انهار
انهار
مطالب خواندنی

ازدواج با مشرك و مرتدّ

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال132:آيا يك دختر مسلمان مي تواند با مردي كه منكر خداست ولي پدر و مادر اين مرد، مسلمان مي باشد ازدواج نمايد؟

جواب:ازدواج زن مسلمان با مرد كافر جائز نيست و كافر كفو مسلمان نمي باشد.

سؤال133:يك جوان مسلمان با دختري بهائي ازدواج كرده البته هم به طريق اسلامي عقد كرده اند و هم به روش بهائيت اين ازدواج چگونه است؟ و اولادهاي آنان چه حكمي دارند؟اگر دختر مسلمان باشد و پسر بهائي چه صورتي دارد؟

جواب:عقد مزبور باطل است و بچه ها در صورت جهل حكم بچهٔ حلال را دارند و ملحق به مسلمان هستند.

سؤال134:نزديك دو سال پيش به عقد فردي درآمدم مدتي بعد از عقد قبل از شروع زندگي مشترك ايشن دستگير شدند واكنون پانزده ماه است كه در زندان هستند اكنون كه پرونده شان به جريان افتاده به گفتهٔ بازپرس،ايشان با منافقين همكاري داشته است. حال با توجه به مسألهٔ نفاق او اي عقد مزبور باطل مي شود يا خير؟

جواب:در فرض مرقوم عقد باطل نيست مگر يقين به ارتداد او باشد.

سؤال135:اينجانب مدتي است با مردي ازدواج نموده ام . او هنگام ازدواج به ظاهر مسلمان بود چون نماز مي خواند و از باطن او اطلاعي نداشتم اكنون چندي است كه كلاً نماز را ترك نموده وقتي علت را سوال نمودم گفت من نماز را قبول ندارم! و بهشت وجهنم نيز در همين دنياست .لطفاًبفرماييد تكليف من چيست؟آيا او مرتدّ است؟

جواب:اگر خدا يا رسول خدا يا يكي از ضروريات دين را جداً انكار مي كند.مرتدّ است و شما بايد از او جدا شويد و با او نامحرم هستيد و نيازي به طلاق هم نيست.

سؤال136:حدود يك سال پيش با شخصي ازدواج نمودم بعد زا مدتي هنگام نماز شوهرم سجادهٔ نماز را از زير پايم كشيد و گفت اين چه حركتي است كه انجام مي دهي نماز و دين چه فايده اي دارد!و نيز پدر و مادر او هم به طرفداري از او برخاستند و درگير شديم من از خانهٔ آن مرد خارج شدم(البته با اجازهٔ شوهر) و به خانهٔ پدرم مراجعت كردم. بعد زا گذشتن مدتي با كمال تاسف شوهرم نامه اي از دادگاه آورده و مرا به دادگاه احضار نمود باوجود شرح جزئيات خود به مسؤول دادگاه متأسفانه رأي به نفع او صادر شد آيا مي توانم با آ مرد كه از راه راست منحرف شده و اصول اسلام را منكر گرديده است زندگي كنم؟

و آيا شوهري كهه يك سال تما به ديدن زن وفرزندش نيامده تكليف شرعي من چيست؟

و اسلام در مورد كسي كه به قران كريم ناسزا بگويد و آن را به گوشه اي پرت كند چه مي گويد؟

جواب:چنانچه منكر خدا يا رسول خدايا يكي از ضروريات دين باشد محكوم به ارتداد است و بايد از او جدا شوند.

سؤال137:شوهر خدا را انكار مي كند و مي گويد قيامت و عدل و امامت وجود ندارد و به هيچيك از قوانين الهي و اسلامي عقيده ندارد و قران و پيامبر را انكار كرده و ناسزا مي گويد آيا زن مي تواند طلاق بگيرد يا نه؟  زن هم راضي به طلاق است؟

جواب: در فرض مذكور طلاق لازم نيست،و زن بايد فوراً از چنين شوهري جدا شود و بر او حرا م است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -