انهار
انهار
مطالب خواندنی

حقوق زوجيّت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1:آيا زن تابع مرد است يا مرد بايد از زن تبعيت نمايد؟

جواب:عنوان تبعيت در بين نيست و هريك بر ديگري حقوقي دارد كه بايد مراعات شود.

سؤال2:آيا مردان بر زنان برتري دارند؟

جواب:تقوي موجب برتري است و هركدام از زن و مرد وظايف خاصي دارند.

سؤال3:شوهر من مردي است نا آگاه كه با تمام خوبيهايش احساس مسؤوليت نمي كند ولي من كه مشتاق فرمان امام هستم ،آيا مي توانم به بهانه هائي كه او راضي شود(مثل خريد و صلهٔ رحم)به جهاد سازندگي بروم. اين كار از نظر شرعي چه صورتي دارد؟

جواب:اينكار را نبايد بكنيد.

سؤال4:اگر شخصي دختري را به عقد در آورد  و «بنا» بر اين باشد كه مدت يك سال دختر در خانهٔ پدر باشد در اين صورت ايا حق شوهري از گردن دختر برداشته مي شود يا خير؟ و همچنين در همين فرض اطاعت دختر از امر شوهر واجب است يا از امر پدر و مادر؟در حالي كه در اين مدت نفقهٔ دختر به عهدهٔ پدر است.

جواب:تمام حقوق زوجيت ثابت است و در غير آن اختيار با خود دختر است.

سؤال5:ديدن بدن لخت مرد و يا عكس بدن فردي كه مرده است براي همسرش اشكال دارد يا خير؟

جواب:اشكال ندارد.

سؤال6:اگر شوهر به زن بگويد «بيا برويم مهماني» و زن يك بار به مهماني برود و ببيند كه مجلسِ مهماني مجلسِ گناه است. و به شوهر بگويد : « دفعهٔ بعد اگر بخواهي به چنين مهمانيها و مجلسها بروي من با تو نمي آيم»و شوهر بگويد«نه تو بايد هر كجا گفتم بيائي» زن در اينجا چه وظيفه اي دارد؟آيا بايد در مجلس مهماني كه گناه است به خاطر اطاعت از شوهر برود يا نه؟

جواب:در فرض مرقوم نبايد از شوهر اطاعت كند و جائز نيست به مهماني مزبور برود.

سؤال7:در صورتي كه زن از شوهر خود مطالبهٔ منزل جدا بنمايد و بگويد:«در منزلي كه پدر و مادر شوهرم باشند من حاضربه زندگي نيستم»،آيا بر شوهر لازم است كه به خواستهٔ زن خود جامهٔ عمل بپوشد؟و در صورتي كه مرد به خواستهٔ او جامهٔ عمل بپوشد؟و درصورتي كه مرد به خواستهٔ او جامهٔ عمل نپوشد و زن هم حاضر به زندگي نشود و به منزل پدرش برود آيا زن ناشزه مي شود؟ و درصورتي كه زوج براي جدا كردن منزل تمكّن مالي نداشته باشد وظيفه چيست؟

جواب:اگر منزلي كه مرد مي گويد موافق شأن زن باشد زن حق مطالبهٔ غير آن را ندارد و اگر بدون اجازه از آن خارج شود ناشزه مي شود.

سؤال8:اطاعت كردن از شوهر در چه موقعي لازم و ضروري است و در چه موقع ضروري است و واجب نيست؟

جواب:اطاعت واجب فقط در امور مربوط به استمناع است و بدون اجازهٔ شوهر نبايد از خانه خارج شود مگر اينكه در ضمن عقد شرط كرده باشد يا براي كار واجبي بخواهد از منزل خارج شود

سؤال9:شوهر اجازهٔ صحبت و برخورد و غذا خوردن زن را در سر يك سفره با نا محرم نمي دهدآيا زن مي تواند با مرد نامحرم بر سر يك سفره بنشيند؟

جواب:اگر زن مواظب وظايف شرعي خود باشد شوهر نمي تواند او را منع كند.

سؤال10:اصولاً اطاعت زن از شوهر خود تا چه حدودي هست؟مثلاً اگر مردي به زن خود هيچ گونه اجازهٔ خروج از منزل را نده و از روي خود خواهي يا عدم اطلاع از دين به زن خود امر و نهي زن در اين گونه موارد چه وظيفه اي دارد؟و همچنين وظيفهٔ زن در قبال شوهر ضد انقلاب خود چيست؟

جواب:خروج زن از منزل د رغير موارد وجوب منوط به اذن شوهر است. و در غير استمتاعات و امور مربوطهٔ به آن واجب نيست دستورات شوهر را اطاعت كند. و ار شوهر مرتكب خلافي مي شود زن غير از امر به معروف و نهي از منكر وظيفه اي ندارد.

سؤال11:آيا مرد حق دارد به زنش بگويد:«موهاي خود را كوتاه نكن»؟

جواب:حق ندارد،ولي زن بايد مراعات حال شوهر را بنمايد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -