انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام مقاربت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1646:آیا استحاضه نیز از نظر روابطزناشویى، حکم حیض را دارد؟

پاسخ:خیر، حکم حیض راـ که حرمت نزدیکى على الأطلاق باشد ـ ندارد، بلکه اگر مستحاضه، غسلهاى واجب خود راانجام دهد; نزدیکى شوهر با او حلال است.

سؤال1647:آیا وطى در دبر زوجه از نظر شرع جایز است؟

پاسخ:اگر ضررمعتنى به نداشته باشد و زن راضى باشد، کراهت شدیده دارد.

سؤال1648:حدیث «من لایحضر» از قول پیامبر (صلى الله علیه وآله) کهوطى در دبر زنان امت من بر مردان امتم حرام است، آیا صحت دارد؟

پاسخ:در مسائل فقهى معمولا روایات مختلف وارد شده و تحقیق درباره آنها شأنفقیه است. و از نظر فقهى حکم همان است که در مسأله قبل بیانشد.

سؤال1649:جماع کردن رو به قبله یا پشت بهقبله و همینطور صحبت کردن در حال جماع چه حکمى دارد؟

پاسخ:کراهتدارد.

سؤال1650:وطى در دبر زن حائض، چه حکمىدارد؟ و آیا کفاره دارد؟

پاسخ:اگر ضرر معتنى به نداشته باشد و زنراضى باشد، کراهت شدیده دارد. ولى کفاره ندارد.

سؤال1651:اگر پزشکان مردى را از عمل زناشویى منع کنند، آیا زن حق دارد مرد راوادار به این کار کند؟

پاسخ:اگر از گفته پزشک اطمینان حاصل شد کهعمل زناشویى مستلزم ضرر معتد به براى مرد است; نباید او را وادار به این عمل کند وهمچنین است عکس مسأله.

سؤال1652:اگر شوهرىزنش را در مدت حیض، مجبور به تمکین کرد، حکمش چیست؟

پاسخ:اگراجبار به حدى برسد که از زوجه سلب اختیار شود، تکلیفى متوجه او نیست.

سؤال1653:اگرزنى در زمان حیض، شوهر خود را مجبور به انجام روابط زناشویى کند، حکمشچیست؟

پاسخ:البته مجبور کردن زن، شوهر خود را به طورى که از وىسلب اختیار شود، عادتاً بعید است. ولى بر فرض تحقق چنین امرى، مرد گناه ندارد. ولىکفاره آن را بنابر احتیاط، طبق مسأله 453 توضیح المسائل بپردازد، و در هرحال کفارهبه عهده زن نمى آید.

سؤال1654:آیا زن و شوهردر زمان حرمت روابط زناشویى مى توانند دیگر استمتاعات را از یکدیگر بگیرند؟ اگرچهانزال صورت بگیرد؟

پاسخ:بلى، اشکال ندارد.

سؤال1655:اگر مرد بخواهد به مسافرتى بیش از چهار ماه برود، آیاباید از همسرش اجازه بگیرد؟ و اگر زن اجازه نداد مسافرت او حرام است؟

پاسخ:اجازه گرفتن از همسر فى نفسه، لازم نیست. اما چون زن هرچهار ماهیکبار حق مواقعه دارد، لذا در فرض سؤاللازم است اجازه بگیرد که در حقیقت به معناىطلب اسقاط حقش است. و اگر بدون اجازه سفر کرد در صورتى که سفر او به قصد ادا نکردنحق زوجه و ترک واجب باشد، سفر او معصیت و حرام است و باید نماز را تمام بخواند. لکناگر به این قصد نباشد، حرام نیست. هرچند که در این صورت احوط جمع بین قصر و اتماماست. بلى در خصوص سفر واجب تکلیف ساقط است و نیز در سفرهاى ضرورى عرفى مثل سفرتجارت یا زیارت یا تحصیل علم و نحو آنها تکلیف ساقط است و سفر حرامنیست.

سؤال1656:آیا جایز است شوهر با آلتمصنوعى یا با چیز دیگرى غیر از جسدش همسر خود را از لحاظ جنسى اشباع کند؟

پاسخ:با دست و هرجاى بدن، مانعى ندارد. ولى با غیر جسد هرچه باشد، جایزنیست


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -