انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۳) قمار. تاریخ بارگزاری یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ
وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِمِ
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
قمار. تاریخ بارگزاری یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲
پرسش: مصرف پول در بازیهایی که بستگی به شانس دارد آیا درست است ؟
پاسخ: بازی با برد و باخت جایز نیست.
پرسش: بازی با منچ چه حکمی دارد ؟( در منچ از تاس استفاده می کنند )؟
پاسخ: چنانچه در عرف محل از آلات قمار شمرده نشود بازی با آنها بدون برد و باخت اشکال ندارد .
پرسش: اگر در بازی پاسور غالب مردم شهر فقط برای سرگرمی بازی می کنند آیا ما بدون برد و باخت بازی کنیم اشکال دارد؟
پاسخ: حتی اگر بدون برد و باخت بازی کنند به احتیاط واجب جایز نیست.
پرسش: بازی کردن پاسور با کامپیوتر به صورت تک نفره چه حکمی دارد ؟
پاسخ: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست .
پرسش: آیا بازی کردن با آلات قمار بدون قمار و شرط بندی اشکال دارد؟
پاسخ: اگر وسیله یاد شده شطرنج یا تخت نرد باشد حرام است، و در غیر از آن دو، همه آلات قمار به احتیاط واجب جایز نیست.
پرسش: بازی کردن بیلیارد یا دومینو یا پاسور و یا دائر کردن مراکز وسالنهای بازی بیلیارد و دومینو چه حکمی دارد؟
پاسخ: هرچند بازی با برد وباخت نباشد وخود آن دو بازی هم از وسائل قمار در آن شهر شناخته نشوند بازی اشکال دارد و دایر کردن چنین سالنی جایز نیست .
پرسش: بازی کردن با شطرنج و تخته نرد و پاسور و بیلیارد و دومینو و دیگر بازیها چه حکمی دارد؟
پاسخ: بازی با شطرنج و تخته نرد با شخص دیگر مطلقا حرام است، همچنین به احتیاط واجب دومینو و بیلیارد و پاسور.
و دیگر بازیها: با شرط بندی حرام است بلکه بدون آن نیز اگر در عرف محل آلت قماری شمرده شود بنابر احتیاط واجب جایز نیست، بله اگر در جایی غالب مردم بدون شرط بندی بازی می کنند و شما هم بخواهید بدون شرط بندی بازی کنید در این فرض اشکال ندارد.
پرسش: آیا بیلیارد یا ورق یا تخته یا دومینو یا شطرنج و امثال آنها اگر بین افراد خانواده یا دوستان انجام گیرد اما بدون هیچ گونه شرط بندی و قمار آیا مجاز است ؟
با توجه به اینکه میشود برای هر نوع بازی و ورزش همچون شنا یا اسب سواری هم شرط بندی کرد بفرمائید حکم انجام اینگونه ورزشها بدون شرط بندی و قمار چگونه است ؟
پاسخ: بازی با شطرنج و تخته نرد با شرط بندی یا بدون شرط بندی همیشه حرام است.
و بازی با الاتی که در عرف محل از الات قمار شمرده می شوند با شرط بندی حرام است و بنا براحتیاط واجب بدون برد و باخت هم حرام است و هر نوع شرط برد و باخت مالی حرام است مگر در مثل اسب سواری و تیر اندازی .
بیلیارد و دومینو نیز هرچند در عرف آلت قماری شمرده نشوند باز بدون برد و باخت هم اشکال دارد.
پرسش: ملاک اطلاق (آلات قمار) چه می باشد؟
پاسخ: وسائلی که غالب بازی کنندگان در محل ، برای شرط بندی و برد و باخت با آن بازی می کنند.
پرسش: آیا بازی کردن با شطرنج بدون برد و باخت با توجه به اینکه در عرف به عنوان آلت قمار استفاده نمی شود، جایز است؟
در رابطه با تخته نرد چطور؟
پاسخ: بازی با شطرنج و همچنین تخته نرد مطلقا حرام است.
پرسش: ورق بازی با دوستم توسط کامپیوتر چه حکمی دارد ؟    
پاسخ: بازی کردن با برد و باخت جایز نیست بلکه بدون آن نیز اشکال دارد.
    

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -