انهار
انهار
مطالب خواندنی

اطلاعاتی مفید و احادیثی از معصومین (علیهم السلام) درباره سیب

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ
اطلاعاتی مفید و احادیثی از معصومین (علیهم السلام) درباره سیب
    
برداشت سیب
    
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
«سیب» یکی از بهترین میوه ها است که سرشار از ویتامین و خواص فراوان است.
مصرف روزانه «سیب» برای برطرف شدن افسردگی، کبد چرب، تقویت قوای بدن و تقویت معده مفید است همچنین از بروز سرطان ریه،کولون و پروستات پیشگیری می کند.
محبوبه بزرگی دستیار داروسازی طب سنتی در گفت و گو با تسینم اظهار داشت: در طب سنتی ایران «سیب» به داروی نشاط آور معروف است. به گفته وی «سیب شیرین» میوه ای است با طبع گرم وتر و یکی از میوه هایی است که در طب سنتی به خاصیت نشاط آور بودن آن تاکید شده و خوردن و حتی بوییدن آن برای تقویت مغز، قلب و کبد مفید است.
دستیار داروسازی طب سنتی اضافه کرد: امروزه «آب سیب» توسط پزشکان طب سنتی در موارد مختلف به طور مثال برای افرادی که دچار ضعف هستند، تجویز می شود همچنین «سیب رنده شده همراه با گلاب» وشکر هم برای سالمندان و افرادی که ضعف گوارش دارند، مفید است. بزرگی ادامه داد: امروزه در مطالعات حیوانی، اثر «سیب» در پیشگیری از سرطان ریه،کولون و پروستات به تائید رسیده است هم چنین بر اساس این مطالعات «سیب» در بیماری های مرتبط با کبد چرب هم مفید است.
با توجه به گسترش بیماری هایی از جمله افسردگی و سرطان در جوامع مختلف و مفید بودن «سیب» در این بیماری ها یکی از توصیه های ساده و در دسترس می تواند مصرف این میوه باشد البته در صورتی که منع مصرفی برای بیمار نداشته باشد. «رب سیب» در تمام افعال از جرم آن بهتر است و برای تقویت قلب، معده، کبد و دفع سموم مفید است.
البته باید بدانیم بعد از خوردن «سیب» نوشیدن آب ضرر و موجب فساد غذا در معده می شود.
ــــــــــــــ
افرادی که به طور منظم «سیب» می خورند، میزان تندرستی خود را افزایش می دهند و علاوه بر آن از بروز بیماری های متعددی که به دلیل کمبود عناصر حیاتی پیش می آید، جلوگیری می کنند.
با خوردن «سیب» میزان کلسترول بد خون پایین می آید.
مطالعه های بسیاری درباره مصرف سیب و آب آن انجام شده که نشان می دهد وجود آنتی اکسیدانی به نام  «کوئرستین » در سیب میزان کلسترول بد خون را پایین می آورد و به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته نیز به میزان قابل ملاحظه ای کم می شود.
    
در کنار تمام ویژگی ها و خواصی که این میوه آسمانی دارد جای تعجب اینجا است که در اکثر میهمانی ها وقتی چند نوع میوه در کنار هم قرار داده می شود استقبال از این میوه حیاتی بسیار کم است و وقتی برای میل کردن آن تعارف زده می شود اکثرا بدون توجه به تمام خواص آن و برای راحتی خود به گفتن «تشکر» کفایت می کنند، در حالی که ما روایات و احادیث بسیار زیاد و گویایی از معصومین (علیهم السلام) در باره این میوه داریم که نشان از توجه آن بزرگواران به سلامتی انسان ها و همچنین ارزش غذایی میوه جات به ویژه «سیب» دارد.
 
آقا امام کاظم (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)َ میفرمایند: سه چیز ضرری به کسی نمی رساند : انگور رازقی، نیشکر و سیب لبنانی.
خصال.
و نیز آقا امام کاظم (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)َ میفرمایند: سیب، برای درمان چند چیز سودمند است: مسمومیت، سِحر، جنونی که از زمینیان پیش می آید، و بلغمی که چیره شده باشد، هیچ چیز منفعتش سریع تر از سیب نیست.
 
قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم): کُلُوا التُّفَّاحَ عَلَى الرِّیقِ فَإِنَّهُ وضوح الْمَعِدَهِ.
سیب را ناشتا بخورید که تمییز کننده معده است.
 
قال أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ علی (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)َ: کُلُوا التُّفَّاحَ فَإِنَّهُ یَدْبُغُ الْمَعِدَهَ.
سیب بخورید؛ زیرا سیب معده را دباغی (پاکیزه) می کند.
 
و نیز آقا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ علی (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)َ میفرمایند: سیب را مصرف کن، زیرا حرارت بدن را کاهش می دهد، مزاج را خنک و تب را برطرف می کند.
 
آقا امام باقر (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)َ میفرمایند: موقعی که خواستی سیب بخوری قبلاً آن را استشمام و بو کن، سپس بخور زیرا در این صورت آنچه را که به روح تو ناراحتی و عارض شده ساکت می کند.
 
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: كُلُوا اَلتُّفَّاحَ فَإِنَّهُ نَضُوحُ اَلْمَعِدَةِ.
سیب بخورید زیرا سیب، پالاینده و خوش‏بو كننده معده است.
     
فواید خوردن سیب:
(۱) پاک کننده و پالاینده و خوشبوکننده معده است؛
(۲) نافع و سودمند برای قلب است؛
(۳) سم زدا است و سموم را از بدن خارج می کند؛
(۴) لمم (نوعی جنون که عامل آن جن است) را معالجه می کند؛
(۵) بلغم زدا است و برای افراد بلغمی مزاج بسیار مفید است؛
(۶) فرونشاننده حرارت است و درون بدن را خنک می کند؛
(۷) تب بر است و مریضی تب را معالجه می کند؛
(۸) درمان وبا است؛
(۹) درمان خون دماغ است.
(۱۰) پنی‌سیلین طبیعی؛
(۱۱) سرشار از ویتامین‌های «آ»، «ب»، «ث» و پتاسیم که در درمان‌های طبیعی یا طب نتروپتی، دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است.‌
    
آداب خوردن سیب:
(۱) قبل از خوردن سیب آن را بو کنید زیرا آقا امام باقر (علیه السلام) می فرماید: این کار باعث می شود هر درد و عارضه ای از تنت بیرون رود و آنچه از سوی ارواح در انسان ایجاد می شود فرو می نشیند؛
(۲) خوردن سیب به صورت ناشتا بهتر و پاک کننده معده است؛
(۳) خوردن سیب در سحرگاه بهتر از اوقات دیگر است.
 
قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم): اَرْبَعةٌ تَزيدُ فِى الْعُمْرِ:
اَلتَّزويجُ بِالاَبْكارِ،
وَ الاْغْتِسالُ بِالْماءِ الحارِّ
وَالنَّوْمُ عَلَى الْيَسارِ
وَاَكْلُ التُّفاحِ بِالاْسْحارِ.
چهار چيز، بر عمر مى افزايند:
ازدواج با دختران،
شستشو با آب گرم،
خوابيدن برشانه چپ،
خوردن سيب در سحرگاهان.
مواعظ العدديه.
روزی یک «سیب» میل کنید و دکتر را از خود دور کنید‌.
یک جمله معروف انگلیسی نیز موید این مطلب است: «روزی یک «سیب» میل کنید و دکتر را از خود دور کنید‌».
«سیب» در از بین بردن عفونت‌ها بسیار مهم است، در واقع یک نوع پنی‌سیلین طبیعی است. «سیب» نه‌تنها برای یبوست مفید است؛ بلکه برای اسهال نیز بسیار موثر است، اما تفاوت در طریقه مصرف آن است.
افرادی که دچار یبوست هستند، می‌توانند یک «سیب» را تنوری کرده و یا در فر بگذارند و شب میل کنند و یک «سیب» هم به همین طریق صبح‌ها میل شود‌.
برای درمان اسهال، «سیب» را رنده کرده،‌ چند ساعت بگذارید تا رنگش تغییر کند و تیره شود؛ یعنی پکتین موجود در آن اکسیده شود و بعد آن را میل کنید.
«آب سیب تازه» سموم بدن را دفع کرده و برای اطفال خیلی مفید است‌. «سیب» میوه‌ای است که ویتامین «ب» زیادی دارد و به همین دلیل برای اعصاب و روان بسیار مهم است و افراد عصبی بهتر است هر روز یک لیوان «آب سیب تازه با کمی‌گلاب» میل کنند.
«سیب» درجه تب را پایین می‌آورد و برای بهبود گلودرد و سینه‌درد بسیار موثر است‌.
یکی دیگر از خواص «سیب رنده شده» این است که برای افراد مبتلا به زخم معده بسیار مفید است.‌
این میوه به علت خاصیت دفع اسید اوریک، در درمان بیماری‌های نقرس، آرتروز و رماتیسم بسیار مفید و موثر شناخته شده است‌.
«سیب» با دفع اسید اوریک، داروی رماتیسم و نقرس و درد مفاصل است و برای تقویت قلب و هضم غذا موثر است. «خوردن سیب با پوست» یبوست را از بین می‌برد و برای کبد مفید است.
«میوه نارس سیب» جهت مداوای اسهال مفید است. خوردن «سیب» قبل از خواب، کمک موثری در راحت‌تر خوابیدن است.اگر «۳ عدد سیب» در روز بخوریم، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهیم. «سیب» به دلیل بافت گیاهی خود، می‌تواند ۱۴ درصد خطر مرگ ناشی از گرفتگی رگ‌های بدن را کاهش دهد.
یک «سیب» متوسط دارای ۳ گرم الیاف است. الیاف می‌تواند فشار خون و چربی خون را کاهش دهد. همچنین «سیب» برای سلامتی دندان بسیار مفید است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -