انهار
انهار
مطالب خواندنی

بخشش

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1: اگر کسی چیزی را به شخصی هبه داده ولی هنوز به او تحویل نداده است و موهوب له از اقربای واهب هم نیست، واهب هم در مقابل هبه چیزی از موهوب له نگرفته است آیا فسخ این هبه و ندادن موهوب به موهوب له درست است؟

جواب: اگر مال موهوب را هنوز به موهوب له تسلیم نکرده هبه تمام نشده و می تواند منصرف شود.

سؤال 2: کسی در محضر چهار نفر از مؤمنین اموالش را به سه قسمت میان خود و پسرش و نوه اش تقسیم نمود و یک سوم را برای خودش نگه داشت و دو سوم را به عنوان هبه به پسر و نوه اش واگذار نمود و هبه نامه به وسیله شخص دیگری نوشته شد و او بعد از چند سال از دنیا رفت و در پی او نوه اش هم در گذشت و دو برادر و یک خواهر مادری نابالغ به جای گذاشت ولی هنگام مطالبه سهم نوه به وسیلۀ ولی وارثین صغیرش، نویسندۀ هبه نامه آمده و برای پسر اظهار داشت که هبۀ پدرت برای نوه اش واقعی نبود، بلکه یک نوع حیله و بهانه بود و این مطلب را قبلاً پدرت به من گوشزد نموده بود و از اظهار این مطلب هم مرا منع کرده بود آیا چنین ادعائی از نویسندۀ هبه نامه مسوع است یا خیر؟

جواب: هبه واقع شده محکوم به صحت است مگر مدّعی فساد به طریق شرعی دعوای خود را ثابت کند.

سؤال 3: آیا هدایایی که بستگان شوهر به عنوان کرایه زبان [1]به زن می دهند هبه معوّضه می باشد یا خیر؟

جواب: هبۀ غیر معوّضه است.

سؤال 4 : کسی ک فرزند بزرگ خانوادۀ خود هست بعد از بلوغ شرعی از پول زحمت کشیدۀ خود زمینی را برای خود خریده است؛ بعد از خرید، پدرش از او تقاضا نموده که برادر کوجک خود را هم به طور رایگان در این زمین شرکت بده پسر هم به عنوان اینکه دل پدر به دست آید و ناراحت نشود قول داده است که به گفتۀ پدر خود عمل نماید اما صرف قولی بیشتر نبوده در واقع قصد شرکت او را نداشته و زمین نیز در اختیار و تصرف خود خریدار باقی مانده و تقسیم و تحویل بین آن ها به عمل نیامده است بعد از فوت پدر برادران دیگر خواهان تقسیم حق خود شده آیا این برادران حقی دارند یا خیر؟

جواب: اگر فقط قول داده و بخشش و تحویل حاصل نشده برادران حق مطالبه ندارند.

سؤال 5: زنی که شوهرش فوت شده و ورثۀ او عبارت از دو فرزند صغیر و پدر و مادرش می باشد و هدیایی است که از طرف بستگان زوجه در موقع ازدواج برده شده آیا این هدایا به زوجه تعلق دارد یا خیر؟

جواب: هدایایی که به حساب زوجه و برای او آورده اند به زوجه تعلق دارد و جزء ترکۀ شوهر محسوب نمی شود.

 

سؤال 6 : آیا کسی که با پول ساواک دکان و کاری سر هم کرده، اگر بخواهد از سود این دکان در این زمان هدیه ای به ما بدهد می توان از آن استفاده نمود یا نه؟

جواب: اگر سرمایه ای که به وسیله آن سود به دست آمده از مال حرام نباشد اشکال ندارد.

سؤال 7 : آیا پول توجیبی که پدر به فرزند می دهد رضایت او در طرز خرج کردن فرزند نیز شرط است یا خیر با توجه به اینکه طرز خرج کردن غیر اسلامی نیست؟

جواب: اگر پول را به فرزند بخشیده باشد در خرج کردن آن در راه حلال آزاد است ولی سعی نماید در رضایت پدر.

سؤال8 : اگر شخصی و یا عده ای تصمیم گرفته اند عملی را به طور رایگان انجام بدهند مثلاً نمایش و یا تئاتری دربیاورند که هم جنبه تبلیغاتی به نفع انقلاب اسلامی داشته باشد و هم جنبه مادی به نفع جنگ زدگان، آیا شرعاً مجاز هستند از وجه حاصله از این کار در حین اجراء غذای مصرفی خودشان را در محل کار تهیه نمایند یانه؟

جواب:اگر پول به خود آنها تملیک می شود می توانند مصرف کنند و در غیر این صورت با علم به رضایت صاحبان آنها صرف در غذا مانع ندارد.


[1] مثلاً در هنگام عقد،زن اجازه نمی دهد وبه قول معروف «بله» نمی گوید تا اینکه مبلغی را خانواده داماد به او انعام دهند و در مواردی از این قبیل.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -