انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات کسب های حرام-مجسمه سازی ، نقاشی- آیت الله العظمی تبریزی قدس سره

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی تبریزی قدس سره
مجسمه سازی ، نقاشی
سؤال 1017 ـ نگه داشتن مجسمه چه حکمی دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالی نگه داشتن مجسمه حرام نیست ، واللّه العالم .
سؤال 1018 ـ آیا نصب مجسمه در معابر و میادین شهر صحیح است ؟
پاسخ: بسمه تعالی نگهداری مجسمه کامل فی نفسه مکروه است ، واللّه العالم .
سؤال 1019 ـ نـقـاشـی و مـجـسمه سازی چه حکمی دارد ؟خصوصاساختن مجسمه و کشیدن شمایل معصومین و نگهداری آنهادر موزه ها ـ به عنوان آثار هنری ـ و منازل ـ به عنوان دکور آچگونه است ؟
پاسخ: بسمه تعالی- نـقـاشی از صاحبان روح اشکال ندارد ، و احتیاط آن است که مجسمه کامل از انها درست نکنند .و کـشـیدن شمایل معصومین در صورتی که به احتمال این که صورت معصوم به این نحواست بوده باشد ، اشکالی ندارد ، و نگهداری شمایل کراهت دارد ،واللّه العالم .
سؤال 1020 ـ نـظر جنابعالی درباره نقاشی صورت انسان ، همچنین ساختن مجسمه حیوان چیست و آیا آموزش و یادگیری آنهااشکال دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالی نقاشی صورت مانعی ندارد و ساختن مجسمه انسان و حیوان بطور کامل بنابر مشهود جایز نیست و یادگیری آن مانعی ندارد ، واللّه العالم .
سؤال 1021 ـ تعریف مجسمه چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالی صورت شی ء با عین جمادی است ، واللّه العالم .
سؤال 1022 ـ آیا ساختن آن جایز است ؟
پاسخ: بسمه تعالی بنابر مشهور ساختن مجسمه کامل انسان و حیوانات جایزنیست ، واللّه العالم .
سؤال 1023 ـ آیا موارد ذیل شامل تعریف مجسمه می شود ؟
ـ نقش هایی که روی پارچه (غیر از اصل پارچه ) گلدوزی وغیره درست می کنند.
ـ روی چوب را جوری بتراشند که عکس روی آن ظاهرشود .
ـ سوزن و تکه چوبها و غیره را جوری روی تخته ای بچینند وبچسبانند که عکس درست شود .
ـ بـر شـلـوار یا کاپشن ها تکه چرم می زنند که روی این تکه چرم باپرس ماشین ( نه چاپ ) عکسی مثلا عکس اسب ظاهرشده .
پاسخ: بسمه تعالی بر هیچ یک تعریف مجسمه شامل نمی شود ، واللّه العالم .
سؤال 1024 ـ حکم مجسمه با صورت حیوان تام چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالی احتیاط در ترک است ، واللّه العالم .
سؤال 1025 ـ نقاشی و تصویر معمولی حیوان تام چه حکمی دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالی جایز است ، واللّه العالم .
سؤال 1026 ـ حکم ساختن مجسمه ناقص حیوان چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالی جایز است ، واللّه العالم .
سؤال 1027 ـ تصویر حیوان تام به طریق نقش مجرد چه حکمی دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالی جایز است ، واللّه العالم .
سؤال 1028 ـ ایا تصویر حیوان ناقص ، نقاشی معمول جایز است ؟
پاسخ: بسمه تعالی جایز است ، واللّه العالم .
سؤال 1029 ـ صورت غیر انسان و حیوان به گونه مجسمه ، ولی تام وکامل چه حکمی دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالی جایز است ، واللّه العالم .
سؤال 1030 ـ ایا نقاشی ناقص صورت غیر حیوان جایز است ؟
پاسخ: بسمه تعالی جایز است ، واللّه العالم .
سؤال 1031 ـ ساختن صورت غیر حیوان با نقاشی ناقص چه حکمی دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالی جایز است ، واللّه العالم .
سؤال 1032 ـ ایا صورت غیر حیوان با نقش بدون تجسم ولی تام و کامل چایز است ؟
پاسخ: بسمه تعالی جایز است ، واللّه العالم .
سؤال 1033 ـ در خصوص چهره مبارک پیامبر عظیم الشاءن ( ص ) ،معصومین ( ع ) و سایر پیامبران الهی و ملائکه و یا تصویری ازشمایل کلی ، بدون پرداختن به چهره مبارکشان ایا جایزاست ؟
پاسخ: بسمه تعالی در صورتی که استناد به آنان ـ علیهم السلام ـ ندهد ، مانعی ندارد ، واللّه العالم .
سؤال 1034 ـ تصاویری که با دوربین عکاسی و کامپیوتر تهیه می شودچه حکمی دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالی جایز است ، واللّه العالم .
سؤال 1035 ـ درست کردن مجسمه ، خرید ، و فروش ، نگهداری و نگاه بر آن چه حکمی دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالی بـنـابـر مشهور درست کردن مجسمه انسان و یا حیوان که کامل دیده شود ، حرام است .و خرید و فروش و نگهداری آن نهی دارد ،واللّه العالم .
سؤال 1036 ـ ساختن مجسمه ناقص انسان یا حیوان به عنوان اثرهنری ، چه حکمی دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالی اگر مجسمه نیم تنه را نشان بدهد اشکال ندارد ، واللّه العالم .
سؤال 1037 ـ ساختن مجسمه کامل انسان یا حیوان به عنوان اثر هنری ،چه حکمی دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالی اگر مجسمه بدن را نشان بدهد احتیاطا ترک شود ، واللّه العالم .
سؤال 1038 ـ سـاخـتن مجسمه کامل انسان یا حیوان ، با همه اجزای داخلی ، جهت استفاده آموزشی در مراکز آموزشی ، چه حکمی دارد ؟
پاسخ: ـبسمه تعالی از جواب سؤال قبل معلوم شد ، واللّه العالم .
سؤال 1039 ـ آموزش مجسمه سازی و نقاشی ، چه حکمی دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالی اگـر تعلیم ساختن مجسمه جان دار ساختن آن همراه باشداحتیاطا ترک شود .و نیز پولی که در مقابل تعلیم گرفته می شود ، اشکال دارد ، واللّه العالم .

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -