انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات کسب های حرام- علوم غریبه- آیت الله العظمی مکارم مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی مکارم مدظله
علوم غریبه
1- حکم طلسم
سؤال:میخواستم نظر حضرتعالی را در باره "طلسم" بدانم..در منطقه محل سکونت این جانب "رامسر" متاسفانه برخی اهالی اقدام به اینکار میکنند و حتی بنده به شخصه دیدهام که آثار طلسم واقعا مشهود بوده که بعد از شکستن آن از بین رفت... آیا این کارها که عدهای انجام میدهند و حتی کسی که طلسم میشکند به وضوح مشخصات طلسم کننده و راه شکستن آن را میدهد از نظر شرعی مورد قبول هست و آیا اصلا چنین چیزی در دین مبین آمده است..؟ با آرزوی طول عمر با عزت برای حضرتعالی
پاسخ:این کار حرام است.
2- ارتباط انسان با جن
سؤال:باعرض احترام سئوال بنده این است که آیا ممکن است انسان باجن ارتباط برقرارکند با توجه به اینکه این دو از یک عالم وجودی نیستند آیا این ارتباط میسر است. آیا رجوع به افرادی که ادعای ارتباط باجن را دارند به هر نیت وغرض مثلا برای مداوا از لحاظ شرعی اشکالی ندارد .
پاسخ:این ارتباط امکان دارد ولی رفتن دنبال این کارها جایز نیست.
3- ریحانة القرآن
سؤال:کدام سوره به ریحانه قران مشهور است
پاسخ:طبق روایتی از امام صادق(ع) سوره یاسین ریحانة القرآن است به بحارالانوار، ج 92 ص 291 مراجعه شود.
4- فراگیری علوم غریبه از نظر شرع
سؤال:فراگرفتن علوم غریبه، مثل علم رمل و جفر و اسطرلاب، که هر یک فوائدى دارد، و بعضى از علماى بزرگ نیز رغبت به این علوم داشته اند، چگونه است؟
پاسخ:دستیابى به این علوم به طور صحیح مشکل است، و چه بهتر که از صرف وقت در آن بپرهیزید.
5- اعتبار تقویم های نجومی
سؤال:تقویم هایی در بازار موجود است که معروف به تقویم های نجومی است.در این تقویم ها مواردی همچون ورود برج های فلکی به یکدیگر ( به طور مثال داخل شدن برج قمر به برج عقرب ) و مسایلی از این قبیل مطرح می باشد. و در اثر این تغییرات نجومی نتایجی همچون موارد زیر در آن موجود است:
- در فلان ایام انجام کارهای خیر، خوب است.
- در فلان ایام انتقال منزل و اسباب کشی خوب است.
- و موارد دیگر.
حال سوالی که از حضرتعالی داشتم این است که :
آیا میتوان به چنین تقویم هایی اطمینان داشت و آیا چنین مواردی در شرع مقدس اسلام میباشد. و آیا در اثر عمل نکردن و یا عمل کردن به این موارد ، تاثیری در نتیجه کار دارد یا خیر؟
پاسخ:اعتباری ندارد ولی آنچه درباره قمر در عقرب می نویسند مطابق برخی از روایات دارای آثاری است.
6- جدا کردن آگاهانه روح از بدن
سؤال:در رابطه با موضوع متافیزیک و جدا کردن آگاهانه روح از بدن، آیا این کار به منظور شناخت بیشتر عالم غیر مادی جایز است؟
پاسخ:اگر چنین چیزی فرضاً امکان داشته باشد مانعی ندارد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -