انهار
انهار
مطالب خواندنی

کارکردن زن در خانه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1638:آیا زنمى تواند در مقابل کارهایى چون آشپزى و نظافت که در منزل انجام مى دهد، مزد طلب کند؟

پاسخ:مى تواند مزد طلب کند، ولى سزاوار است زن و مرد در امور زندگى بایکدیگر همکارى داشته باشند، که پیوند زناشویى و نظام خانواده، استحکام بیشترى پیداکند.

سؤال1639:در عرف معمول است که زن کارهاىخانه را انجام مى دهد، آیا مى توان گفت زن و شوهر با توجه به این عرف، به صورتارتکازى، عقد را به این مبنا انجام مى دهند که زوجه در منزل کار کند؟ لذا زوجه جهت انجام کارهاى منزل، آیا مزدى طلبکار نیست؟

پاسخ:بطور کلى زحمات وکارهایى را که زوجه در خانه شوهر انجام داده است، اگر به دستور شوهر بوده و قصدمجانى بودن و تبرّع نکرده، حق مطالبه اجرت المثل را دارد. امّا صرف عرف بلد وارتکاز موجب عدم استحقاق اجرت نمى شود. و اینکه عقد مبیناً علیها واقع شده صرف تخیلّ است.

سؤال1640:زنى چند سال قبل در خانه شوهر، علاوه بر انجام امور خانه دارى، فرش هم مى بافته و قیمت آن صرف در معاش وخرید لوازم خانه و تعمیرات خانه مى شده است. ضمناً جهیزیه اى با پول شیربها که قبلااز شوهر گرفته، به خانه شوهر برده است، که بعضى از آنها فروخته شده، و بعضى مستهلکشده و از بین رفته، فعلا شوهرش مى خواهد او را طلاق بدهد. آیا زن مزبور، حقى داردیا نه؟

پاسخ:در فرض سوال، اموالى که ملک زن بوده، اگر شوهر بدوناذن او فروخته و صرف در تعمیر خانه یا لوازم دیگر کرده، ضامن است و فرقى در این نیست که از جهیزیه فروخته باشد یا از اموال دیگر زن. اما اگر زن به شوهر اذن دادهکه اموال او را بفروشد، و چیزى را براى خود بخرد، یا مال او در اثر استعمال از بین رفته باشد، شوهر ضامن نیست. و اما فرشى که براى شوهر بافته، اگر به قصد مجانى بوده،حق مطالبه اجرت ندارد. و اگر به امر شوهر و به عنوان اخذ اجرت بافته است، استحقاقاجرت دارد.

سؤال1641:زید زوجه خودش را مطلقه کرده است. قبل از این که جریان طلاق پیش بیاید،زوجه را مطابق عرف محلى جهت کارگرى شالیزار، به کار واداشته است، بفرمائید آیا دست مزد زوجه، به زوج تعلق مى گیرد یابه زوجه؟

پاسخ:مزد کار، زوجه متعلق به خود زوجه است و به زوج مربوط نیست. مگر این که به او بخشیده باشد.

سؤال1642:زنى که با اجازه شوهر جهت مردم بطور مزدى قالى بافته، آیا این مزد قالى به شوهر مى رسد، یا مال خود زن است؟

پاسخ:اجرت قالى بافى، ملک خودقالى باف است.

سؤال1643:جهیزیه اى که پدر به دخترش داده، آیا مى تواند پس بگیرد یا نه؟

پاسخ:اگر پدر جهیزیه را تملیک دختر خود کرده، یا به او بخشیده است; چنانچه ظاهراً یکى از این دو است،دیگر نمى تواند پس بگیرد.

سؤال1644:زن کارمندى است که با اجازه شوهر کار مى کند و حقوق مى گیرد، آیا مى تواند حقوق خود رابدون اجازه شوهر مصرف کند، یا صدقه دهد، یا هدیه به کسى بدهد، یا در تمام اینموارد، اجازه شوهر لازم است؟

پاسخ:تصرفات زن در اموال خودش جایزو صحیح است. حتى اگر شوهر نهى کند. بلى در نذر، نذر زن بدون اجازه شوهر باطل است ولازم است با اجازه شوهر باشد.

سؤال1645:مردى همسرش را طلاق داده است، زن مى گوید خدمات من در خانه تبرعى نبوده، لذا مطالبه اجرت المثل مى کند. آیا ادعاى زن مسموع است یا خیر؟

پاسخ:ازقضیّه مورد سوال اطلاع ندارم. ولى بطور کلى اگر زن به تقاضا و دستور شوهر کار کرده،و قصد تبرع و مجانى نداشته است، حق اجرت المثل دارد. و ادّعاى زن مسموع است. مگراین که بیّنه برخلاف اقامه شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -