انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه ازدواج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1563:حضرتعالى در مناسک حج فرموده اید: «کسى که نیاز به ازدواج دارد بطورى کهترک آن سبب مرض یا ضرر یا مشقّت گردد و براى آن پول لازم باشد در صورتى مستطیعمى شود که علاوه بر مخارج حجّ مصارف ازدواج هم داشته باشد»، این حکم آیا فرزند شخصىرا که به حد بلوغ رسیده شامل مى شود؟

پاسخ:بلى شامل مى شود، بهاین معنى که اگر شخصى پسر یا دخترى دارد که نیاز به ازدواج دارند و ترک آن موجب ضرریا مشقت یا به حرام افتادن آنان مى شود لازم است اول مخارج ازدواج آنان را طبق شأنو متعارف، تأمین کند، پس از آن اگر مصارف حج را داشت مستطیعمى شود.

سؤال1564:شرط بندى بین زن و شوهر چهحکمى دارد؟

پاسخ:شرط بندى که در آن برد و باخت باشد حرام است. مگر در خصوص سبق و رمایه.

سؤال1565:زوجه بعداز متارکه زندگى، مدتى جهیزیه اش در منزل شوهر بوده است حال هنگام تحویل ادعامى کند که مقدارى از جهیزیه او کم شده است. ولى شوهر مى گوید من به آن دست نزده امو اگر کم شده خود زن یا اقوام او برده اند، قول کدامیک مقدم است؟

پاسخ:شوهر ضامن جهیزیه نیست. مگر اینکه زن به مرافعه شرعیّه ثابت کند کهشوهر جهیزیه را بدون اذن زن تلف کرده است.

سؤال1566:آیا ازدواج مردان کهن سال با دختران جوان جایز است؟

پاسخ:هرچند ازدواجهاى مذکور شرعاً مانعى ندارد، ولى به هیچ وجه مصلحت نیست. و لازم استاولیاى دختران، مصلحت آنان را مراعات کنند.

سؤال1567:اگرفرزند کسى به هیچ وجه قادر بر ازدواج نباشد، یعنى همیشه در امور زندگى با شکستمواجه شده و اختلالاتى در بدنش بوجود آید، آیا به همین جهت مى تواند با دارو یا عملجرّاحى رجولیت خود را از بین ببرد؟

پاسخ:از بین بردن رجولیّت، بههیچ وجه جایز نیست.

سؤال1568:آیا جایز استدختر شیعه به شوهر سنّى داده شود؟

پاسخ:بهتر است از این کاراجتناب شود.

سؤال1569:فرزند اگر محتاج همسرباشد، و پدر به فکر او نباشد، آیا مى تواند بدون اذن او در اموالش تصرف کند و زنبگیرد؟

پاسخ:تصرف در اموال پدر بدون اذن پدر جایز نیست. در چنینمواردى لازم است پدر توسط افرادى نصیحت شود تا آماده گردد.

سؤال1570:آیا در ازدواج قول زن در مورد فوت شوهر و یا پاک بودنحجت است؟

پاسخ:قول زن در رابطه با فوت شوهر و یا پاک بودن معتبراست.

سؤال1571:آیا شرعاً مى شود روى حرف زنانبى بند و بار در پاک بودن از حیض و نداشتن شوهر و انقضاى عده حساب کرد؟

پاسخ:اگر زن در ادعایش متهم نباشد، گفتارش مورد قبولاست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -