استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی خامنه ای مدظله
رقص
سؤال 1167. آیا رقص محلى در عروسىها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر رقص بهگونهاى باشد که باعث تحریک شهوت شده ویا مستلزم فعل حرام یا ترتّب مفسدهاى باشد، جایز نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامىباشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.
سؤال 1168. رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسیقى حرام است یا حلال؟ و در صورتى که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟
پاسخ: رقص بهطور کلى اگر بهگونهاى باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتّب مفسدهاى باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهى از منکر محسوب شود، واجب است.
سؤال 1169. رقص محلى مرد براى مرد و زن براى زن و یا مرد در بین زنان و زن در بین مردان، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر بهگونهاى باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم فعل حرام یا ترتّب مفسدهاى باشد و یا زن در بین مردان بیگانه برقصد، حرام است.
سؤال 1170. رقص دستهجمعى مردان چه حکمى دارد؟ مشاهده رقص دختران خردسال از تلویزیون و غیر آن چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر رقص بهگونهاى باشد که موجب تحریک شهوت شود و یا مستلزم کار حرامى باشد، حرام است، ولى اگر نگاهکردن به آن باعث تأیید، فرد گناهکار و تجّرى او و ترتّب فساد نشود، اشکال ندارد.
سؤال 1171. رقص مرد براى مرد و زن براى زن چه حکمى دارد؟ اگر رفتن به عروسى بهخاطر احترام به عادتهاى اجتماعى باشد آیا به علت احتمال وجود رقص اشکال شرعى دارد؟
پاسخ: بهطور کلى اگر رقص بهگونهاى باشد که منجر به تحریک شهوت شود یا مستلزم فعل حرام یا ترتّب مفسدهاى باشد، حرام است. ولى اصل شرکت در عروسىهایى که احتمال رقص در آنها وجود دارد تا زمانى که به عنوان تأیید، مرتکب کار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود، اشکال ندارد.
سؤال 1172. آیا رقص زن براى شوهرش یا مرد براى همسرش حرام است؟
پاسخ: اگر رقص زن براى شوهرش یا برعکس، همراه ارتکاب حرامى نباشد، اشکال ندارد.
سؤال 1173. آیا رقصیدن در جشن عروسى فرزندان جایز است هرچند توسط پدران یا مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد؟
پاسخ: اگر از نوع رقص حرام باشد، حرام است. هرچند توسط پدران و مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد.
سؤال 1174. زن شوهردارى در عروسىها بدون اطلاع شوهرش در برابر بیگانگان مىرقصد و این عمل را چندین بار تکرار کرده و امر به معروف و نهى از منکر شوهرش در او اثر نمىکند، تکلیف چیست؟
پاسخ: رقص زن در برابر بیگانگان مطلقاً حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فىنفسه حرام است و موجب نشوز و محرومیت از استحقاق نفقه نیز مىگردد.
سؤال 1175. رقص زنان در برابر مردان در مجالس عروسى روستایى که آلات موسیقى در آنها بهکار مىرود چه حکمى دارد؟ و تکلیف ما دربرابر آن چیست؟
پاسخ: رقص زنان در برابر بیگانگان و همچنین هر رقصى که موجب مفسده و برانگیختهشدن شهوت گردد، حرام است و بهکارگیرى آلات موسیقى و گوشدادن به آنها هم اگر بهصورت لهوى و مطرب باشد، حرام است و وظیفه مکلّفین در این موارد نهى از منکر است.
سؤال 1176. رقص کودک ممیّز در مجالس زنان یا مردان، اعم از اینکه پسر باشد یا دختر، چه حکمى دارد؟
پاسخ: کودک غیربالغ چه پسر و چه دختر تکلیفى ندارد ولى سزاوار نیست افراد بالغ او را تشویق به رقص کنند.
سؤال 1177. ایجاد مراکزى براى آموزش رقص چه حکمى دارد؟
پاسخ: ایجاد مراکز تعلیم و ترویج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد.
سؤال 1178. رقص مردان در برابر زنانى که از محارم آنان هستند و همچنین رقص زنان در برابر مردانى که از محارم آنان هستند، اعم از اینکه سببى باشند یا نسبى، چه حکمى دارد؟
پاسخ: در رقص حرام فرقى بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقى نمىکند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.
سؤال 1179. آیا مبارزه نمایشى با عصا در عروسىها جایز است؟ اگر همراه آن آلات موسیقى بهکار روند چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر بهصورت بازى ورزشى تفریحى باشد و در آن خوف خطر بر جان انسان نباشد، فىنفسه اشکال ندارد، ولى بهکارگیرى آلات موسیقى به نحو لهوى و طربآور، به هیچ وجه جایز نیست.
سؤال 1180. «دبکه» چه حکمى دارد؟ (نوعى رقص محلى است که در آن افراد دستها را بههم انداخته و بهگونهاى هماهنگ پاهاى خود را همراه با پرش و حرکات بدنى به زمین مىکوبند که صداى شدید و منظمى ایجاد مىکند.)
پاسخ: دبکه حکم رقص را دارد. بنا بر این اگر بهگونهاى باشد که شهوت را تحریک کند یا همراه با استفاده از آلات لهو و بهصورت لهوى باشد و یا فسادى بر آن مترتّب شود، حرام است و در غیر این صورت اشکال ندارد.
|