انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسکر(آیت الله العظمی مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسکر(آیت الله العظمی مکارم)

حکم الکل از نظر طهارت و نجاست

سوال:حکم الکل ر ا از نظر طهارت و نجاست بیان فرمایید؟

پاسخ: الکل صنعتى و طبى پاک است ولى مشروبات الکلى مست کننده اشکال دارد.

مصرف دارویی الکل

سوال:لطفاً به دو سؤال زیر پیرامون الکل پاسخ دهید:                 در مواردى الکل حکم دارو دارد (مثل مسمومیّت با متانول) و خوردن آن ضرورت پیدا مى کند. در این گونه موارد شُرب الکل چه حکمى دارد؟          گروهى از داروهاى تزریقى به دلیل مسائل فرمولاسیون حاوى مقادیرى الکل هستند. مصرف این گونه داروها چه حکمى دارد؟

پاسخ: در صورتى که از الکلهاى مست کننده و در غلظت هاى قابل شرب باشد، تنها وقتى جایز است که داروى منحصر به فرد محسوب شود و جانشینى نداشته باشد.          اگر از الکلهاى طبى در آن استفاده شود و در شرایط فعلى جنبه مایع مسکر ندارد اشکالى ندارد.

مصارف پزشکی الکل

سوال:آیا الکلِ سفیدِ خالص، که مسکر است و براى مصارف پزشکى مورد مصرف قرار مى گیرد، نجس است و باید از آن پرهیز کرد؟ سایر الکل ها که مسکر نیستند چطور؟

پاسخ: الکلهایى که به صورت فعلى قابل شرب نیست و باید آن را رقیق کرد نجس نمى باشد؛ ولى اگر به صورت کنونی قابل شرب باشد نجس است (بنابر احتیاط واجب) و اگر مشکوک باشد آن نیز پاک است.

الکل مخلوط در عطر و ادکلن

سوال:اگر الکل سفید را در ادکلن ها و مواد آرایشى بکار برند، با توجّه به اینکه موادّ شیمیایى دیگرى نیز به این گونه کالاها اضافه مى کنند و در نتیجه مثل الکل صنعتى، قابلیّت شرب ندارند، محکوم به طهارت هستند؟

پاسخ: اگر بدون آن مواد قابل شرب است و مایع مست کننده محسوب مى شود نجس است (بنابر احتیاط واجب)

 حکم محلول قارچ "کامبوجیا"

سوال:"کامبوجیا" قارچى است که در محلول چاى و شکر تکثیر مى شود و مدّت تکثیر آن، یک هفته تا         5 روز است. قارچ را در محلول شکر و چاى قرار مى دهند و بعد از یک هفته محلول به دست آمده را به مصرف داروئى         که یک نوشیدنى است         مى رسانند، البتّه بدون بیمارى هم مى توان از آن استفاده کرد؛ ولى این محلول حاوى 5% الکل است. آیا نوشیدن این محلول حلال است؟

پاسخ: اگر این محلول مست کننده بوده باشد، هرچند مستى خفیف بیاورد، حرام است؛ مگر در مواردى که داروى منحصر به فرد باشد.

حکم شرعی الکل طبّى و صنعتى

سوال:بنا به نقل بعضى از دانشجویان رشته شیمى، مواد تشکیل دهنده الکل صنعتى و طبّى یکى است و فقط به لحاظ غیر قابل شرب شدن به الکل صنعتى مادّه اى رنگى اضافه مى گردد، با این فرض حکم این دو نوع الکل را بیان فرمایید؟

پاسخ: الکل طبّى صنعتى پاک است زیرا باقطع نظرازماده رنگى، قابل شرب نیست نوعى سمّ محسوب مى شود بنابراین ادلّه مسکر مایع، شامل آن نمى شود.

موادی که حاوی الکل است

سوال:آیا هر مادّه اى که در آن الکل باشد حرام است؟

پاسخ: اگر عرفاً مسکر و مست کننده نباشد اشکالى ندارد.

پاکی و نجاست الکل

سوال:حکم الکل را از نظر طهارت و نجاست بیان فرمایید؟

پاسخ: الکل صنعتى طبّى پاک است ولى مشروبات الکلى مست کننده اشکال دارد.

حکم الکل ضد عفونی کننده پس از تزریقات

سوال:الکلى که جهت ضدّ عفونى کردن بعد از تزریقات به کار مى رود، نجس است؟

پاسخ: پاک است، مگر اینکه با خون مخلوط شود.

 تهیه الکل از تقطیر مشروبات الکلی

سوال:الکل را مى توان از تقطیر مشروبات الکلى نیز به دست آورد. چنین الکلى چه حکمى دارد؟

پاسخ: آنچه از تقطیر مشروبات الکلى به دست مى آید همان حکم را دارد.

حکم داروهای پوستی حاوی الکل

سوال:آنچه از تقطیر مشروبات الکلى به دست مى آید همان حکم را دارد.برخى از داروهاى پوستى، نظیر محلولهاى جلوگیرى از ریزش مو، یا برطرف کننده جوش هاى جلدى، حاوى الکل مى باشند; آیا استفاده از این محلولها موجب نجاست مو و پوست بدن مى شود؟

پاسخ: اگر از الکلهاى پاک در آن استفاده شده اشکالى ندارد، همچنین اگر شک داشته باشیم.

حکم الکل سفید خالص

سوال:آیا الکلِ سفیدِ خالص، که مسکر است و براى مصارف پزشکى مورد مصرف قرار مى گیرد، نجس است و باید از آن پرهیز کرد؟ سایر الکل ها که مسکر نیستند چطور؟

پاسخ: الکلهایى که به صورت فعلى قابل شرب نیست و باید آن را رقیق کرد نجس نمى باشد; ولى اگر به صورت کنونى اش قابل شرب باشد نجس است (بنابر احتیاط واجب) و اگر مشکوک باشد آن نیز پاک است.

استفاده از الکل سفید در مواد آرایشی

سوال:اگر الکل سفید را در ادکلن ها و مواد آرایشى بکار ببرند، با توجّه به اینکه موادّ شیمیایى دیگرى نیز به این گونه کالاها اضافه مى کنند و در نتیجه مثل الکل صنعتى، قابلیّت شرب ندارند، محکوم به طهارت هستنند؟

پاسخ: اگر بدون آن مواد قابل شرب است و مایع مست کننده محسوب مى شود نجس است (بنابر احتیاط واجب).

طهارت یا نجاست " استون"

سوال:می خواستم بدانم که آیا استون که برای پاک کردن لاک استفاده میشود نجس هست یا نه ؟ و اینکه جز الکل های صنعتی هست یا طبی ؟

پاسخ: نجس نیست.

استفاده از الکل سفید جهت ضدعفونی

سوال:آیا استفاده از الکل سفید که برای ضدعفونی نمودن محل تزریق مورد استفاده قرار می گیرد نجس است یا بدون اشکال می باشد؟

پاسخ: اشکالی ندارد.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -