انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات کسب های حرام- رقص- آیت الله العظمی بهجت قدس سره

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات کسب های حرام- آیت الله العظمی بهجت قدس سره
رقص
رقص زن و شوهر براى همدیگر
سؤال1800. رقص زن براى زن و یا مرد براى مرد و زن براى شوهر خود، چه صورت دارد؟
پاسخ: اشکال دارد.
رقص زن در حضور زنان و رقص مرد در حضور مردان
سؤال1801. رقصیدن زن در جایى که مرد نامحرم نیست، چه حکمى دارد؟ هم‏چنین رقص مرد براى مرد چه حکمى دارد؟
پاسخ: رقصیدن زن در مجالس زنان و یا مرد در مجالس مردان اشکال دارد و احتیاط واجب در ترک است.
عدم تفاوت بین انواع رقص
سؤال1802. آیا فرقى در رقص با آهنگ و بدون آهنگ و رقص در قسمتى از بدن و یا تمامى بدن وجود دارد؟
پاسخ: خیر.
آموزش رقص به دیگران
سؤال1803. رقصیدن و یاد دادن آن به دیگران؛ مرد به مرد یا زن به زن و یا زن به شوهر خود و دریافت جایزه و یا پول در قبال آن، چه صورتى دارد؟
پاسخ: تمام موارد ذکر شده، اشکال دارد.
وظیفه مکلف درباره رقص زن در مقابل مرد نامحرم
سؤال1804. وظیفه ما در مجالسى ـ مثل جشن عقد و عروسى ـ که زن در مقابل مرد مى‏رقصد، چیست؟
پاسخ: وظیفه شما نهى‏ازمنکر است و شرکت در چنین مجالسى حرام مى‏باشد.
شرکت در مجالس رقص
سؤال1805. آیا جایز است زن در میان زنان برقصد؟ و اگر جایز نباشد، حکم نشستن زنان در تالارها و در چنین مجالسى چگونه است؟
پاسخ: در صورتى که اگر جمع نشوند نمى‏خوانند و نمى‏رقصند؛ پس جمع شدنشان کمک بر این عمل است و اگر این عمل حرام است، کمک به آن هم، کمک بر گناه است.
رقص محلى و حکم شرکت در مراسم آن
سؤال1806. آیا رقص محلى در عروسى‏ها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمى دارد؟
پاسخ: چنان چه ذکر شد، رقصیدن زن در مجالس زنان و یا مرد در مجالس مردان اشکال دارد و احتیاط واجب در ترک است. و شرکت در این مجالس اگر سبب تشویق یا کمک به آن‏ها نباشد، حرام نیست.
رقص بدون آهنگ در مجالس زنانه
سؤال1807. آیا رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ و موسقى حرام است؟ و در صورتى که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت‏کنندگان واجب است؟
پاسخ: رقص در مجالس زنانه حتى بدون آهنگ هم اشکال دارد و احتیاط واجب در ترک آن است و بودن در آن‏جا، اگر سبب تشویق یا کمک به آن‏ها نباشد، حرام نیست.
حکم رقص محرم براى محرم
سؤال1808. رقص محرم براى محرم چه صورتى دارد؟
پاسخ: اشکال دارد.
راه‏هاى جلوگیرى از رقص در مراسم عروسى
سؤال1809. براى جلوگیرى از رقص و ترانه در مراسم عروسى چه باید کرد؟
پاسخ: با رعایت شرایط و مراتب نهى‏ازمنکر باید از هر راه مشروع از چنین اعمالى جلوگیرى نمود.
رقص داماد در میان زنان نامحرم
سؤال1810. رقصیدن داماد در مجلس زنان چه حکمى دارد؟
پاسخ: حرام است.
رقص زن در بین خانواده‏ى خود
سؤال1811. رقص زن نزد برادر و خواهر و والدین خود، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اشکال دارد.
ارتکاب حرام به دلیل نفهمیدن علت آن
سؤال1812. آیا اگر دلایل عقلانى بعضى از احکام الهى براى کسى مشخص نشود (مانند دلیل حرام بودن رقص زن براى زن، اگر هیچ حالتى بین طرفین به وجود نیاید) مى‏تواند با استناد به آن، عمل حرام و... را مرتکب شود؟
پاسخ: عقل بشر از ادراک تمام مصالح و مفاسد احکام، قاصر و ناتوان است و لذا به این عنوان نمى‏تواند مرتکب اعمال حرام گردد.
رقص بدون تأثیر
سؤال1813. در رقص اگر تحت تأثیر قرار نگیریم، چه حکمى دارد؟
پاسخ: رقص حتى در صورت عدم تأثیر بر فردى که مى‏رقصد نیز اشکال دارد.
دیدن فیلم رقص
سؤال1814. آیا دیدن فیلم رقص اشکال دارد؟
پاسخ: اگر قصد ریبه و لذت باشد، اشکال دارد.
رقص در عروسى
سؤال1815. در موقع رقصیدن در عروسى، پول دادن و پول گرفتن چه حکمى دارد؟
پاسخ: اشکال دارد.
رقص کودکان در عروسى
سؤال1816. رقص کودکانى که به سن بلوغ نرسیده‏اند، در مجالس عروسى چه حکمى دارد؟
پاسخ: کودک قبل از سن بلوغ تکلیفى ندارد اما بزرگ‏ترها نباید مشوّق آن‏ها باشند

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -