انهار
انهار
مطالب خواندنی

مقدّمات ازدواج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال11:آيا از نظر امام ايراد دارد دختر و پسري كه تصميم به ازدواج گرفته اند قبل از خطبهٔ عقد دقائقي در مورد مسائل آيندهٔ زندگي خود صحبت كنند و نظرات خود را مطرح كنند و شرايطش را داشتند وصلت نمايند؟

جواب:صحبت كردن اگر به قصد ريبه نباشد و فساد نداشته باشد مانع ندارد و محدود به حدي نيست.

سؤال12:صحبت كردن دختر و پسر قبل از ازدواج براي به توافق رسيدن بدون اطلاع خانوادهٔ دختر صحيح است يا نه؟(در صورتي كه تمام شرايط اسلامي براي صحبت كردن و ارتباط دو نا محرم رعايت شود).

جواب:با مراعات وظايف شرعيه و نبود مفسده مانع ندارد.

سؤال13:اينجانب دختر هيجده ساله اي هستم،دو سال پيش با معل خود آشنا شدم و او از ن تقاضاي ازدواج نمود و بعد از چند ماه سربازي رفت كه از آن وقت با هم تماس تلفني يا نامه يا حضوري داريم(با توجه به اينكه او باعث بالا بردن عبادتم مي شد) آيا مصاحبت ما(به صورت حضوري يا تلفني يا نامه) غير شرعي است؟

جواب:تا عقد نكرده ايد از تماسهاي موجب تهييج و تحريك شهوت اجتناب نمائيد.

سؤال14:من جواني هستم هفده ساله و الان مشغول نبرد با كفار مي باشم،قبل از اينكه به جبهه بروم دختر يكي از فاميلهاي نزديك به من پيشنهاد ازدواج داد ومن قبول كردم ( چون فردي بود واقعاً مذهبي و به احكام عمل مي نمود) و به او گفتم : موقعي كه من از جبهه برگشتم با تو ازدواج خواهم كرد و با رضايت خود ايشان عكسي از او در آلبوم دارم(يعني خودش به من داه) آيا از لحاظ شرع اشكالي دارد يا نه؟

جواب:اگر مفسده نداشته باشد و عكس او بدون حجاب نباشد مانع ندارد.

سؤال15: اگر دختري و پسري(بدون اطلاع پدر يا مادرشان) به يكديگر قول دهند كه در آيندهٔ دور با هم ازدواج كنند و براين اساس به انتظار ازدواج باشند با در نظر گرفتن اينكه نسبت به هم نا محرم هستند آيا از نظر اسلام اشكال دارد؟ در صورت ايراد نداشتن آيا مي توانند به واسطهٔ آن عشق و علاقه و محبتي كه براي طرفين بر اثر عهد بسته شده به وجود آمده با يكديگر صحبتهاي لازم به صورت كتبي يا شفاي داشته باشند؟

جواب:ازدواج دختر بايد با اذ پدر باشد و در حدي كه مبتلي به حرام نشوند مي توانند صحبت كنند ولي بايد از واقع شدن در مفسده احتراز نمايند.

سؤال16:امروزه متداول است كه دختر و پسر براي ازدواج خود بايد همسر خود را ببينند اگر جايز است چنانچه بعداً ازدواج نكنند چه حكمي دارد؟

جواب:با حفظ حجاب و موازين شرعي مانع ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -