انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات شغل ها و درآمدها- بازیگری- آیت الله العظمی سیستانی مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات شغل ها و درآمدها-  آیت الله العظمی سیستانی مدظله
بازیگری
سؤال: آیا از نظر شرعی فرا گرفتن هنر تئاتر برای دانشجویان پسر و دختر به صورت مختلط جایز است یا خیر ؟آیا تمرین تئاتر در سالن دربسته بین یا نفر پسر و دختر دانشجو مجاز است یا خیر ؟آیا به نمایش گذاشتن تئاتر با بازیگر و بینندگان مختلط جایز است یا خیر ؟
پاسخ: با رعایت حدود و موازین شرعی اشکال ندارد .
سؤال: ایا بازیگری با توجه به اینکه ممکن است با مرد نا محرم ارتباط داشت و باید گریم داشت اشکال شرعی دارد؟
پاسخ: باید حدود شرعی را رعایت کرده و بازیگری مجوز عدم رعایت ان نمیشود.
سؤال: استفاده از موى مصنوعى توسط زنان در هنرپیشگى چه حکمى دارد ؟
پاسخ: اگر زینت بحساب آید باید آنرا بپوشاند .
سؤال: آرایش زنان در فیلم وتئاتر چه حکمى دارد ؟
پاسخ: چهره آرایش کرده زنان باید از نامحرم پوشانده شود .
سؤال: استفاده از زنان و مردان غیر مسلمان در نقشهایى که براى مسلمین جائز نیست ، چه حکمى دارد ؟ و آیا بین کشورهاى اسلامى و غیره فرقى است ؟
پاسخ: فى حد ذاته اشکال ندارد مگر اینکه مستلزم مفسده باشد و فرقى بین کشور مسلمان و غیر مسلمان نیست .
سؤال: در آغوش گرفتن دختر یا پسر ممیز توسط نامحرم در صورتیکه نقش محارم مثل پدر یا مادر را ایفاء مى کند چه حکمى دارد ؟
پاسخ: جائز نیست .
سؤال: آیا بازیگران مى توانند در نمایش در نقش شخصیتهاى مقدسى همچون حضرت زینب (س) و حضرت عباس (ع) بازى کنند ؟
پاسخ: اگر مشتمل بر هتک یا محرّمى دیگر باشد جائز نیست .
سؤال: آیا بازیگری در سینما جایز است ؟
پاسخ: فی حد ذاته مانعی ندارد مگر این که مستلزم حرام باشد .
سؤال: صورتگری و یا صحنه سازی از زندگانی محمد (صلی الله علیه و آله) و یا دیگر پیامبران گذشته و یا معصومین (علیهم السلام و یا هر راز و رمز مقدس تاریخی و نشان دادن آنها بر پرده سینما و یا صفحه تلویزیون و یا تئاتر و غیره جایز است؟
پاسخ: اگر اصل حرمت و بزرگداشت آنان رعایت شود و شخصیت مقدّس آنان را در اذهان مردم خدشه دار نکند مانعی ندارد.
سؤال: آیا از نظر شرعی فرا گرفتن هنر تئاتر برای دانشجویان پسر و دختر به صورت مختلط جایز است یا خیر ؟آیا تمرین تئاتر در سالن دربسته بین یا نفر پسر و دختر دانشجو مجاز است یا خیر ؟آیا به نمایش گذاشتن تئاتر با بازیگر و بینندگان مختلط جایز است یا خیر ؟
پاسخ: با رعایت حدود و موازین شرعی اشکال ندارد .
سؤال: ایا بازیگری با توجه به اینکه ممکن است با مرد نا محرم ارتباط داشت و باید گریم داشت اشکال شرعی دارد؟
پاسخ: باید حدود شرعی را رعایت کرده و بازیگری مجوز عدم رعایت ان نمیشود.
سؤال: استفاده از موى مصنوعى توسط زنان در هنرپیشگى چه حکمى دارد ؟
پاسخ: اگر زینت بحساب آید باید آنرا بپوشاند .
سؤال: آرایش زنان در فیلم وتئاتر چه حکمى دارد ؟
پاسخ: چهره آرایش کرده زنان باید از نامحرم پوشانده شود .
سؤال: استفاده از زنان و مردان غیر مسلمان در نقشهایى که براى مسلمین جائز نیست ، چه حکمى دارد ؟ و آیا بین کشورهاى اسلامى و غیره فرقى است ؟
پاسخ: فى حد ذاته اشکال ندارد مگر اینکه مستلزم مفسده باشد و فرقى بین کشور مسلمان و غیر مسلمان نیست .
سؤال: در آغوش گرفتن دختر یا پسر ممیز توسط نامحرم در صورتیکه نقش محارم مثل پدر یا مادر را ایفاء مى کند چه حکمى دارد
پاسخ: جائز نیست .
سؤال: آیا بازیگران مى توانند در نمایش در نقش شخصیتهاى مقدسى همچون حضرت زینب (س) و حضرت عباس (ع) بازى کنند
پاسخ: اگر مشتمل بر هتک یا محرّمى دیگر باشد جائز نیست .
سؤال: آیا بازیگری در سینما جایز است ؟
پاسخ: فی حد ذاته مانعی ندارد مگر این که مستلزم حرام باشد .
سؤال: صورتگری و یا صحنه سازی از زندگانی محمد (صلی الله علیه و آله) و یا دیگر پیامبران گذشته و یا معصومین (علیهم السلام و یا هر راز و رمز مقدس تاریخی و نشان دادن آنها بر پرده سینما و یا صفحه تلویزیون و یا تئاتر و غیره جایز است؟
پاسخ: اگر اصل حرمت و بزرگداشت آنان رعایت شود و شخصیت مقدّس آنان را در اذهان مردم خدشه دار نکند مانعی ندارد.  

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -