انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم وسواس هایم در نماز مرجع تقلید:آیةالله العظمی خامنه ای

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام خدا قوت دختری هستم که چند ماهی هست درنمازهای واجبم دچار وسواس شدید در قرائت و تکان خوردن ریز هستم به طوری که تمام توجهم به الفاظ هست و اصلا نمیتوانم متوجه روح نماز شوم چند بار تمرین میکنم ولی نمیتوانم بی اعتنا به الفاظ شوم در نمازهای مستحبی این مشکل رو ندارم اما در نماز واجب از لحظه قامت بستن دچارتنگی نفس میشم نمیتوان راحت قرابت کنم تمام توجهم به این است الفاظ را اشتباه نگم این باعث شده کلافه شم وقت زیادی برای نماز بذارم چندبار نمازمو بشکنم و نسبت به اعمال مستحبی بی رغبت باشم هرچه سعی میکنم و با خودم میگم اینجور درست نیست نمیتونم عملا اجرا کنم. راه نفسم بسته میشه اصلا انگار نمیتونم مثل سابق نماز عادی بخونم. خیلی تاثیر بدی روم گذاشته خیلی حالم بده. این رو هم بگم که این ماجرا از جایی شروع شد که برای مرده ای نماز قضا میخوندم سرحساسیتی که برای اون گذاشتم به نماز خودم هم سرایت کرد. راهنماییم کنید خیلی اوضام خرابه
این روهم بگم که این حساسیت در وضو گرفتن هم سرایت کرده خیلی در وضوم شک میکنم و خیلی طول میکشه و اصلا قبلا اینطورنبودم
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بسم الله الرحمن الرحیم.
سلام علیکم و رحمة الله
وقت شما به خیر و برکت و نورانیت در سایه قرآن و ولایت معصومین (علیهم السلام). و تشکر از اعتمادتان به سایت انهار.
دخترم البته از اینکه به نماز توجه دارید و نگران بد خواندن نماز هستید به شما تبریک میگویم ولی نه تا این حد.
آقا امام صادق علیه السلام می فرماید: «هر چیزی حد و اندازه ای دارد». بنابراین حضور قلب در نماز و توجه به معانی نماز اصلاً واجب نیست حضور قلب یکی از مستحبات نماز هست ولی از واجبات نیست و یقیناً شیطان به بهانه انجام این مستحبّ می‌خواهد واجب را از شما بگیرد بنابراین نسبت به آنچه که نوشته اید بیخیال و بی توجه باشید با این رفتار پوزه شیطان که در صدد منحرف کردن شما هست به خاک مالیده می‌شود و از منحرف کردن شما ناامید می گردد نماز را به همان سادگی که همه مردم انجام میدهند بخوانید.
بسیاری از بزرگان تلاش داشته اند تا رفتار عوامانه داشته باشند زیرا رفتار امامان به دور از وسواس و نگرانی های بیجا است.
چه بسا نماز یک خانم ساده و خانه دار و یک مرد ساده و کارگر بسیار بهتر و زیباتر از نماز شخص مثلا آگاه به مسائل و وسواس به اعمال باشد.
دخترم اصلا دین اسلام دین سهل و ساده و آسان و آرامش بخش است و دین سختگیری و مشقّت نیست در حدیث آمده است که: «ان الدین لیس بمضیق فان الله یقول ما جعل علیکم فی الدین من حرج» یعنی به درستی که دین برای تنگنا و سختی نیست و خداوند می فرماید در دین هرگز سختی برای شما قرار داده نشده است.
بنابراین وقتی خداوند سختی و مشقت برای بندگانش نمی خواهد چرا خودتان برای خودتان مشقّت ایجاد میکنید.
پس به لطف الهی تکیه کنید و پوزه شیطان را به خاک بسائید سختی ها و مشقت هایی را که او برای شما ایجاد می کند رها کنید در این صورت هم نماز خوب و نورانی می خوانید و هم خودتان به آرامش می رسید. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -