انهار
انهار
مطالب خواندنی

مصرف نذر

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 18 : نذورات، خیرات، صدقات و کفارات را می توان به عنوان کمک به جبهه جنگ داد؟

جواب: از نذور مطلقه و از خیرات مانع ندارد.

سؤال 19 : سازمان اوقاف در زمان طاغوت قانونی وضع کرده که به موجب آن صدی ده نذورات بقاع را بگیرد؛ آیا از نظر شرعی جایز است وجوهی را که مردم به منظور کمک به مخارج و تعمیر بقعه ای یا بقاعی می پردازند صدی ده آن را به اوقاف داد؟ و آیا در جمهوری اسلامی ایران این قانون می تواند صحیح باشد و صورت شرعی داشته باشد یا خیر؟

جواب: نذورات و هدایای بقاع متبرکه در همان جهتی که ناذر یا هدیه کننده منظور نموده، مصرف شود.

سؤال 20 : کسی نذر کرده که مبلغی در موردی نظیر اطعام و غیره صرف نماید، آیا می تواند این مبلغ را به یکی از حساب های ضروری تر، نظیر جبهه یا جنگ زدگان واریز نماید؟

جواب: اگر نذر با صیغه معتبر شرعیه بوده، باید بر طبق نذر عمل شود و اگر صیغه نداشته اخیار با خود شما است.

سؤال 21 : آیا مورد صدقۀ مستحبّه ی نذری، فقط فقیر است ی مطلق فی سبیل اللّه است؟

جواب: احوط اقتصار بر فقیر است.

سؤال 22 : در اطراف یک امام زاده، دخت هایی روییده و بزرگ شده است، موقوفه بود این زمین هم معلوم نیست و امام زاده هم متولی مخصوص نداشته، بلکه اهالی محل بر آن نظارت دارند و نذورات آن هم با نظارت معتمدی محل در آنجا مصرف می شود، فعلاً در محلۀ بالای این محل، مسجدی بنا کرده اند که احتیاج به چوب دارد، آیا اجازه می فرمایید که اهالی محل درخت های مزبور را صرف ساختمان مسجد نموده و اضافۀ نذورات را هم خرج مسجد کنند؟

جواب: اگر وقف بودن درخت ها برای امام زاده محرز نیست و باقی ماندن درخت ها به حال خود، به حساب مصلحت زائرین ضرورت ندارد، صرف آن در ساختمان مسجد مانع ندارد و نذورات اگر مصرف بخصوصی ندارد زائد بر احتیاجات امام زاده است، صرف در مسجد اشکال ندارد.

سؤال 23 : مردم مسلمان ایران همه ساله به امام زاده ها و بقاع متبرکه اهدا و کمک می نمایند، آیا سازمان اوقاف می تواند ده درصد اینگونه وجوه را صرف تبلیغ و نشر معاف اسلام، تعمیر و تکمیل مساجدی که بانی ندارد، خرید کتب مذهبی و اهداء به روستاها و مخارجی از این قبیل نماید؟

جواب: چنانچه برای مصرف خاصی اهداء نشده و تعمیر و سایر نیازهای بقعه رفع نشده باشد، صرف در امور مذکوره با رعایت مقررات اسلامی مانع ندارد.

سؤال 24 : پولی که نذر یکی از امامان معصوم (ع) شده می توان به شخص سید داد؟

جواب: اگر فقیر باشد به نیت اهداء ثواب به حضرت، می توانند به او بدهند.

سؤال 25 : شهر شوش دانیال دارای بقعه متبرکه حضرت دانیال نبی (علیه السلام) می باشد که زائرین، نذور و وجوهی در ضریح آن واریز می نمایند. با توجه به اینکه خود، هزینه کارگر و خادمین ساختمانی دارد، مازاد آن جایز است به مصارف اماکن دیگر برسد؟ مثل : 1- احداث مسجد 2- تعمیرات مساجد 3- تکمیل مساجد نیمه ساخته 4 – تنظیمات و رنگ آمیزی مساجد 5- فرش جهت مساجد 6 – درب جهت سالن های مساجد 7  کولر و پنکه جهت مساجد 8 – تعمیرات، سفید کاری، فرش حسینیه.

جواب: پس از استثناءِ مصارف خود بقعه و مخارج مربوط به آن، صرف در امور ذکر شده مانع ندارد.

سؤال 26 : همان طور که می دانید در دو ماه محرم و صفر مرم نذورات بسیاری دارند از جمله در روز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) که بسیاری از مردم در این روز شلّه زرد می پزند، پختن آن به حدی است که مردم اشباع شده و در چوب ها و خیابان ها نیز ظرف ها شلّه زرد را خالی می کنند و در حقیقت نوعی اسراف در این امر به چشم می خورد به همین دلیل و بنا به شرایط خاص زمانی ای می شود وجوه این نذرها را که خود رقم قابل توجهی می گردد به حساب های کمک به مستضعفین واریز گردد؟

جواب: اگر با صیغۀ معتبرۀ شرعیه نذر شده باید بر طبق آن عمل شود و اگر صیغه نداشته اختیار با صاحبان آن ها است.

سسؤال 27 : اینجانب چندی قبل نذر نمودم که پس از انجام خواسته ای، گوسفندی را بین فقرا تقسیم نمایم آیا می توانم به جای آن مطابق قیمت آن به حساب«200» واریز نمایم؟

جواب: اگر با صیغۀ شرعیه نذر کرده اید باید بر طبق نذر عمل کنید و اگر صیغه معتبره نداشته مانع ندارد به حساب مزبور بدهند.

سؤال 28 : اگر شخصی مثلاً ده سال پیش نذر کرده باشد که یک من برنج پخت نماید، و به مصرف مردم برساند و هر سال بر مقدار آن افزوده است و حالا مثلاً به بیست و پنج من رسیده است آیا می شود همان یک من را پخت نماید و پول بقیه را به حساب مستضعفین پرداخت نماید؟

جواب: اگر نسبت به زیاد تر از یک من نذر نکرده باشد و یا نذر او با صیغۀ شرعیه نباشد مانع ندارد.

سؤال 29 : در محل ما مرسوم است که در ایام محرم، مخصوصاً عاشورا علم هایی می بندند و مردم پارچه هایی را برای آن ها نذر می کنند و آن پارچه ها را به آن علمها می بندند و رفته رفته زیاد می شود آیا جایز است که آن پارچه را بفروشد و به مصرف عزاداری برسانند یا خیر؟

جواب: با رضایت نذر کنندگان اشکال ندارد چون اینگونه نذرها عامیانه و صحیح نیست چون صیغه خوانده نشده.

سؤال 30 : اینجانب از سال های قبل تعداد پانزده رأس گوسفند نذر حضرت ابوالفضل (علیه السلام) داشتم که تا کنون به علت عدم وضع مالی قادر به ادای دین خود نبوده ام حال آیا اجازه می فرمایید پول آن ها را به حساب شمارۀ 100 تقدیم نمایم؟

جواب: اگر با صیغه شرعیه نذر کرده اید باید بر طبق نذر عمل کنید و در غیر این صورت اختیار با خود شما است.

سؤال 31 : اینجانب چند سال قبل نذر نمودم که اگر در دهۀ فاطمیّه هر سال در محل خودمان یک مجلس روضه خوانی برگزار نمایم ولی چون در حال حاضر واعظی در آن محل نداریم آیا در صورت امکان در همان ایام در تهران مجلس را برگزار کنم یا پول آن را به فقرا بدهم مانعی ندارد؟

جواب: اگر نذر شرعی کرده اید در همان محل اقامه روضه خوانی نمائید.

سؤال 32 : حدود پنجاه  سال قبل در قریه ای یک عده از معتمدین محل صندوق ابوالفضل العباس (علیه السلام ) تأسیس نمودند که هر کس نذری داشت در آن بیندازد تا در ایا وفات و جمعه اا در مسجد محل مجالس سوگواری خامس آل عبا (علیه السلام) بر قرار کنند و هر ساله هفت شب به اهالی ولیمه بدهند بیست سال قبل برای مسجد صندوق دیگری نیز ساختند که اهالی نذورات ود را در صندوق جدید الاحداث هم می ریزند و پول صندوق جدید و صندوق قدیمی صرف روضه خوانی و سوگواری در ایام وفات و شب های جمعه و ماه های محرم و صفر می شود حالا یک عده ایراد می کنند و می گویند ابوالفضل (علیه السلام) بی نیاز است وجه موجود صدوق را صرف فقرا و محتاجین و معتادین بنمائیم با توجه به مراتب فوق نظر خو را در این زمینه بیان فرمایید؟

جواب: وجوه صندوق را در مجالس عزاداری کما فی السابق صرف کنند و مخارج فقرا و محتاجین از جای دیگر تأمین شود.

سؤال 33 : مؤسسه ای مبلغی را به عنوان سهم الشرکه حضرت ابوالفضل (علیه السلام) اختصاص داده است که در این راه به مصرف برساند ولی برای مؤسسۀ مزبور این سؤال پیش آمده است که آیا اکنون که کشور به جهاد سازندگی احتیاج دارد از این مبلغ می توان در راه ساختن مدرسه و بیمارستان استفاده نمود و یا به حساب شماۀ 100 واریز نمود یا خیر؟

جواب: مانع ندارد و ثواب آن را به حضرت اهدا نمایند.

سؤال 34 : شخصی نذر کرده در سال مقداری برنج و گوشت برای اما حسین (علیه السلام) بپردازد و قبلاً اینگونه عمل می نموده که یا می پخته و اطعام می نموده و یا به روحانی محل می دده و می گفته هر طور خود صلاح می دانی در این راه به مصرف برسان ولی فعلاً آن روحانی فوت کرده آیا می شود جهت حسینیه خرج نمود؟

جواب: بر همان روال گذشته اطعام کند.

سؤال 35 : نذر شخص انفاق اربعة الآف تومان لاقامة مراسم تعزیة الامام الحسین (علیه السلام) فی شهر محرم ولکن الشهر انقضی ولم یتیم انفاق المبلغ بکامله و بقی منه النصف و هو الفی تومان فهل له ینفقها فی سائر وجوه البر کالتبرع بها للجبهة او اقامة مراسم الائمة فی غیر شهر محرم؟

جواب: لا مانع من صرفها فی مطلق وجوه البر اذا لم ینفعه النذر بالصیغه الخاصه بالذر و هکذا اذا کان المنذور الانفاق فی خصوص المحرم السابق.

سؤال 36 : نذری به نام امام شده و نر بر آورده شده بفرمایید یک جا تقدیم شود یا خیر؟

جواب: اختیار با ناذر است.

سؤال 37 : امام زاده ای در یکی از قراء دماوند به نام امام زاده هاشم که نذورات نقدی و غیر نقدی دارد در زمان طاغوت اهالی ده که از اعقاب متولیان اصلی از زمان قاجاریه هستند شورش نموه و سرپرستی و ادار بقعۀ متبرکه را که در ید عمال طاغوت بود خود به عهده گرفتند و تحت نظر هیأت امنای محلی و حاکم شرع نذورات نقدی را پس از مخارج امام زاده و حقوق خدام، صرف ساختن راه و پل و کتابخانه و مدرسه و سایر امور خیریه شرعی می نمایند نظر حضرت عالی در این مور چیست آیا مخارج فوق را از این محل جایز می دانید یا خیر؟

جواب: مانع ندارد ولی باید با نظر متولی شرعی بقعه باشد.

سؤال 38 : با توجه به خرابی مناطق جنگ زده جنوب و غرب میهن اسلامی ایران وسط عمال بعث صدام و ضرورت بازسازی مناطق مزبور آیا می توان از محل نذورات بقاع متبرکه مازاد درآمد موقوفات عام معلوم المصرف پس از تأمین نظر واقف به بازسازی و تعمیر مساجد و مدارس علوم دینی و بقاع متبرکه اقدام نمود یا خیر؟

جواب: نذورات بقاع متبرکه اگر برای آن مصرف خاصی منظور نشده و تعمیر بقاع متبرکه نیاز به آن ندارد صرف آن در بازسازی مناطق جنگ زده اشکال ندارد و عوائد وقف باید در همان جهتی که در وقف تعیین شده مصرف شود.

سؤال 39 : شخصی نذر کرده است هر سال در ماه محرم خرج سید الشدا بدهد حال اگر سالی برنج پیدا نشود و صیغۀ نر هم نخوانده باشد و قصد قربت هم نکرده باشد آیا می تواند این خرج را به فقرا بدهد یا خرج بنای مسجد کند یا خیر ؟

جواب: در فرض مرقوم اختیار با خود او است.

سؤال 40 : شخصی نر کرده که اگر انقلاب پیروز شد ماشین خود را بفروشد و به امر امام به هر مصرفی که فرمودند برساند لذا تقاضا دارد که مصرف آن را بیان فرمایید؟

جواب: به هر مصرفی خودشان مایلند برسانند.

سؤال 41 : مقداری پارچۀ ملبوس به وسیلۀ افرادی به عنوان نذر و غیره از سال های متمادی به هیأت حضرت ابوالفضل (علیه السلام ) اهدا گردیده اما از آنجایی که در هیأت به این نوع نذورات احتیاجی نیست آیا می شود این نوع نذورات را فروخت و پول آن را در مصرف ساختمای و غیره صرف نمود یا خیر؟ و نیز آیا امکان دارد اجناس فوق را به مستضعفین اهدا نمود یا نه؟

جواب: صرف در مصارف و مصالح هیئت نمایند مگر در صورتی که معلوم باشد که نظر ناذر یا اهدا کنند توسعه داشته است. 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -