انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات کسب و کار حرام- قمار- آیت الله العظمی سیستانی مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات کسب و کار حرام-  آیت الله العظمی سیستانی مدظله
قمار
سؤال: بازى کردن با شطرنج و نرد بدون برد و باخت چه حکمى دارد و کلا اگر عرف جامعه وسیله اى را آلت قمار نداند کافى است یا در تشخیص آلت قمار نظر مرجع تقلید شرط است؟
پاسخ: بازى با شطرنج و نرد گرچه بدون برد و باخت هم باشد حرام است و همچنین بازى با آلاتى که در عرف محل از آلات قمار شمرده شود چنانچه بدون برد و باخت باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
سؤال: بازى کردن بیلیارد و دائر کردن مراکز وسالنهاى بازى بیلیارد چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر بازى با برد وباخت نباشد وخود آن هم ازوسائل قمار درآن شهر شناخته نشود بازى اشکال ندارد ولى دایر کردن ان جایزنیست .
سؤال: بازى کردن پاستور با کامپیوتر به صورت تک نفره چه حکمى دارد ؟
پاسخ: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست .
سؤال: منظور از عرف در محل در بازی با کارت ( پاسور) چیست ؟
پاسخ: مقصود این است که در آن منطقه معمولا با آن برد و باخت مالی شود و معارف بازی با آن بدون برد و باخت مالی باشد که در این صورت بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد.
سؤال: بازی با منچ چه حکمی دارد ؟( در منچ از تاس استفاده می کنند )؟
پاسخ: چنانچه در عرف حمل از آلات قمار شمرده شود بازی با آنها بدون برد و باخت هم بنابر احتیاط واجب جائز نیست .
سؤال: مصرف پول در بازیهایی که بستگی به شانس دارد آیا درست است ؟ اکثر این بازیهارا با دقت میتوان در آن برنده شد و ربطی به شانس ندارد حکم این بازیها چگونه است ؟
پاسخ: بازی با برد و باخت جایز نیست .
سؤال: تصرف در جایزه ای که از حساب قرض الحسنه بانکها برده میشود چگونه است؟
پاسخ: بعد از اینکه نصف جایزه را به فقیر متدین صدقه دادید از نصف دیگر آن می توانید استفاده کنید.
سؤال: آیا ازنظر شما اگر بازى با پاسور فقط و فقط براى سرگرمى و تفریح باشد و هیچ شرط بندى نباشد باز هم اشکال دارد؟
پاسخ: اگر پاسور در شهر شما وسیله قمار باشد ولى شما بدون برد و باخت بازى کنید بنابر احتیاط واجب جائز نیست.
سؤال: آیا بازى کردن با شطرنج بدون برد و باخت با توجه به اینکه در عرف به عنوان آلت قمار استفاده نمى شود؛ جایز است؟ در رابطه با تخته نردچطور؟
پاسخ: شطرنج هنوز هم در دنیا به عنوان قمار مطرح است و بازى با آن حرام است و همچنین تخته نرد و و اما پاسور اگر در شهر شما معمولاً وسیله قمار باشد به احتیاط واجب جایز نیست.
سؤال: مى خواستم نظر جناب عالى را در مورد بازیهایى که باید با شک و تردید سراغ آنها رفت بدانم مثل (بیلیارد) زیرا این بازى در زمان حضرت رسول (ص) وجود نداشته و بعضى بر این عقیده اند که حرام است؟
پاسخ: اگر در عرف منطقه اى که زندگى مى کنید از وسایل برد و باخت نباشد اشکال ندارد.
سؤال: ملاک اطلاق (آلات قمار) چه مى باشد؟
پاسخ: وسائلى که در عرف بلد (شهر یا کشور) براى برد و باخت با آن بازى مى شود.
سؤال: آیا بازی اونو حرام است یا خیر ؟
پاسخ: اگر در عرف محل به عنوان الت قمار شناخته شود به احتیاط واجب بدون برد وباخت هم بازی نشود.
سؤال: ایا بازی کردن با الات قمار بدون قمار و شرط بندی اشکال دارد؟
پاسخ: اگر وسیله یاد شده شطرنج یا نرد باشد حرام است ، و در غیر از آن دو آلات قمار به احتیاط واجب جایز نیست.
سؤال: ایا بازی با الات قمار همراه با جایزه یا پول مانند فوتبال و غیره اشکال دارد ؟
پاسخ: اگر در ان برد و باخت مالی باشد حرام است و اگر جایزه ای برای طرف برنده از شخص سومی غیر از طرفین بازی باشد اشکال ندارد.
سؤال: ورق بازی با کامپیوتر چه حکمی دارد ؟
پاسخ: حرام است
سؤال: آیا ازنظر شما اگر بازى با پاسور فقط و فقط براى سرگرمى و تفریح باشد و هیچ شرط بندى نباشد باز هم اشکال دارد؟
پاسخ: اگر پاسور در شهر شما وسیله قمار باشد ولى شما بدون برد و باخت بازى کنید بنابر احتیاط واجب جائز نیست.
سؤال: آیا بازى کردن با شطرنج بدون برد و باخت با توجه به اینکه در عرف به عنوان آلت قمار استفاده نمى شود؛ جایز است؟ در رابطه با تخته نردچطور؟
پاسخ: شطرنج هنوز هم در دنیا به عنوان قمار مطرح است و بازى با آن حرام است و همچنین تخته نرد و و اما پاسور اگر در شهر شما معمولاً وسیله قمار باشد به احتیاط واجب جایز نیست.
سؤال: مى خواستم نظر جناب عالى را در مورد بازیهایى که باید با شک و تردید سراغ آنها رفت بدانم مثل (بیلیارد) زیرا این بازى در زمان حضرت رسول (ص) وجود نداشته و بعضى بر این عقیده اند که حرام است؟
پاسخ: اگر در عرف منطقه اى که زندگى مى کنید از وسایل برد و باخت نباشد اشکال ندارد.
سؤال: ملاک اطلاق (آلات قمار) چه مى باشد؟
پاسخ: وسائلى که در عرف بلد (شهر یا کشور) براى برد و باخت با آن بازى مى شود.
سؤال: آیا بازی اونو حرام است یا خیر ؟
پاسخ: اگر در عرف محل به عنوان الت قمار شناخته شود به احتیاط واجب بدون برد وباخت هم بازی نشود.
سؤال: ایا بازی کردن با الات قمار بدون قمار و شرط بندی اشکال دارد؟
پاسخ: اگر وسیله یاد شده شطرنج یا نرد باشد حرام است ، و در غیر از آن دو آلات قمار به احتیاط واجب جایز نیست.
سؤال: ایا بازی با الات قمار همراه با جایزه یا پول مانند فوتبال و غیره اشکال دارد ؟
پاسخ: اگر در ان برد و باخت مالی باشد حرام است و اگر جایزه ای برای طرف برنده از شخص سومی غیر از طرفین بازی باشد اشکال ندارد.
سؤال: ورق بازی با کامپیوتر چه حکمی دارد ؟
پاسخ: حرام است .

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -