب خواندنی

گناهان –خرافات- آیت الله العظمی مظاهری مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی
گناهان – آیت الله العظمی مظاهری مدظله
خرافات
حکم زدن دو لیوان به یکدیگر 
سؤال: در عرف متشرع شایع شده است که زدن دو لیوان به یکدیگر، همانند زدن دو لیوان یا دو بطری شراب به یکدیگر حرام است. حتی اگر آن دو لیوان آب باشد. آیا چنین حرفی مستند شرعی دارد؟ اگر چنین کاری حرام است آیا موجب حرمت آب دو لیوان هم می شود؟
 جواب: اصل حرف خرافت است و اسلامی نیست.
 مراسم سیزده بدر 
سؤال: نظر معظّم له پیرامون مراسم سیزده بدر چیست؟ 
جواب: بزرگان دین سیزده به در نداشته اند.
 پیدا کردن اشیای گمشده 
سؤال: اینجانب شخصى را می شناسم که مى تواند رد اشیاى گمشده را به صاحبان آنها به طور دقیق اطّلاع دهد. چندی پیش ماشین مرا دزدیدند آیا می توانم جهت یافتن ماشینم به این فرد مراجعه کنم؟
جواب: جایز است.
حکم چهارشنبه سوری 
سؤال: مراسم چهارشنبه سورى و آتش بازى از نظر شرعى چه حکمى دارد؟ 
جواب: جایز نیست.
 حقیقت شانس و اقبال 
سؤال: آیا شانس و اقبال حقیقت دارد؟ بعضی افراد خیلی مقید به این هستند که هرچه گرفتاری در زندگیشان است از بد شانسی و بد اقبالی است؟
جواب: درست نیست.
 تو گر اختر خویش را می کنی بد                  مدار از فلک چشم نیک اختری را.
نخ بستن به اماکن مقدس 
سؤال: آیا نخ بستن به ضریح حضرات معصومین و درهای حرم ها و مساجد جایز است؟ 
جواب: درست نیست.
 دود کردن اسپند 
سؤال: آیا دود کردن اسپند براى جلوگیرى از چشم بد صحیح است؟ 
جواب: صحیح است.
 عدم صحت برخی اعمال در شب اول ربیع الاول 
سؤال: برخی مردم عقیده دارند که شب اول ماه ربیع الاوّل، از حدود نیمه شب تا اذان صبح، با در دست داشتن شمع، پشت درب مساجد جمع شوند و آهسته درب مساجد را بکوبند و با ذکر و دعا و توسّل، آن شب را تا اذان صبح پشت درب مسجد سپری کنند. و هدف از آن را رفع همّ و غم، و برآورده شدن حاجات، و تسلّى دل حضرت زهرا(علیها السلام)مى دانند. آیا این کار صحیح است؟
جواب: صحیح نیست.
راهکار در امان بودن از خرافات 
سؤال: در چند سال اخیر پدیده خرافات در زندگی روزمره مردم به طور عجیبی در حال گشترش است به نظر معظم له چه کنیم که از این پدیده زشت در امان باشیم؟
 جواب: عقل خود، دین خود و سؤال از بزرگان را به کار گیریم.
 معنی خرافت در دین 
سؤال: خرافات در دین به چه معنی است؟ 
جواب: چیزی که از دین نیست خرافت است.
افکار خرافی برخی کهنسالان 
سؤال: برخی افراد مسن و مخصوصاً پیرزن ها، از قدیم به یک موارد خرافی معتقد بوده و هستند. نظیر اینکه زنی که اولین بچه او سقط شده است، نباید در جلسه ختم انعام شرکت کند. و اگر کسی خلاف اعتقاد آنان عمل کند، با او برخورد می کنند و جالب اینکه به روش خرافی خود هم برخورد می کنند. مثلاً گوشه چادر او را می سوزانند تا رفع نحوست شود. خواهشمند است بفرمایید نظر اسلام در مورد اینگونه کارها چیست؟
 جواب: اینها خرافات است و نباید باشد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -