بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ
در باره «نگاه به زیورآلات زنان و حلقه ازدواج»
سؤال:
حكم نگاه به زيورآلات زن نامحرم از روى لباس چيست؟
پاسخ:
آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل و نورى: بنابراحتياط واجب نگاه به آنها جايز نيست.
آيات عظام بهجت، تبريزى، خامنه اى، صافى، مكارم و وحيد: نگاه به آنها جايز نيست.
آيه اللّه العظمی سيستانى: نگاه به گردنبند و مانند آن جايز نيست؛ ولى نگاه به النگو و دستبند آنان ـ بدون قصد لذت ـ اشكال ندارد.
مكارم، تعليقات على العروة، الستر، م۱؛
تبريزى، صراط النجاة، ج۱، س۸۸۴؛ امام خامنه اى، استفتاء، س ۴۷۷؛
آیات عظام:: بهجت، صافى و وحيد؛ استفتاء از دفتر.
سيستانى، تعليقات على العروة، الستر، م۱.
سؤال:
نگاه كردن مردان به حلقه ازدواج يا انگشتر عقيق خانم ها چه حكمى دارد؟
پاسخ:
آيات عظام امام، بهجت، صافى و فاضل: نگاه به آن جايز نيست.
امام، استفتائات، ج۳، احكام حجاب، س۳۶؛ امام خامنه اى، استفتاء، س ۴۷۷.
آیات عظام:: بهجت، فاضل، صافى؛ استفتاء از دفتر.
امام خامنه ای: هر آنچه عرفاً زينت محسوب مىشود بايد از نگاه نامحرم پوشانيده شود.
س۱۶۸.
سؤال:
منظور از زینت چیست، که خانمها باید از نامحرم بپوشانند؟
امام خامنه ای: به زینت هایی گفته می شود که جزء بدن شخص به شمار نمی رود، (مانند انواع زیورهای طلا و جواهر)، و هم به آرایش هایی گفته می شود که به بدن شخص متصل بوده و گویی جزئی از اوست؛ (همانند سرمه و رنگ مو). علاوه بر این، خود زیبایی های طبیعی بدن (اندام و زیبایی های بدن) نیز زینت به شمار می رود، و در کل هر چیزی که عرفاً زینت محسوب گردد بانوان باید آن ها را در برابر مرد نامحرم بپوشانند. البته صورت و دست ها تا مچ بدون زینت از این حکم مستثنی میباشند.
امام خامنه اى، استفتاء، س ۱۶۸.
آيه اللّه تبريزى: نگاه به انگشترى كه به طور معمول نزد زنان بزرگسال متعارف است اشكال ندارد؛ حتى اگر زنان جوان از آن انگشتر استفاده كنند.
تبريزى، صراط النجاة، ج ۱، س ۸۸۲ و ۸۸۳.
آيات عظام سيستانى، مكارم و نورى: بدون قصد لذت اشكال ندارد.
نورى، استفتائات، ج۲، س۶۶۹؛ سيستانى، تعليقات على العروة، الستر م۱؛ مكارم، استفتائات، ج۱، س۸۰۱.
آيه اللّه العظمی وحيد: بنا بر احتياط واجب جايز نيست.
استفتاء از دفتر. (احكام نگاه و پوشش، پرسمان).