انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات کسب های حرام- سحر و جادو و...- آیت الله العظمی بهجت قدس سره

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی بهجت قدس سره
سحر و جادو و...
دعانویسى
سؤال1864. عدّه‏اى از افراد به نام دعانویس از برخى کتاب‏ها، براى رفع امراض و اصلاح اختلاف زن و شوهر دعاهایى مى‏نویسند و عدّه‏اى براى گرفتن دعا به آن‏ها مراجعه کرده و به عنوان هدیه مقدارى پول پرداخت مى‏کنند. از نظر شارع مقدّس اسلام، این کار چه صورتى دارد و پولى که آن‏ها از این راه به دست مى‏آورند، حلال است یا حرام؟
پاسخ: اگر از کتب معتبره باشد و دعانویس متشرّع باشد و خلاف شرعى در کار نباشد، مانعى ندارد و پولى که به رضایت داده مى‏شود، حلال است.
درمان از راه‏هاى غیر متعارف
سؤال1865. 1) درمان نزد کسى که دستورالعمل پزشکى را براى مریض، از غیب مى‏گیرد، هر چند مشکوک‏الحال باشد چگونه است؟ این شخص ادّعا مى‏کند دوا و دستورالعمل و نسخه را با توسّل از محضر مقدّس اهل بیت ـ علیهم‏السّلام ـ دریافت مى‏کند.
پاسخ: اعمال و اقوال مؤمن، محمول بر صحّت است تا آن‏که بدانیم صحیح نیست و عمل به قول او، اگر خلاف شرع نیست، جایز است.
2) آیا درمان نزد کسى که با استفاده از نیروى مرموزى که در چشم او به ودیعه‏ى خداوندى نهاده شده است، جایز است؟
پاسخ: جوابش گذشت.
سؤال1866. مراجعه به افرادى که از طریق دعا و آب متبرّک، بیماران را شفا مى‏دهند، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر مستلزم خلاف شرعى نباشد، اشکالى ندارد.
واقعیت داشتن سحر
سؤال1867. آیا جادو و سحر واقعیت دارد و در صورت وجود، آیا حرام است؟
پاسخ: بله، واقعیت دارد و حرام است.
باطل کردن سحر
سؤال1868. باطل کردن سحر و نجات افراد گرفتار از این طریق، چه حکمى دارد؟
پاسخ: جایز است.
سحر جهت سهولت در کار
سؤال1869. سحر کردن جهت تسهیل کارها از جمله ماهى‏گیرى، چه حکمى دارد؟
پاسخ: جایز نیست.
شعبده بازى و مسایل پیرامون آن
سؤال1870. شعبده بازى از نظر اسلام چیست؟ کسانى که براى آن‏ها پول پرداخت مى‏کنند، چه حکمى دارد؟ شرکت در مجالس، جهت دیدن شعبده بازى چه وجهى دارد؟ و اگر از تلویزیون پخش شود، چه حکمى دارد؟
پاسخ: شعبده بازى و پول دادن براى آن مانند سحر جایز نیست، ولى مجرد دیدن آن، بدون صدق اعانت و کمک به آن، مانعى ندارد.
احضار ارواح و اجنّه
سؤال1871. احضار ارواح و اجنّه و کمک گرفتن از آن‏ها، چه وجهى دارد؟
پاسخ: اگر معرضیّت خطر یا ضرر براى مسلمانى نباشد و اذیّت روح مؤمنى هم نباشد، در امور حلال جایز است.
سؤال1872. آیا از نظر اسلام مسأله ارتباط با روح جایز است، در صورت مثبت بودن پاسخ، مراحل دستیابى به آن را توضیح دهید؟
پاسخ: فى حدّ نفسه جایز است و به اهل خبره و مظانّ آن رجوع شود.
سؤال1873. مراجعه به فالگیر و پول دادن جهت فال چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر مستلزم خلاف شرعى نباشد جایز است، ولى حرف آن‏ها اگر یقین نباشد، اعتبارى ندارد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -