انهار
انهار
مطالب خواندنی

فضیلت، خواص و سند دعای مجیر

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه
فضیلت، خواص و سند دعای مجیر
    
«دعای مجیر» از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) روایت شده و دعایی است که جبرئیل برای آن حضرت هنگامی که در مقام ابراهیم مشغول نماز بود آورد.
مرحوم کفعمی در «بلد الامین» و «مصباح» و شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» این دعا را نقل کرده اند
فضیلت دعای مجیر
«دعای مجیر» یکی از ادعیه مشهور شیعه است که از جایگاه بلندی در بین دعاها برخوردار است.
این دعا دارای ۸۸ بند است که به خاطر تکرار شدن کلمه «مجیر»، (به معنای پناه دهنده) در تمام بندها «دعای مجیر» نامیده می شود.
«دعای مجیر» در مکان و زمانی مقدس، توسط واسطه ای چون حضرت جبرئیل، بر وجود نازنین رسول خدا نازل می شود، بنابراین آثار و برکات فراوانی است.
مرحوم کفعمی در «بلد الامین» و «مصباح» این دعا را ذکر نموده و در حاشیه آن درباره فضیلت آن نوشته است:
هر کس این دعا را در «ایام البیض» [روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم] ماه رمضان بخواند گناهش آمرزیده می شود، هرچند به عدد دانه های باران و برگ های درختان و ریگ های بیابان باشد؛ و خواندن آن برای شفای بیمار و ادای دین و بی نیازی و توانگری و برطرف شدن غم و اندوه سودمند است.
آیةالله مجتهدی تهرانی: دعای مجیر انسان را به کمال می رساند
مرحوم آیةالله احمد مجتهدی تهرانی استاد فقید اخلاق شهر تهران در ابتدای شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، ضمن توصیه به خواندن «دعای مجیر» در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک، درخصوص مضامین بلند عرفانی و آمیزه های عمیق این ادعیه اسلامی می گوید:
روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه مبارک رمضان از «دعای مجیر» غفلت نکنیم؛ مضامین «دعای مجیر» انسان را به کمال می رساند. فکر نکنیم که دعا خواندن فقط برای ثواب است؛ دعا برای کمال انسان است
«دعای مجیر» ۸۸ بند دارد که در هر بند خداوند با ذکر دو نام مثل «سُبْحَانَک یا دَائِمُ تَعَالَیتَ یا قَائِمُ» تنزیه می شود و در پایان هر بند عبارت «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یا مُجِیرُ» (ما را از آتش پناه ده ای پناه دهنده) آمده است و این دعا با عبارت «سُبْحَانَک یا ذَا الْعِزِّ وَ الْجَمَالِ تَبَارَکتَ یا ذَا الْجَبَرُوتِ وَ الْجَلالِ سُبْحَانَک لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّینَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کذَلِک نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ.
خواص دعای مجیر
این دعا مانند دارویی شفابخش است که روح انسان را جلا می‌بخشد.
تکیه بر این دعا در واقع تکیه بر منبع آن یعنی پروردگار است.
از مرحوم کفعمی نقل است که از اصلی ترین آثار این دعا، آمرزش گناهان است.
با این وجود خواندن «دعای مجیر» فضایل دیگری هم دارد که به آن می‌پردازیم
فواید دعای مجیر
{۱} خواندن «دعای مجیر» رحمت را نازل می‌کند و خواسته‌های انسان را به آسمان می‌برد
{۲} مداومت بر خواندن «دعای مجیر» فرد را از هر آفتی مصون می‌دارد
{۳} مداومت بر خواندن «دعای مجیر» موجب حشر با پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) خواهد بود
{۴} خواندن زیاد «دعای مجیر» باعث نوارنی شدن چهره در محشر است
{۵} خواندن «دعای مجیر» به دفع بیماری کمک می‌کند
{۶} با خواندن «دعای مجیر» مشکلات در راه ادای قرض رفع می‌گردد
{۷} «دعای مجیر» بی‌نیازی را نصیب فقیر می‌کند
{۸} خداوند غم و سختی خواننده «دعای مجیر» را برطرف می‌کند
{۹} خداوند بندگانش را با خواندن «دعای مجیر» از ظلم حاکم رها می‌کند
{۱۰} خواننده «دعای مجیر» از فریب شیطان آزاد می‌شود
{۱۱} اگر چیزی گم کرده اید یا از شما دزدیده شده است، چهار رکعت نماز ( دو تا دو رکعت) بخوانید و در هر رکعت بعد از یکبار سوره حمد و یازده مرتبه سوره توحید «دعای مجیر» را بخوانید، خداوند آنچه را از دست داده اید به شما برمی‌گرداند
{۱۲} خواندن «دعای مجیر» حاجت هر حاجتمندی را روا می‌کند
{۱۳} با خواندن «دعای مجیر» بر دشمن خود او را در فتنه‌ای که دارد شکست دهید.
{۱۴} «دعای مجیر» زمانی به داد بندگان می‌رسد که از همه جا ناامید شده اند و به دنبال راهی برای حلّ مشکلات خود هستند.
{۱۵} خواندن «دعای مجیر» برای ازدواج می‌تواند مشکلات را هموار و ازدواج را میسر کند
بهترین زمان برای خواندن دعا
«دعای مجیر» یکی از اصلی‌ترین دعاهای توصیه شده برای ماه رمضان است.
مرحوم آیةالله مجتهدی تهرانی خواندن «دعای مجیر» را در ماه رمضان به خصوص در ایام اعتکاف، «ایام البیض» یعنی روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ راهی برای پاک شده همه گناهان و رفع گرفتاری می‌داند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -