انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۴) درختان مضرّ و کشنده و سوغات دشمنان

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ الله
درختان مضرّ و کشنده و سوغات دشمنان
    
إن شاء الله با جنبش و همّت مؤمنان به زودی شاهد دو چیز در کشور عزیزمان باشیم:
(۱) ریشه کن شدن درختان مضرّ و مزاحم و سوغات دشمنان؛
(۲) غَرس درختان مفید و مُثمر ثمر.
    
نام و شرح برخی از گلها و درختان مزاحم و سوغات دشمنانمان:
تذکر: هر کدام از این گلها و درختان مزاحم؛ دارای اشکال و اقسامی است.
    
(۱) کاج و بقیه سوزنی برگان مخصوصا سوزنی برگان غیر بومی {تمام اقسام کاج}
(۲) کنوکارپوس آمریکایی
(۳) میلیا آزدراج(زیتون تلخ دروغین)
(۴) یلانتوس آلتیسیما (عرعر دروغین)
(۵) اکالیپتوس
(۶) اقاقیا
(۷) پالونیا
(۸) جاتروفا
(۹) مورینگا
(۱۰) چریش یا نیم
(۱۱) کهور آمریکایی
(۱۲) دیفن باخیا
(۱۳) آزاليا
    
شرح تلخ این درختان و گیاهان مضر و سوغات دشمنان
    
(۱) کاج و بقیه سوزنی برگان مخصوصا سوزنی برگان غیر بومی {تمام اقسام کاج}
درختی غیر بومی، باعث آلودگی هوا و از بین رفتن حاصلخیزی خاک می شود روزنامه نیچر از دانشگاه هلسینکی انتشار گاز های اکسید نیتروژن و تحقیقات دانشگاه برینسول انگلستان.
  
برخی از مشخصات کاج
کاج جزئی از درختان برگ سوزنی شکل و مخروط داری است که اکثرا بومی کشورهای نیمکره شمالی استوا متعلق به خانواده کاجیان و سرده می‌باشد و تقریبا بیش از ۱۲۶ گونه از آن در سراسر دنیا یافت می‌شود گونه‌های مختلف درخت کاج در محیط زیست‌های مختلف رشد می‌کنند، از مناطق سرد و خشن در آمریکای شمالی گرفته تا جنگل‌های بارانی و بیابان‌های شنی داغ. از این درختان برای تولید چوب زیاد استفاده می‌کنند چون رشد سریعی دارند و خیلی زود ارتفاع آن‌ها زیاد می‌شو و با اینکه اکثر آن‌ها چوب نرمی دارند ولی برخی گونه‌ها چوب‌های بسیار سفتی دارند که در ساخت و ساز استفاده می‌گردند.
درخت کاج اقسام زیادی دارد
    
(۲) کنوکارپوس آمریکایی
درختی است حساسیت زا و تخریب کننده لوله ها و زیر ساخت ها
به گفته ریاست وقت سازمان محیط زیست در سال ۹۴ باعث شد ۲۴ هزار نفر در خوزستان به بیمارستان کشیده شدند و با هرس کامل آن در سال 95 مراجعین به بیمارستان ۹۰٪ کم شدند و وزیر بهداشت هم به این اشاره کردند و در بسیاری از کشورهای جهان با این درخت مبارزه می کنند. دولت امارات دستور قطع همه درختان کنوکارپوس را صادر و با هزینه سنگینی حذف کرد و وزیر کشاورزی عربستان بخشنامه منع خرید و فروش نهال این درخت و کاشت آن را صادر کرده است.
برخی از مشخصات کنو کارپوس
بازی با جان و سلامت مردم ایران با کاشت درخت آمریکایی
متاسفانه علیرغم هشدارهای مقام معظم رهبری مبنی بر مضر بودن برخی گونه های گیاهی، اعتبارات مقابله با ریزگرد به کاشتن گونه های مضر درختان مثل کهور اختصاص یافته است که سلامتی مردم را به مخاطره انداخته است.
یکی از مشکلات و بحران های محیط زیستی کشور، پدیده گردوغبار و ریزگرد است که طی سال های اخیر بسیاری از استان های کشور (حدود ۲۵ استان) به خصوص استان خوزستان را درگیر کرده است. به اذعان مسئولان، گردوغبار علاوه بر پیامدهای بهداشتی و سلامت، خسارت اقتصادی میلیون ها دلاری به دنبال داشته است.
    
(۳) میلیا آزدراج (زیتون تلخ دروغین)
 این درخت غیر از درخت زیتون مثمر است و در واقع اسم آن میلیا آزدراج است این درخت سمی و عقیم کننده است که علاوه بر تحقیقات خارجی در تحقیقات ایرانی هم خاصیت عقیم کنندگی آن اثبات شده است.
     
برخی از مشخصات میلیا آزدراج (زیتون تلخ)
نرجس خاتون مجتهد نجفی فعال محیط زیست می‌گوید: باور و تصور اشتباهی بین مردم و مسئولان وجود دارد که فکر می‌کنند هر درخت و هر گیاهی خوب است. آن‌ها می‌اندیشند همه درختان و گیاهان، اکسیژن تولید می‌کنند یا فکر می‌کنند درختان و گیاهان به هر شکل کاشته شوند مفید هستند؛ حتی می‌پندارند درختان و گیاهان به هر شکل نگهداری شوند خوب است، در حالی که برای کاشت یک درخت باید ابتدا نوع گیاه، درخت و درختچه را در نظر داشت، پس از آن باید فضا برای کاشت درخت مفید باشد.
نویسنده کتاب «اقتصاد مقاوم‌تر، محیط سالم‌تر با کاشت درختان مثمر» ادامه می‌دهد: این روزها در حاشیه خیابان‌ها و بلوارهای شهرها، برای ایجاد فضای سبز، درخت‌ها و گیاه‌هان بی‌ثمر آن هم گیاهان بی‌ثمر خارجی می‌کارند! مانند درخت عرعر، که جزو ۱۰۰ گونه برتر مهاجم و خطرناک جهان است یا درخت زیتون تلخ که هیچ ارتباطی به زیتون خوراکی ندارد و درختی سمی و عقیم کننده انسان است. درختان و گیاهانی غیر بومی، اصلاح شده و تراریخته که مشکلات فراوانی با خود به همراه دارند و باید به آن‌ها لقب قاتل خاموش انسان و محیط زیست را داد.
 
درختانی که آلوده کننده محیط زیست هستند
 
درختان و درختچه‌ها را به صورت تک کاشتی می‌کارند که خود تک کاشتی خیانت بزرگی است. به طور نمونه فقط در جنوب شرق اهواز، همین بهار امسال ۴۰ هزار هکتار «کهور آمریکایی» که درختی بی‌ثمر، خطرناک و مهاجم است کاشته شده است!برای من جای تعجب دارد که چطور می‌شود یک درخت، آلوده کننده محیط زیست باشد. مجتهد نجفی در این باره توضیح می‌دهد: درست است که تمام درختان فتوسنتز می‌کنند، اما درخت و گیاهی را تولید کننده اکسیژن می‌دانیم که برآیند تولید اکسیژن آن بیشتر از میزان مصرف آن باشد؛ بنابراین درختانی مانند کاج، که بیشتر از تولیدشان مصرف کننده اکسیژن هستند، با تولید و انتشار اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای کربن و نیز منوکسید و دی اکسید کربن، مقدار زیادی از اکسیژن هوا را نابود می‌کنند. درختان بی‌ثمر که بیشتر آن‌ها نیز از خارج وارد و کشت می‌شود، با پخش گرده‌ها، پرز و کرک‌ها سبب آلودگی هوا و آلرژی می‌شوند. این درختان با نابودی خاک حاصلخیز و از بین بردن پوشش گیاهی کاملاً محیط زیست را نابود می‌کنند. آن‌ها علاوه بر آنکه حجم زیادی آب مصرف می‌کنند و باعث خشک شدن آب‌های زیرزمینی می‌شوند، سبب می‌شوند آب‌های زیرزمینی شور شود. این درختان از تشکیل ابر و باران نیز ممانعت به عمل می‌آورند.
    
(۴) یلانتوس آلتیسیما (عرعر دروغین)
درخت غیر بومی، سمی، مهاجم، آلرژی زا و برگریز است در واقع اسم آن (آیلانتوس آلتیسیما) است به نادرستی نام درخت عرعر ایرانی همیشه سبز را نهاده اند و جنگل های شمال را تهدید می کند و دولت آلمان سالانه هزینه زیادی صرف مبارزه با این درخت می کند.
    
(۵) اکالیپتوس
درختی غیر بومی مکنده آب و شور کننده آب های شیرین همانند موتور پمب آب و چاه غیر مجاز باعث کمبود آب می شود.
در هوای اطراف اکالیپتوس قارچ کریپتوکوکوس است که نوعی بیماری مننژییت ایجاد می کنند.
مسمومیت خوراکی با محلول اکالیپتوس:
مسمومیت های اتفاقی در منازل می تواند ناشی از مصرف نادرست فراورده های بهداشتی و شوینده های خانگی، سموم و گیاهان سمی آپارتمانی و یا در اثر مصرف نادرست داروها توسط مصرف کنندگان، خصوصاً کودکان باشد.
آنچه که در حال حاضر نیاز به اطلاع رسانی دارد، بروز مسمومیت اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی «بخور اکالیپتوس» بجای شربت های دارویی مورد مصرف در سرماخوردگی و سرفه می باشد.
این مسمومیت اتفاقی به این علت رخ می دهد که بسته بندی «بخور اکالیپتوس» مانند شربت های دارویی در شیشه های 60 میلی لیتری به بازار ارائه می شود و به دلیل شباهت ظاهری بسته بندی، چنانچه در کنار داروهای خوراکی نگه داری شود، خطر مصرف خوراکی آن بجای مصرف استنشاقی بسیار محتمل خواهد بود.
مصرف خوراکی بخور اکالیپتوس چه خطراتی دارد؟
(۱) خطر بروز مسمومیت و حتی مرگ با مقادیر کم خوراکی (در حد یک قاشق مرباخوری) هم وجود دارد.
(۲) استفراغ، ورود محتویات حلق به ریه و کاهش هوشیاری، از عمده ترین خطراتی هستند که پیش روی فرد مسموم می باشند.
(۳) بیمار مسموم ممکن است طیف وسیعی از عوارض و علائم بالینی را نشان دهد که از آن جمله به موارد ذیل میتوان اشاره نمود: کاهش سطح هوشیاری، تشنج و خواب آلودگی (در برخی موارد ممکن است کوما پس از 10 دقیقه بروز نماید)
(۴) علائم مسمومیت گوارشی که معمولاً جزو اولین علائم هستند، شامل درد ناحیه بالای شکم، اسهال و استفراغ می باشد. محلول اکالیپتوس دارای جذب بالایی از دستگاه گوارش می باشد و مصرف همزمان شیر و یا غذا با این ماده، سبب افزایش جذب آن خواهد شد. لذا نباید به بیمار شیر خورانده شود.
(۵) علائم تنفسی شامل تنگی نفس، وقفه تنفسی، کبودی چهره و اعضای بدن، اسپاسم مجاری تنفسی، ورم ریوی، تنفس سریع و نامنظم و سطحی می باشد. بیماران هوشیار معمولاً از احساس خفگی شکایت دارند.
(۶) از دیگر علائم می توان به ضعف عضلات و اختلال حرکتی، تنگی یا گشادی مردمک ها، ضربان قلب سریع، کاهش فشار خون، عدم تعادل، کوما و حتی مرگ اشاره کرد.
نحوه درمان مسمومیت با بخور اکالیپتوس:
(۱) اقدامات درمانی لازم در مسمومیت با اکالیپتوس، به صورت علامتی- حمایتی می باشد و آنتی دوت اختصاصی جهت درمان این نوع مسمومیت وجود ندارد. بیمار باید از نظر وضعیت ریوی، مغز و اعصاب و قلبی- عروقی تحت نظر باشد. بطور کلی اقدامات اصلی شامل این موارد می باشد: انتقال سریع بیمار به یک مرکز درمان مسمومیتها (صرف نظر از داشتن یا نداشتن علائم بالینی و مقدار مصرف)، انجام اقدامات اولیه و نگهدارنده، درمان عوارض و علائم بوجود آمده برحسب موارد بروز هر کدام از آنها.
یادآوری مهم:
بیمار مسمومی که به اشتباه بخور اکالیپتوس را خورده است به هیچ عنوان نباید وادار به استفراغ نمود.
(۲) به دلیل وجود خطر ورود محتویات حلق به ریه، چنانچه جلوگیری از جذب سم در بدن بیمار، بدون حفاظت مجاری تنفسی صورت گیرد، خود می تواند خطر ساز باشد.
(۳) شستشوی معده با احتیاط و در شرایط بیهوشی عمومی باید صورت گیرد.
(۴) معمولاً بهبودی به سرعت و در طی ۲۴ ساعت صورت می گیرد، که بهتر است بیمار در طی این مدت تحت نظر باشد
    
نحوه پیشگیری از مسمومیت اتفاقی با بخور اکالیپتوس:
(۱) از نگهداری محلول «بخور اکالیپتوس» در کنار داروهای خوراکی جداً خودداری نمایید.
(۲) داروهای خود را به هیچ عنوان در حالت خواب آلودگی مصرف ننمایید.
(۳) همیشه قبل از مصرف دارو، برچسب روی آن را مطالعه نمایید تا از نام دارو و دستور مصرف مطمئن شوید.
(۴) در صورت بروز مسمومیت اتفاقی، قبل از هر اقدامی با شماره تلفن شبانه روزی (۰۹۶۴۶) مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم  تماس بگیرید.
(۶) اقاقیا
 درختی غیر بومی انتقال دهنده شته دو میزبانه و باعث فلجی زنبور عسل می شود.
    
(۷) پالونیا
درخت مهاجم که اخیرا در حال گسترش است و به گفته بسیاری از صاحب نظران غربی و خارجی و موسسات بین المللی کشت آن خیانت است
    
(۸) جاتروفا
درخت خارجی فوق العاده سمی و خطرناک که اخیرا از خارج وارد شده و جایگزین سوخت فسیلی قرار است بشود در حالی که زیتون بهترین درخت روغنی است
    
(۹) مورینگا
درحت خارجی و خطرناک که اخیرا در حال کاشت در مناطق جنوبی به خصوص خوزستان است
    
(۱۰) چریش یا نیم مشابه میلیا آزدراج
درخت خارجی سمی و عقیم کننده که از جنس میلیا آزدراچ (زیتون تلخ است) و در مناطق جنوبی در حال کاشت است.
چریش یا نیم مشابه میلیا آزدراج در سمیت و عقیم کنندگی است.(سمی وعقیم کننده هست)
مشخصات چریش
چریش درختی است با قامتی متوسط برگ های آن سبز، کناره برگ دارای بریدگی و شبیه دندانه نامنظم است، برگ های آن شبیه برگ زبان گنجشک می باشد. نوک برگ ها خیلی تیز و کشیده تر از برگ های زیتون تلخ می باشد ولی شکل کلی درخت شبیه درخت زیتون تلخ است به همین جهت اغلب اشتباها یا عمدا برگ ها و ریشه آن را به جای او یا مخلوط با برگ ها و پوست و ریشه زیتون تلخ در بازار عرضه می نمایند.
درخت چریش بومی هند شرقی است و تا مغرب چین و شرق جاوه انتشار دارد و در بعضی مناطق کاشته می شود. به ایران وارد شده و کاشته می شود و از گیاهان بومی شده است. در حال حاضر در چابهار، بندرعباس و سایر نقاط جنوب کشور می روید.
    
(۱۱) کهور آمریکایی
کهور آمریکایی که به نادرست به کهور پاکستانی معروف شده با نام علمی پروزوپیس جولی فلورا درختی غیر بومی (آمریکایی) خطرناک، مهاجم، باعث تخلیه آب های زیرزمینی، آلرژی زا، باعث که اکثریت کشورهای جهان مانند آمریکا، استرالیا، هند، پاکستان، اریته ، عمان، مصر، سودان قاطعانه با آن مبارزه می کنند که کافی است نام این درخت در فضای مجازی جستجو شود هزاران مطلب و مقاله و خبر و پایان نامه و قانون علیه این درخت خواهید دید و رؤسای چندین کشور شخصا دستور مبارزه با این درخت را صادر کردند.
مؤمنان همگی با هم؛ از کاشت درختان مضر و سمّی که سوغات دشمنان هست خودداری کنیم و به کوری چشم دشمنان دین و انسانیت و اسلام و مسلمین با کاشت درختان بومی مانند درختان نخل، سدر، کُنار، مورد عطری، اراک (مسواک)، حنا و... بیابانهای آلوده را از فساد زمین نجات دهیم و کشور عزیزمان ایران و مهد تشیع و سرزمین نورانی که قدمگاه اولیاء خداوند و شهدا هست را نجات دهیم.
    
(۱۲) دیفن باخیا
انسان به طور غريزي گل و گياه را دوست دارد كه اين دوست داشتن به سن و سال افراد ربطي ندارد. نور، هوا، آب، گرما و خاك از عواملي هستند كه براي رشد و گل‌دهي گياه از اهميت زيادي برخوردار است. همه اين عوامل تغيير‌پذير هستند و مي‌توان آنها را تحت تأثير قرار داد. نگهداري از گل‌ها و گياهان در آپارتمان علاوه بر زيبايي موجب افزايش انرژي نيز مي‌شود؛ گل روح انسان را طراوت مي‌دهد و براي سلامت افراد خانه نيز مفيد است.
وجود گل و گياه در آپارتمان‌ موجب آرامش مي‌شود
بودن گل و گياه در آپارتمان‌ موجب كاهش سردرد، استرس و اضطراب مي‌شود همچنين تزئين خانه با گياهان، موجب تميز شدن هواي منزل هم مي‌شود. گياهان آپارتماني مي‌توانند موجب بهبود كيفيت هوا مي‌شود. بعضي از گياهان آپارتماني كه در محل سكونت ما هستند، داراي موادي تا حدي سمي هستند كه ممكن است باعث مشكلاتي به خصوص براي كودكان شود. گياهان آپارتماني نقشي مهم و مؤثر در كاهش آلودگي هواي داخل خانه و بهبود كيفيت هوا دارند.
«ديفن باخيا» سمي‌ترين گياه آپارتماني است
ديفن باخيا گياهي است كه شايد معروفترين و پرطرفدارترين گياه آپارتماني است و نام فارسي آن، "سمبرگ است، به دليل اينكه برگ‌هاي اين گياه آپارتماني سمي است. ديفن باخيا گونه‌هاي مختلفي دارد كه بيشتر تفاوت آنها در نوع برگ‌ها و رنگ آنهاست.
اين گياه آپارتماني درختچه‌اي هميشه سبز و دائمي است كه شامل تنه گوشتي طويل و غالباً عمودي و كاملاً رگه‌دار است. ديفن باخيا گياهي است با برگ‌هاي زيبا از خانواده آراسه (araceae) كه در اكثر آپارتمان‌ها وجود دارد و گاهي در صورت بالا بودن سن گياه و مهيا بودن شرايط، گل مي‌دهد كه اين مسئله بسيار نادر است.
شيره ديفن باخيا سمي است و بايد از تماس آن با چشم و دهان پرهيز كرد، در صورت تماس با زبان، باعث تورم بافت‌هاي گلو شده و اين ناحيه را فلج مي‌كند.
محمد صالحي سورمقي، استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌و‌گو با فارس مي‌گويد: ديفن باخيا (diffenbachia) گياهي از خانواده آراسه (araceae) و به صورت گياه آپارتماني دائمي است. موطن اصلي آن برزيل و هند غربي بوده و در آنجا پرورش يافته است و ارتفاع آن گاه تا ۲ متر مي‌رسد.
مسموميت با ديفن باخيا موجب اختلال در تكلم مي‌شود
به گفته وي، در صورتي كه برگ‌هاي اين گياه خورده شود، مخاط دهان و زبان ملتهب و قرمز شده و شروع به سوختن مي‌كند كه گاهي دردناك است همچنين ميزان بزاق دهان افزايش يافته و قورت دادن آن مشكل است.
استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي‌افزايد: در موارد شديد مسموميت، حتي حرف زدن به طور موقت ممكن است دچار اختلال شود. در اكثر موارد مسموميت‌ با گياه شديد نيست مگر اينكه مقدار زيادي خورده شود. صالحي سورمقي اضافه مي‌كند: براي كاهش و تسكين مشكلات ناشي از خوردن برگ‌هاي گياه ديفن باخيا، خوردن مايعات زياد و مصرف مسكن‌ها، ضد دردها و استفاده از بي‌حس كننده‌هاي موضعي مفيد است.
كامبيز سلطاني‌نژاد متخصص سم‌شناسي مي‌گويد: گياه ديفن باخيا اگر در منزل باشد، معمولاً كودكان برگ‌هاي اين گياه را كنده و مي‌خورند.
مسموميت با ديفن باخيا در مواردي موجب خفگي مي‌شود
به گفته وي، برگ‌هاي گياه ديفن باخيا داراي اگزالات كلسيم است كه باعث تحريك مخاط دهان مي‌شود و التهاباتي را در دهان ايجاد مي‌كند و در برخي موارد موجب خفگي مي‌شود البته تماس با برگ‌هاي گياه ديفن باخيا مشكلي را ايجاد نمي‌كند.
دیفن باخیا» را دور از دسترس کودکان نگهدارید - ایسنا
    
(۱۳) آزاليا
گل و بوته های آزالیا در رده نهم سمی ترین گیاهان جهان قرار دارند. این دو گیاه با گل های به شکل زنگشان، در حیاط و باغچه بسیار زیبا به نظر می رسند اما برگ هایشان و در نتیجه عسلی که از شیره آنها تهیه میشود سمی است.
سردرد، ضعف عضلانی و ضعف در دید هم می تواند در شما به دنبال مسمومیت با این گیاهان پدیدار شود.
ضربان قلبتان ممکن است آهسته شود و  یا قلبتان با شدت بتپد و به کما بروید.
«آزاليا» يكي از گياهان آپارتماني با رنگ‌هاي فوق العاده زيباست كه با نام عمومي azalea شناخته مي‌شود و از خانواده ericaceae است. آزاليا داراي گونه و واريته‌هاي زيادي است.
محمد صالحي سورمقي استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره مصرف گياه "آزاليا " توسط كودكان مي‌گويد: در گل، ميوه، برگ، ساقه و شهد گل اين گياه تركيبي به نام acetylandromedol (استيل آندرو مدول) وجود دارد كه بسيار سمي است.
    
مسموميت با گياه آزاليا موجب گيجي و دل درد مي‌شود
وي بيان مي‌كند: مصرف گياه آزاليا باعث بروز مسموميت مي‌شود و علائم مسموميت خوراكي اين گياه شامل ازدياد بزاق، استفراغ، تهوع، اسهال، دل‌درد، گيجي، تحريك‌پذيري، سوزش و خارش پوست و مخاط است. استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي‌افزايد: براي رفع علائم مسموميت، درمان خاصي شناخته نشده است ولي خوراندن ذغال فعال توصيه مي‌‌شود.كامبيز سلطاني‌نژاد متخصص سم‌شناسي اظهار مي‌كند: آزاليا يكي از گياهان ‌آپارتماني است كه داراي گونه‌هاي مختلف است. مصرف زياد گياه آزاليا موجب بروز مسمويت مي‌شود البته بيشترين عوارضي كه سم آزاليا ايجاد مي‌كند، به دليل مصرف غيرمستقيم اين گياه است. به گفته وي، در برخي از كشورها مانند كره و تركيه كه اين گياه به طور خودرو در دشت‌ها رشد مي‌كند، زنبورهاي عسل از اين گياه تغذيه مي‌‌كنند كه عسل‌هاي تهيه شده از اين زنبورها داراي تركيبات سمي است و موجب بروز مسموميت مي‌شود.
اين متخصص سم‌شناسي مي‌گويد: از مصرف مستقيم گياه آزاليا تاكنون گزارشي ارائه نشده است.
مسموميت ناشي از مصرف آزاليا موجب بروز اختلالات عصبي، سردرد، سرگيجه، دردهاي عصبي، بي‌حسي و كرختي دست و پا مي‌شود و در مواردي نيز موجب بروز تهوع، استفراغ و بي‌نظمي ضربان قلب مي‌شود.
    


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -