انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات کسب های حرام- گناهان- آیت الله العظمی بهجت قدس سره

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی بهجت قدس سره
گناهان
آگاهى از محرمات
سؤال1909. آیا فراگیرى محرمات همانند فراگیرى واجبات لازم و واجب است؟ و از طریق چه کتاب‏هایى مى‏توان به تمام محرمات در اسلام آگاهى یافت؟
پاسخ: هر چه از مسایل تکالیف اعم از واجب و حرام مورد ابتلا باشد، باید آن‏ها را از طریق رساله و غیر آن یاد گیرند.
تقدّم انجام واجبات یا ترک محرمات
سؤال1910. از نظر شرعى انجام واجبات مقدم است یا ترک محرمات؟
پاسخ: هر کدام در مورد خود لازم است.
حکم افشاى گناه کبیره
سؤال1911. چنان‏چه فرد مرتکب گناه کبیره‏اى شده باشد، آیا افشاى آن جایز است؟
پاسخ: جایز نیست، مگر متجاهر به فسق باشد.
ذکر کار بد دیگرى براى توجیه نمودن فرد دیگرى
سؤال1912. اگر کار بد کسى را براى توجیه کردن دیگرى ذکر کنیم، آیا باز هم غیبت محسوب مى‏شود؟
پاسخ: بله، غیبت است؛ مگر از موارد استثناهاى غیبت باشد.
غیبت کسانى که به غیبت از خود راضى هستند
سؤال1913. اگر کسى بگوید که «من از هر که غیبتم را بکند راضى هستم»، آیا غیبت او جایز مى‏شود؟
پاسخ: خیر، چون عاقل این کلام را به قصد جدّى نمى‏گوید.
فرق نقد و غیبت
سؤال1914. آیا بین نقد و ارزیابى عملکرد یک فرد ـ مثل نحوه تدریس یک استاد یا عمکرد یک مسؤول ـ با غیبت کردن از او تفاوت وجود دارد؟
پاسخ: هر چه از عیوب مخفى مؤمن باشد که او را ناراحت کند، از موارد غیبت است.
انتقاد از نامزدهاى انتخاباتى
سؤال1915. نقد و بررسى نامزدهاى انتخاباتى ـ با توجه به این مطلب که آنان خود با علم به چنین مباحثى پیرامون خویش نامزد مى‏شوند ـ ، آیا حکم غیبت یا تهمت پیدا مى‏کند؟ و در صورت اشکال، آگاه کردن دیگران از عدم قابلیت یک نامزد انتخاباتى، چگونه باید انجام پذیرد؟
پاسخ: تهمت جایز نیست و ذکر واقعیاتِ دخیل در مسؤولیتى که درصدد آن است، مانعى ندارد و غیر این موارد را نباید افشا کند.
رضایت غیبت شونده در صورت عدم دسترسى به آن
سؤال1916. از کسى که غیبت کردیم یا نسبت به او تهمتى زدیم، با توجه به این که به او دسترسى نداریم، چگونه حق او را ادا نماییم؟
پاسخ: اگر امکان دسترسى به او نباشد، باید براى او استغفار کرد.
آگاهى دو طرف از ویژگى‏هاى یک فرد
سؤال1917. آیا صحبت کردن از ویژگى‏هاى فردى که هر دو طرف از این ویژگى‏ها آگاهى دارند، غیبت محسوب مى‏شود؟
پاسخ: اگر از عیوب مخفى او باشد، غیبت محسوب مى‏شود و گر نه تحت عناوین دیگر مى‏تواند حرام باشد.
آگاهى غیبت شونده از مضمون غیبت
سؤال1918. بعضى مواقع درباره اشخاص صحبت مى‏کنیم، در حالى که خود شخص مذکور از این مطلب آگاهى دارد، آیا این کار غیبت محسوب مى‏شود؟
پاسخ: فرق نمى‏کند.
غیبت کردن افراد خلافکار
سؤال1919. حکم غیبت و بدگویى درباره افراد خلافکار چیست؟
پاسخ: اگر از موارد استثناهاى غیبت نباشد ـ مثل متجاهر به فسق (کسى که آشکارا گناه مى‏کند) ـ جایز نیست.
خوبى دیگران را گفتن در صورت عدم رضایت
سؤال1920. اگر پشت سر کسى خوبى او را بگوییم در حالى که او راضى نباشد، آیا باز هم غیبت محسوب مى‏شود؟
پاسخ: خیر، غیبت نمى‏شود.
عدم تحصیل رضایت فرد غیبت شونده
سؤال1921. اگر انسان از شخصى غیبت کند و نتواند رضایت او را فراهم کند، چه وظیفه‏اى دارد؟
پاسخ: اگر امکان رضایت ندارد، براى او استغفار کند.
وجوب حلالیّت طلبیدن از غیبت شده
سؤال1922. آیا جلب رضایت و طلب حلالیت از شخصى که مورد غیبت قرار گرفته واجب است؟
پاسخ: بله، واجب است، مگر این که اعاده‏ى عزّت و حیثیّت او را در نزد کسانى که پیش آن‏ها غیبت کرده بنماید.
حکم غیبت کودک
سؤال1923. آیا غیبت فرد غیر بالغ جایز است؟
پاسخ: اگر ممیّز نباشد، اشکال ندارد.
تجسّم بدى فرد در ذهن
سؤال1924. اگر بدى کسى را در ذهن و خاطر خود مجسم سازم، غیبت محسوب مى‏شود؟
پاسخ: خیر.
ترس از حلالیت طلبیدن غیبت شوندگان
سؤال1925. شخصى غیبت افرادى کرده و اکنون به آن‏ها دسترسى ندارد، تکلیفش چیست؟ هم چنین غیبت نامحرم و نزدیکان را کرده است و از حلالیت طلبیدن مى‏ترسد، چه کار کند؟
پاسخ: مى‏تواند به صورت کلى حلالیت بطلبد و طلب رضایت مطلقه بنماید و اگر امکان جلب رضایت ندارد، براى آن‏ها استغفار کند.
غیبت کردن از ترک کننده نماز
سؤال1926. غیبت از تارک الصلاة (کسى که نماز نمى‏خواند) چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر این کار او علنى و آشکار باشد، گفتن این فسقش اشکال ندارد.
غیبت و دروغ در اجراى فیلم و نمایش
سؤال1927. در بسیارى از فیلم‏نامه‏ها و نمایش نامه‏ها دروغ یا غیبت وجود دارد، آیا اجراى نقش چنین برنامه‏هایى به عنوان بازیگر و دروغ و غیبت گفتن بر اساس متن تهیه شده گناه است؟
پاسخ: جایز نیست.
تعریف کافر و غیبت کردن از او
سؤال1928. غیبت کردن درباره کافر چه حکمى دارد؟
پاسخ: فقط غیبت مؤمنین حرام است.
موارد جواز دروغ
سؤال1929. در چه مواردى دروغ جایز است؟
پاسخ: در مواردى که مصلحت مهمى باشد، جایز است.
دروغ گفتن براى توریه
سؤال1930. آیا دروغ گفتن به صورت توریه جایز است؟
پاسخ: در صورتى که مصلحت‏آمیز باشد جایز است، جهت توضیح بیشتر به جامع المسائل، ج 2، ص 471 مراجعه شود.
دروغ گفتن به همسایه
سؤال1931. در صورتى که همسایگان چیزى طلب کنند و به آن‏ها دروغ گفته شود، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر مصلحتى در آن باشد، جایز است.
عادت به فحاشى
سؤال1932. آیا فحاشى و توهین به دیگران، در صورت عادت، اشکال دارد؟
پاسخ: حرام است.
تعریف و حکم اسراف
سؤال1933. لطفا تعریف و حکم اسراف را بیان فرمایید.
پاسخ: اسراف، خروج از اعتدال و میانه روى در امور است و اگر به حدّ اضرار (ضرر رساندن) برسد، محرّم است.
گناه با دختر باکره یا زن شوهردار
سؤال1934. گناه زنا با دختر باکره بیشتر است یا زن شوهردار؟
پاسخ: هر دو حرام است.
خودکشى براى فرار از زنا
سؤال1935. آیا زن براى فرار از زنا مى‏تواند دست به خودکشى بزند؟
پاسخ: خیر، نمى‏تواند.
تماس جنسى غیر از دخول
سؤال1936. آیا تماس‏هاى جنسى با نامحرم غیر از دخول نیز حکم زنا را دارد؟
پاسخ: حرام است و تعزیر دارد.
اجبار به زنا توسط مرد
سؤال1937. حکم شرعى مردى که زن را به زنا مجبور کند چیست؟
پاسخ: قتل است.
وظایف فرد گناهکار بعد از بلوغ
سؤال1938. اگر کودکى لواط یا زنا کرده باشد، بعد از بلوغ وظیفه‏اش چیست؟
پاسخ: حکم تکلیفى ندارد، ولى احکام وضعیّه دارد.
پسرى که در کودکى به او تجاوز جنسى کرده‏اند
سؤال1939. آیا پسرى که در کودکى مورد تجاوز قرار گرفته نیز گناه‏کار است؟
پاسخ: خیر.
بغل کردن از روى شهوت
سؤال1940. آیا اگر کسى از روى لباس کسى را بغل کند و شهوت خود را ارضا کند، این عمل لواط است، تکلیف چیست؟
پاسخ: اگر دخول نشود لواط نیست ولى حرام و موجب تعزیر است.
انتقام مفعول از فاعل
سؤال1941. نوجوانى اظهار مى‏کند با فریب و تهدید به قتل، به عمل لواط تن داده است، از نظر اسلام چه کسى گناه‏کار است؟ آیا اجازه دارد به ناموس فاعل تجاوز کند یا او را بکشد؟
پاسخ: فاعل گناه‏کار است و مفعول مُجاز به آن کارها نسبت به غیر او نیست و نسبت به او هم مجاز به کار حرام شرعى نیست وگر نه مثل او مستوجب حدّ است.
عقیم کردن خود جهت عدم انجام دادن استمنا
سؤال1942. متأسفانه عادت به استمنا دارم و راه ازدواج برایم بسته است، آیا مى‏توانم خود را عقیم کنم؟
پاسخ: حرام است، و باید ازدواج ـ هر چند موقت ـ انجام دهید.
جواز استمناء
سؤال1943. اگر استمناء نکردن کسى که شهوت او را گرفته است، باعث شود که او فعل حرامى ـ مانند زنا و یا لواط که حدّ هم دارند ـ مرتکب شود، در این صورت آیا استمناء کردن جایز مى‏شود؟
پاسخ: تمام این کارها به مراتب حرام است و واجب است ازدواج دایم یا موقت کند.
خودکشى از نظر شرع
سؤال1944. حکم شرعى در مورد کسانى که خودکشى مى‏کنند، چگونه است؟
پاسخ: حرام است.
فکر خودکشى
سؤال1945. آیا فکر خودکشى گناه است؟
پاسخ: مذموم است؛ بلکه در بعض موارد مى‏تواند حرام هم باشد.
خودکشى بر اثر فشار روانى
سؤال1946. آیا اگر کسى تحت فشار روانى مجبور به خودکشى شود، گناه کار است؟
پاسخ: بله.
گناهان کفاره دار
سؤال1947. چه نوع گناهانى علاوه بر توبه نیاز به قضا و کفاره دارد؟
پاسخ: نماز و روزه‏هایى که ترک کرده قضا دارد و روزه‏ها کفاره هم دارد و موارد دیگرى هم براى قضا و کفاره است.
مجازات هتک حرمت نسبت به حرم ائمه اطهار ـ علیهم‏السّلام ـ
سؤال1948. هتک حرمت نسبت به حرم ائمه اطهار ـ علیهم‏السّلام ـ چه حکمى دارد و مجازات آن چیست؟
پاسخ: حرام است و مجازات آن به تشخیص حاکم شرع است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -