انهار
انهار
مطالب خواندنی

خلل در اجزاء و شرایط نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – نجس شدن کف دست هنگام نماز

سؤال:اگر در حین نماز ، به هر نحوی کف دست نجس شود، چه باید کرد؟ از آن جا که نمی توان کف دست را در حالت سجده بر روی زمین گذاشت ، آیا می توان دست را مشت کرد؟

جواب: باید نماز را رها کرد و دست را آب کشید و از نو شروع کرد.

٢ – بطلان عبادت در صورت عدم مراعات تقیه

سؤال:اگر فرد در زمان لزوم تقیه خوفی، نسبت به مراعات تقیه بی اعتنایی کند و عبادت را بجا آورد، عبادتش نیز باطل است؟

جواب: این کار جایز نبوده و عبادت نیز باطل است.

٣ – نماز فرد وسواسی

سؤال:نماز فرد وسواسی که اذکار را تکرار می کند چه حکمی دارد؟

جواب: چون تکرار آیات و اذکار به دلیل وسواس در نماز حرام است (بر خلاف تکرار معمولی که مانعی ندارد) این زیادی نماز را را دچار اشکال می کند.

٤ – حکم تکتف در هنگام تقیه

سؤال:آیا تکتف (دست بسته نماز خواندن) در زمان تقیه جایز است؟

جواب: با توجه به آنکه بعضی از اهل سنت آن را لازم و بعضی دیگر لازم نمی دانند، تکتف در زمان تقیه لزومی ندارد.

٥ – برخواستن و خواندن حمد و سوره بعد از تشهد نماز صبح

سؤال:اگر در نماز صبح بعد از تشهد برخاسته و حمد و سوره را سهواً بخوانیم می توانیم نیت آن نماز را به نیت نماز چهار رکعتی قضا (مثل ظهر) برگردانیم؟

جواب: جائز نیست، باید فورا بنشینید و نماز صبح را تمام کنید و بعدا احتیاطاً برای قیام بی جا سجده سهو به جا آورید.

٦ – کم یا زیاد شدن واجبات نماز

سؤال:اگر چیزى از واجبات نماز را عمداً یا سهواً، کم یا زیاد کنیم، چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که عمداً باشد نماز باطل مى شود. و اگر سهواً باشد و از ارکان نماز نباشد ضررى به نماز نمى زند، و اگر از محل نگذشته باید جبران کند.

٧ – خون آمدن از دهان در نماز

سؤال:اگر در حال نماز، دهان نمازگزار خون بیاید آیا نمازش باطل مى شود؟

جواب: اگر خون در دهان بوده باشد موجب بطلان نماز نیست ولى اگر به ظاهر لب به مقدار درهم و بیشتر رسیده باشد باید نماز را رها کند و دهان را آب بکشد و سپس نماز بخواند و اگر کمتر از درهم باشد و با آب دهان آمیخته شود و خارج شود آن هم براى نماز اشکال دارد.

٨ – تغییر نیت در رکعت سوم نماز چهار رکعتی

سؤال:اگر قبل از خواندن نماز، نیت خواندن قضای نماز صبح کنیم و اشتباهاً به جای 2 رکعت، 3 رکعت بخوانیم آیا می توانیم در رکعت سوم نیت خود را به قضای نماز مغرب تغییر دهیم؟

جواب: جایز نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -