انهار
انهار
مطالب خواندنی

وفای به نذر

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 47 : شخصی نذر کرده که فرزند خو را به زیارت امام رضا علیه السلام ببرد ولی وضع مالی وی ایجاب ننموده تا نذر خود را عملی سازد فعلاً فرزند به حد بلوغ شرعی رسیده آیا باز مخارج زیارت به عهدۀ پدر است که نذر نموده یا به عهدۀ فرزند؟ و در صورت قبول فرزند مخارج مسافرت زیارت را، چگونه است؟

جواب: اگر نذر با صیغۀ مخصوص آن انجام گرفته  مقیّد به زمان خاصی نبوده وفاء به آن واجب است و چنانچه فرزند مخارج سفر را تبّرعاً بدهد مانع ندارد.

سؤال 48 : مادر سه فرزند هستم که وقتی خود طفلی بودم، مادرم به جهت دفع بلایی نذر کرد که بهای یک دستم را از پول شیر بها به سید ( اولاد پیغمبر) بپردازد و حالا در اینکه چه مبلغ بابت این نذر بدهکار هستم مانده ایم ضمناً کل پول شیر بهاء مبلغ هفتاد هزار تومان مقرر شده است متمنی است با توجه به اینکه وضع مادی کنونی ضعیف می باشد نحوۀ پرداخت مبلغ نذری از طرف همسرم چگونه می باشد؟

جواب: نذر مزبور وجوب وفاء ندارد.

سؤال 49 : اگر کسی نذر کند در روز معینی غسل نماید و اتفاقاً در آن را روز آب پیدا نکرد و یا مانعی پیش آمدهنتوانست غسل کند، وظیفه اش چیست؟و اگر وظیفه اش تیمم است، بعد از برطرف شدن مانع بجا آوردن غسل لازم است یا همان تیمم مجزی است؟

جواب: با فرض صحت نذر، اگر آب ندارد وفاء به نذر ساقط است و تیمم لازم نیست.

سؤال50: در باب نذر و عهد رسالۀ توضیح المسائل مسأله شمارۀ 2663 فرموده اید: « هر کس نذر معین کرده، باید به همان مصرف معین برساند». و در مسأله دیگری فرموده اید: «و اگر بخواهد خلاف نذر کند، باید کفاره بدهد و کفارۀ آن هم مثل کفاره روزه خوردن عمدی ماه مبارک است» لذا اینجانبان جمعی از دوستان و شیعیان حضرت امام حسین (علیه السلام) بر اثر نذر و عهد و وصیت پدری، نذر دارند که در هر سال عزاداری خامس آل عبا به طور شبیه خوانی و تعزیه گردانی برپا کند و لذا همه ساله در عزاداری سالار شهیدان اشتغال داشتیم ولی اخیراً یکی از دوستان عریضه ای در این زمینه تقدیم داشتند که در جواب مرقوم فرموده بودید: « اگر روضه بوانند بهتر است » حالا طبق مسائل توضیح المسائل در موضوع نذر و جوابیّه اخیر حضرت عالی، برای ما شک و تردید راهم شده لذا مجدداً می خواهیم بفرمایید که خلاف نذر و تبدیل تعزیه به روضه یا روضه به تعزیه چه صورت دارد آیا می توان خلاف نذر کرد یا خیر؟

جواب: اگر وصیت باشد باید بر طبق آن عمل شود و نذر پدر نسبت به فرزند وجوب وفا ندارد.

سؤال 51 : اینجانب موقعی که امام خمینی در پاریس بودند نذر کردم که اگر امام خمینی صحیح و سالم وارد کشور ایرن شوند من روز پنجشنبه ها راتا آنجا که عمرم باشد روزه بیرم ا حالا این روزه را می گرفتم ولیکن قبلاً دوبار تحت عمل جراحی قرار گرفته و عمل شده ام و حالا نیز بیمار می باشم در این مورد می خواهم دستور فرمایید که این روز را روزه بگیرم یا نه؟

جواب: با اینکه مریض هستید و خوف ضرر دارید نباید روزه بگیرید و نیز اگر نذر صیغه، معتبره نداشته عمل به آن لازم نیست.

سؤال 52 : آیا اگر کسی در مورد حاجتی نذر نماید و آن حاجت بعد از مدت ها صبر و ناراحتی به کمک خداوند متعال برآورده شود ولی به نحوی باشد که طبق گفته و نیت حاجتمند نباشد مسأله چگونه است؟

جواب: اگر صیغه شرعی نذر خوانده نشده وجوب وفا ندارد.

سؤال 53 : کسی در زمان ارزانی نذر کرده بود که گوسفندی به قیمت پانصد تومان بکشد و گوشت آن را تقسی نماید اکنون که می خواهد به نذر عمل کند در موقعت گرانی قرار گرفته، تکلیف او چیست؟

جواب: باید وسفندی که حدوداً پانصد تومان در آن زمان ارزش داشته تهیه و عمل به نذر نمایند هر چند فعلاً گرانتر باشد.

سؤال 54 : شخصی نذر سفره حضرت ابوالفضل (علیه السلام) دارد ولی به علت کمی جا در محل سکونت نمی تواند نذر خویش را ادا نماید بنابر این آیا می تواند وجه خرجی سفره را به حساب جنگ زدگان و یا سایر مواردی که برای ولت جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت است واریز نماید؟

جواب: ار صیغه مخصوص نذر را نخوانده نذر وجوب وفا ندارد و اختیار با خود شخص است ولی چنانچه صیغۀ نذر را خوانده باشد باید بر طبق آن عمل کند مگر آنکه قدرت بر وفا نداشه باشد .

سؤال 55 : اینجانب قبل از استخدام در خبرگزاری، نذر کردم که به محض پیدا کردن شغلی تا پایان جنگ 20% از حقوق دریافتی را به حساب جنگ زدگان بریزم که الحمدللّه تا کنون ریخته ام؛ آیا از این پس می وانم از کل حقوقم از خبرگزاری استفاده نمایم و پول نذر کرده را از جهاد بگیرم و به حساب جنگ زدگان بریزم؟

جواب: اگر در نذر صیغۀ مخصوص آن خوانده شده باشد لزوم وفا دارد وگرنه لزوم وفا ندارد و در وفاء به نذر از پولی می توانید استفاده کنید که حق گرفتن آن را داشه باشید.

سؤال 56 : کسی که نذر کند هر روز چند رکعت نماز مثلاً نماز های نافله بخواند، بعد چون فکر می کرده پدر می تواند ذر فرزند را فسخ کند به پدر می گوید: «نذر مرا فسخ کن!» بعد دوباره نذر می کند که ر روز فقط نافلۀ صبح را بواند، آیا حالا دو نر برگردن اوست یا یکی از این و نذر بر عهده اش می باشد؟

جواب: اگر صیغۀ مخصوص نذر را خوانده و نذر شرعی شده، باید به هر دو نذر عمل نماید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -