انهار
انهار
مطالب خواندنی

ازدواج موقّت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 سؤال 1 : مدتی قبل به طور موقت به عقد مردی درآمدم، مدت عقد یک ساعت بود، چون فکر می کردم که تمدید مدت دیگر احتیاج به صیغه خواندن ندارد مجدداً بدون خواندن صیغه با او تماس گرفتم و نزدیکی هم صورت گرفت، اما پس از ده روز که از این مسأله کذشت دوباره به عقد مرد دیگری در آمدم! اکنون مردد شده ام که آیا آن صیغۀ قبلی باعث اشکال در صیغۀ بعدی هست یا خیر؟ توضیح این که م هنگام عقد اول باکرهنبودم.

جواب:اگر عقد اول صحیح هم واقع نشده باشد نظر به این که شما به خیال صحت عقد با آن مرد همبستر شدید، باید عده نگه دارید، و عقد دوم که در زمان عدۀ عقد اول واقع شده باطل است.

سؤال 2 : پدرم فوت کرده و مادرم که جوان است می خواهد شوهر داشته باشد، اگر با شرائط زیر صیغۀ موقت شود صحیح است یا خیر؟

1 _ بیست سال صیغۀ موقت؛ اگر بچه دار شد شرائط ارث با کیست؟ مرد یا زن؟

2 _ از شوهر قبلی چهار فرزند صغیر دارد که بنده برادر بزرگ و ولی آنان هستم، آیا مادرم به بهانۀ مادر بودن می تواند مرد جدید را به این خانه بیاورد و با او در همین خانه بماند؟

3 _ اگر می شود، حق مالکیت صغیرها چه می شود؟

4 _ آیا بنده می وانم از طرف چهار فرزند پدرم که صغیرند اجازۀ زندگی شوهر مادرم را در خانۀ خودمان بدهم؟

5 _ چون مادرم فرزند شیرخواره ندارد بهتر نیست شوهر کند؟ چون 45 ساله است امکان بچه دار شدنش نیز زیاد است.

6 _ زن با این سن می تواند با مدت ذکر شده صیغۀ موقت شود؟

جواب:1 _ در ازدواج موقت بین زن و شوهر توارث نیست و احتیاط آن است که شرط توراث نکنند، ولی بچه از هر و طرف ارث می برد و بالعکس.

2و 3 : حق ندارد.

4 : شما اگر ولایت شرعی بر صغار ندارید نمی توانید اجازه دهید.

5 و 6 : اشکال ندارد.

سؤال 3 : زید زنی را به زوجیت منقطعه تزویج نموده، هشت سال از زمان زوجیت او را إبراء می کند به شرط اینکه با عمرو و بکر ازدواج نکند، آیا این إبراء مشروط صحت دارد؟ بر فرض صحت آیا شرط ضمن إبراء لازم الوفاء است؟ در صورت لزوم وفاء آیا حرمت ازدواج با عمرو و بکر تکلیفی است یا عقد ثانی باطل می باشد؟

جواب:إبراء مدت صحیح است

سؤال 4 : در عقدنامه ای این عبارت آمده است : « طبق خطبۀ عقد دائمی دستور اسلام به مرحله 99 ساله انجام شد» بیان فرمائید : آیا عقد دائم استفاده می شود یا عقد موقت؟

جواب:در عقد ازدواج  اگر مدت کر شود ولو اینکه طولانی باشد عقد متعه حساب می شود.

سؤال 5 : هر گاه مردی زنی ا به مدت یک سال صیغه کند، و به غیر از جاری کنندۀ صیغه که پیشنماز مسجد است و مرد مبلغ ذکر شدۀ صیغه را بدهد ، ( شخصی که صیغه را جاری نموده نیز در حیات است، و کتباً نوشته که صیغه یک ساله جاری شده است) ولی پس از مدتی یا چند سالی زن شاکی شود و ادعاء کند که صیغۀ دائمی بودم و من همسر دائمی این مرد هستم آیا در این مورد مدعی کیست و منکر چه کسی خواهد بود؟

جواب:هر یک از مرد و زن باید طبق آنچه وظیفۀ شرعی می داند عمل نماید، و چنانچه نزاعی بین آنها باشد عقد محکوم به دوام است، مگر مدعی موقت بودن عقد توقیت را اثبات نماید.

سؤال 6 : متعۀدختر بالغۀ رشیده بدون اجازۀ پدرش چه صورتی دارد. آیا عقد به عمل می آید یا نه؟

جواب:صحیح نیست[1].

سؤال 7 : متعۀ دختر نابالغی که رشیده نیست بدون اذن ولی شرعی او چه صورتی دارد، آیا عقد باطل به عمل می آید یا نه؟

جواب:باطل نیست.[2]

 

سؤال 8 : متعۀ دختر نابالغی که رشیده نیست بدون اذن ولی او چه صورت دارد؟ و اگر دخول واقع شد ولی افضاء نشد آیا حرام ابدی می شود یا نه؟

جواب:عقد باطل است[3] و حرام ابدی نمی شوند.

سؤال 9 : آیا ازدواج موقت با دختران باکره (با اذن ولی، یا در صورت فقدان ولی) برای تمتع و زناشوئی منع شرعی دارد یا خیر؟

جواب:با اذن پدر یا جد پدری دختر و با نبود آنها با إذن خو د دختر مانع ندارد.

سؤال 10 : دختری با پسری ازدواج کرده (البته این دو نفر به مدت 99 سال فقط در عقد یکدیگر هستند) آیا این دختر می تواند یک طرفه طلاق بگیرد؟ و اگر شوهر مدت را ببخشد آیا این عقد باطل می شود؟ لازم به تذکر است که این دختر هیچ رابطه ای با شوهر نداشته و همچنان باکره است.

جواب:عقد مدت دار طلاق ندارد، و تا مدت تمام نشده یا شوهر آن را نبخشیده به هر حال خود باقی است، و اگر شوهر بگوید مدت را بخشیدم عقد بهم می خورد.

سؤال 11 : قبل ا ز انقضاء مدت نکاح منقطع، برای زوجینی که قصد ازدواج دائم را دارند آیا نیازی به بذل و إبراء مدت می باشد یا نه؟

جواب:تا مدت نکاح منقطع تمام نشده یا آن را زوج نبخشیده ازدواج دائم صحیح نیست.

سؤال 12 : زنی مردی را جهت إجراء صیغۀ عقد موقت وکیل نموده، ولی مرد صیغۀ عقد دائم را اجراء می کند، و به زن هم نمی گوید مگر بعد از مدتی زندگی کردن. آیا عقد صحیح  است یا خیر؟

جواب:عقد فضولی است، اگر زن اجازه کند صحیح ، و الا صحیح نیست و با هم محرم نیستند.


[1]- یعنی فعلاً صحیح نیست، ولی اگر دختر راضی بود  و پدرش اجازه داد صحیح می شود.

[2] و27  - یعنی فعلاً باطل است، ولی اگر دختر پس از بلوغ راضی شد و ولی شرعی او هم اجازه داد صحیح می شود.

 

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -