انهار
انهار
مطالب خواندنی

ازدواج دو فامیل

بزرگ نمایی کوچک نمایی

ال1572:لطفاً نظر مبارک را در رابطه با ازدواج دو فامیل بیانفرمایید؟

پاسخ:در خصوص این مسأله روایت معتبرى به نظر نرسیدهاست.[1]

سؤال1573:آیاقول مرد در مورد اینکه همسر خود را طلاق داده است بدون بینه، قبول است یا نیاز بهبینه دارد؟

پاسخ:اقرار مرد در ترتیب آثار طلاق کافى است. مگرآنکه زوجه یا دیگرى علم به کذب مرد داشته باشد. که در این صورت باید عالم مطابق علمخود عمل کند هرچند در ظاهر اگر حاکم مطابق اقرار زوج حکم کرده، نمى تواند حکم را ردکند.

سؤال1574:زوجین اصل طلاق را قبول دارند. زوجه ادعا مى کند که طلاق خلع است، ولى زوج مدعى رجعى بودن طلاق مى باشد. مستدعىاست بفرمایید قول چه کسى مسموع است؟

پاسخ:قول مدعى طلاق رجعى باقسم خوردن مقدم است.

سؤال1575:زوجین در اصلطلاق اتفاق دارند. زوج مى گوید طلاق دوم است و طلاق رجعى است، ولى زوجه مى گویدطلاق سوم است و بائن مى باشد. قول کدامیک مسموع است؟

پاسخ:قولمدعى طلاق رجعى با خوردن قسم مقدم است.

-------------------------

[1]ـ شهید (رحمه الله) در مسالک، اول کتاب نکاح مرسلا نقل کرده کهپیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) فرمود: «لاتنکحوا القرابة القریبة فإن الولد یخرجضاویاً اى نحیفاً». یعنى با خویشان نزدیک ازدواج نکنید، چون بچه نحیف و لاغر متولدمى شود.
و علامه (رحمه الله) در تذکرة الفقها، کتابالنکاح ج 1/ ص 569 ذیل مقدمه ششم ظاهراً استحباب نکاح با بیگانه را پذیرفته و همینحدیث را نقل کرده و سپس فرموده است: ولعل ذلک لنقصان الشهوة بسبب القرابة. یعنى،شاید این مطلب براى این باشد که قرابت و خویشاوندى سبب نقصان شهوتاست.

و در الحدائق الناضرة ج 23/ ص 17 آمده است که بعضىفرموده اند: ازواج با خویشان مستحب است به خاطر صله رحم و فضیلت ازدواج و شهید درقواعد همین را اختیار کرده است.

و بعضى گفته اند ازدواجبا بیگانه مستحب است براى قول پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) که فرمود: «لاتنکحوا القرابة القریبة فإن الولد یکون ضاویاً، أى نحیفاً». و هو اختیارالعلاّمة فى التذکرة و علل بنقصان الشهوة مع القرابة، یعنى مختار علامه در تذکرهاستحباب ازدواج با بیگانه است و دلیل آن فرمایش پیامبر اکرم (صلى الله علیهوآله)است که از ازدواج با نزدیکان نهى فرمود.
پس ازاین، مرحوم صاحب حدائق فرموده است که ظاهراً این خبر از عامه نقل شده و در کتباخبار ما نقل نشده است و خبر را ابن اثیر در نهایة الاثیریة ج 3/ ص 106 نقل کردهاست و علامه هم ظاهراً از آنان تبعیّت کرده و به آنچه آنان به آن استدلال کرده اند،استدلال کرده است


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -