انهار
انهار
مطالب خواندنی

رد مظالم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 20 : دارو فروشي مقداري از دارو هايش به واسطهٔ مخلوط بودن با الكل متنجس بوده و آنها را فروخته، و آنچه را از مردم گرفته در برابر شيشهٔ دارو و امثال ذلك هم نبوده تا حلال باشد، و سالياني كارش اين بوده، آيا به عنوان مظالم هم چيزي بايد رد كند يا خير؟ و اگر لازم باشد چه مقدار بايد بدهد ( اقل يا اكثر) ؟

جواب:  الكل نجس نيست، مگر ثابت شود كه مسكر مايع بالاصاله است و در اين صور بيع جائز نيست، و ثمن آن به ملك صاحبش باقي است، كه اگر او را نمي شناسد بايد از طرف او صدقه بدهد، به اذن حاكم علي الاحوط[1].

سؤال 21 : اگر كسي در كوچكي از كسي پول يا چيزي برداشته باش و حالا خواسته باشد از اين گناه بزرگ بريءالذمه شود، آيا مي تواند ان را از طرف صاحبش به فقير بدهد؟ و اگر جواب منفي است چگونه بايد آن را جبران كند؟

جواب:  اگر صاحب آن را مي شناسد بايد رضايت او را تصحيل كند، و اگر او را نمي شناسد از طرف او به فقير صدقه دهد.

سؤال 22 : آيا مي شود رد مظالم را به هر مجتهدي داد و يا خودم نيز مي توانم آن را به فقرا بدهم؟

جواب:  بايد به فقير صدقه داده شود.

سؤال 23 : اينجانب مبلغي در حدود 1200 تومان مظالم عباد بر ذمه دارم، متمني است مصرف آن را اعلام فرمائيد؟

جواب:  از طرف صاحبش [يا صاحبانش] به فقير صدقه دهيد.

سؤال 24 : من در زمان طاغوت نه سال در شركت « ايران ياسا» كار مي كردم، آنان حقوق واقعي مرا نمي دادند و اعتراض من هم به جائي نمي رسيد، و چون دست به كارهاي خلاف مي زدند و من آنها را شناسائي مي كردم لذا مرا بيرون كردند، از اين رو بابت حق خود مقداري گازوئيل برداشتم؛ پس از انقلاب صاحب كارخانه فرار كرده و كارخانه زير نظر صنايع ملي اداره مي شود. لطفاً مرا راهنمائي كنيد كه چگونه مي توانم اين پول را به صاحب آن برگردانم؟

جواب:  اگر حقوق شما را كاملاً نمي داده اند و به مقدار مبلغ مرقوم از آن شركت طلبكار هستيد مي توانيد به جاي طلب خودتان حساب كنيد، و در غير اين صورت بايد به همان محل بر گردانيد.

سؤال 25 : آيا رد مظالم را مي توان به حساب جنگ زدگان ريخت؟

جواب:  بايد از طرف مالك واقعي آن به فقراء صدقه بدهد.

سؤال 26 : آيا رد مظالم را مي شود براي مسجد، حمام و يا حسينيه خرج كرد؟

جواب:  بايد به فقير داده شود.

سؤال 27 : پولهائي كه به جبهه و مستمندان و دار الايتام داده مي شود مي توانيم رد مظالم حساب كنيم يا نه؟

جواب:  مظالم بايد به فقرا داده شود.

سؤال 28 : آيا مظالم و مجهول المالك را مي شود خرج مسجد كرد؟

جواب:  بايد به فقرا صدقه داده شود[2].

سؤال 29 : شخصي در زمان سابق از بعضي سازمان هاي دولتي مبلغي پول برداشته و الان نادم شده و مي خواهد پول را رد كند، بايد به چه كسي بدهد؟ چون اگر بخواهند به خود آن سازمان رد كند راهي ندارد.

جواب:  بايد به صندوق دولت رد كندد و مي تواند به صندوقهائي كه جهت عمران و آبادي عمومي است از قبيل جهاد سازندگي واريز نمايد.

سؤال 30 : اگر كسي طلبي دارد با توجه به اينكه مديون ورشكست شده و فرار كرده است، آيا مي تواند به جاي رد مظالم حساب نمايد؟

جواب:  مظالم بايد به فقير صدقه داده شود، و طلب بابت آن محسوب نيست بنابر احتياط.

سؤال 31 : چنانچه شخصي در اوائل زندگيش دزدي كرده، آيا يم تواند به عنوان رد مظالم در مقابل آنچه دزديده مبلغي را پرداخت نمايد؟ در صورت توانستن طريقهٔ پرداخت چگونه مي باشد؟

جواب:  اگر طلبكار را مي شناسيد بايد به هر نحو شده مال را به او برگردانيد، و در صورتي كه صاحب مال را به هيچ نحو نشناسد بايد از طرف او به فقرا صدقه بدهد


[1] - از جواب معلوم مي شود كه مورد سؤال مربوط به «مجهول المالك» است نه «مظالم».

[2] - غرض اين است كه مورد مصرف هر دو « فقرا» هستند نه «مسجد» هر چن كه مصرف مجهول المالك بنابر احتياط متوقف بر اذن حاكم شرع است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -