انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم استمناء مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام
من متاسفانه در نوجوانی مرتکب گناه خود ارضایی شده بودم و نمیدانستم این عمل گناه محسوب میشود و اطلاعی هم از اثار نامطلوب آن نداشتم ولی الان متوجه شدم که چه گناه بزرگی را انجام میدادم حال چگونه گذشته ام را جبران کنم ؟؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم.
و السلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته.
با تشکر از اعتمادتان به «سایت انهار».

استمناء یا خود ارضايي یعنی بازی کردن با خود به قصد بیرون آمدن منی!
خود ارضايي حرام و گناه کبیره است و عملی انحرافی است و بايد با عمل و رفتار با آن مقابله کرد و راه درمان آن جز با رعايت دقيق دستورالعملها محقق نمیشود، ولی چون هر عملی نياز به دانش و اطلاعات خاصّ خود دارد، بنابراين راه کنترل و درمان اين بيمارِ و عادت زشت نيز بدون کسب آگاهی ميسر نيست.
توجّه به سه نکته در باره استمناء الزامی است:
1- آگاهی از حرمت شرعی و اخلاقی آن؛
2- آگاهی از عواقب سوء استمناء.
3- آگاهی از روش پيشگيری و درمان.
توضیح نکته اول: (حرمت شرعی و اخلاقی استمناء)
عمل شنیع استمناء و خودارضائی؛ یکی از رذائل اخلاق هست و انجام آن طبق روایات، موجب دور شدن شخص از رحمت خدا و اهل بیت (علیهم السلام) و زایل شدن عقل میشود و از لحاظ شرعی حرام و گناه کبیره محسوب ميشود و هر گناهی نور ايمان را تضعيف می كند و باعث تاريكی و آلودگی روح انسان میشود. نوری كه انسان بدان نياز فراوان دارد و در اثر فقدان آن، در دنیا دچار خسران و در آخرت دچار عذاب و حسرت خواهد شد).
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می‌فرماید: هر كس، كه با دست شهوتش را بیرون كند ملعون است.
آقا امام صادق (علیه السّلام) می‌فرماید: سه دسته‌اند كه خداوند با ایشان سخن نمی‌گوید و به نظر رحمت به آنها نگاه نکند و پاكشان نفرماید و برایشان عذاب دردناكی است: 1.. كسی كه موی سفیدش را بكند (تا خود را جوان نشان دهد)؛ 2. كسی كه با عضو خودش شهوتش را دفع كند (خودارضائی)؛ 3. كسی لواط دهد.
از امام صادق (علیه السّلام) ...از حکم کسی که با حیوانی آمیزش کند یا (استمناء) کند، پرسیدند، فرمود: «هر کس شهود خود را به این وسیله و مانند آن دفع کند در حکم زنا کردن است. یعنی با گناه زنا برابر می‌باشد.
از امام صادق (علیه السّلام) راجع به حكم استمناء سـؤال شد؟ حضرت (علیه السّلام) فرمود: گناه بزرگی است كه خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده است و استمناء كننده مثل این است كه به خودش نكاح كرده و اگر كسی را بشناسم كه چنین كاری را انجام دهد با او هم غذا نمی شوم.
در حدیث آمد: ...هفت گروهند كه خدای عزوجل در قيامت به آنان نظر نمیكند كه يك گروه از آنها كسانی اند كه با دست خويش ازدواج كنند. (یعنی استمناء میکنند).
توضیح نکته دوم: (آگاهی از عواقب سوء استمناء)
از نظر علمی هیچ پزشک فهیم استمناء را تجویز نمیکند و پسندیده نمی داند بلکه پزشکان برای استمناء مضرّاتی را معرفی میکنند که برخی از آنها عبارتند از:
1. مبتلا شدن به کشمکش های روحی و اضطراب؛ (زیان عقلی و روانی)
2. حساسیت و ضعیف شدن مراكز عصبی؛ (زیان عقلی و روانی)
3. به هم خوردن نظم وآرامش روحی؛ (زیان عقلی و روانی)
4. دچار شدن به افسردگی و اضطراب؛ (زیان عقلی و روانی)
5. سر گیجه داشتن؛ (زیان عقلی و روانی)
6. فراموشی؛ (زیان عقلی و روانی)
7. سستی اراده؛ (زیان عقلی و روانی)
8. ضعف حافظه؛ (زیان عقلی و روانی)
9. لذّت نبردن از آمیزش با همسرانشان؛ (زیان جنسی)
10. احتلام مكرر؛ (زیان جنسی)
11. مبتلا شدن به انزال زود رس؛ (زیان جنسی)
12. دچار شدن به لاغری، لرزش؛ (زیان جسمی)
13. ضعیف شدن قوّه بینایی و شنوایی؛ (زیان جسمی)
بنابراین استمناء شرعاً، عرفاً و هم از نظر طبّ و علم؛ حرام و ناپسند است.
توضیح نکته سوم: (آگاهی از روش پیشگیری و درمان استمناء)
برای درمان استمناء و ريشه كن نمودن آن چند راه حل توصیه شده است:
1- زود ازدواج كردن؛ (زيرا ازدواج موجب سلامت روحي و جسمي و كنترل کننده این گناه است).
2- روزه گرفتن؛ (روزه موجب تخفيف شهوت جنسی میشود.
پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ البَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ، فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ.
ای جوانان اگر میتوانيد، از دواج كنيد كه موجب قدرت حفظ چشم از نگاه به نامحرم و محافظت آلت تناسلی ار فعل حرام می باشد و كسی كه نمي تواند ازدواج كند، روزه بگيرد زيرا روزه شهوت را سركوب میكند.
3- پرهيز کردن از محرك های جنسی.
زیرا نگاه كردن به افراد بزك كرده در کوچه و بازار و خواندن مطالب عاشقانه وديدن تصاوير سكس كه از جانب تاجران شرف و غريزه ترويج میشود و گوش دادن به آهنگ های مبتذلی كه با امواج هوا در فضا سير میکند و محيط را آلوده میسازد، عفت را لكه دار و اخلاق را فاسد و شخصیّت را لگد مال و ادراك و فهم را كند و حافظه را ضعيف و آتش غريزه را شعله ور میسازد و جوان را در حقارت پست شهوت مدفون مي سازد.
4- پركردن اوقات فراغت با برنامه هاي مفيد.
روانشناسان معتقدند: فردی كه با خود خلوت می كند انديشه های رويايی و افكار پريشان و تخيلات جنسی شهوت انگيز به او هجوم می آورند، خصوصاً در افراد نوجوان اين تفكرات و حالات شديد تر است. در اين هنگام جوان يا نو جوان به گناه استمناء رو میآورد تا طغيان شهوت را فرونشاند يا از فشار آن بكاهد.
5- پیدا کردن دوستان خوب.
باید جوان با دوستانی معاشرت کند که در سيمايشان اثر سجده و راهشان درست و اخلاقشان خوب و خدائی باشد، چه خوب است كه جوانان و نوجوان به دنبال چنين دوستانی باشند تا آنها را در سختي ها و نا ملايمات زندگی تكيه گاه باشند و در جوارشان آرامش روحی پیدا کنند.
6- اجرا کردن دستورات طبي.
دستورات طبّی مانند: 1- حمام با آب سرد در فصول گرم، 2- انجام تمرينات ورزشی، 3- مصرف نکردن زياد گوشت و غذا های مقوی، 4- نخوابيدن بر شكم يا پشت، (بلکه مطابق توصیه دین، به پهلوی راست یا مقابل قبله بخوابد).
7- ترس از خدا داشتن.
اگر جوان احساس كند كه خدا او را می بيند و مراقب اوست و نهان و آشكارش را بخوبی می داند و خيانت چشم و اسرار درون او را مييند و اگر در انجام وظايف كوتاهی كند بزودی به حساب كار هايش می رسد و اگر بلغرد يا منحرف شود او را مجازات میکند، ديگر به جانب اعمال قبح و عوامل مهلك نمیرود و از ارتكاب فحشا و منكر نيز خود داری می كند.
جوانان باید بدانند که حضور در مجالس علمی و خواندن نماز های واجب، تلاوت قرآن، خواندن نماز شب انجام روزه و شنيدن شرح حال و زندگي ياران پيامبر و بزرگان دين و همراهی با جماعت مؤمن و نيكوكار و ياد مرگ و زندگی پس از مرگ، ترس از خدای عزوجل سازنده آنان است و دل را رشد می دهد و عظمت و اقتدار پروردگار را در دل احساس می كنند و از خدا دور نمیشوند. (و نظارت الهی را در زندگی خود احساس می کنند).
حکم شرعی گناه خودارضائی در حال روزه
مطابق با فتوای اکثر مراجع عظام تقلید؛ کسی که گناه خود ارضایی را در ماه مبارک رمضان مرتکب شود روزه اش باطل است ولی باید روزه را نگه دارد و پس از ماه مبارک رمضان روزه را قضا کند و بنابر احتیاط واجب هم ۶۰ روز روزه بگیرد و هم به ۶۰ فقیر هم طعام بدهد.
مطابق با فتوای دو مرجع بزرگوار یعنی حضرت آیةالله العظمی سیستانی و حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای یا ۶۰ روز روزه بگیرد یا به ۶۰ فقیر طعام بدهد.
البته کسانی که مقلد سایر مراجع عظام هستند میتوانند از احتیاط مرجع تقلیدشان یا به فتوای حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه) یا به فتوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه) رجوع کنند تا فقط یکی از کارها را انجام دهند.
ولی در هر صورت واجب است از گناه خود توبه و استغفار کرد و البته خداوند بخشنده تمام گناهان است؛ زیرا چنین گناهی علاوه بر اینکه موجب می شود عبادات ولو درست و صحیح باشد اما قبول درگاه الهی نشود و بدتر اینکه استمنا کننده به عواقب وخیم جسمی و روحی و روانی و بیماریهای متعدد مبتلا شود و از آثار وضعی این گناه حتماً در امان نخواهد ماند. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -