انهار
انهار
مطالب خواندنی

شهادت آیةاللَّه «سيد محمد صدر» (1419 ق)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
شهادت عالم مجاهد آيت ‏اللَّه "سيد محمد صدر" در نجف اشرف توسط دژخيمان بعثي (1377 ش)
شهادت عالم مجاهد آيت ‏اللَّه «سيد محمد صدر» در نجف اشرف توسط دژخيمان بعثي (1419 ق)
فقيه بزرگوار و عالم مجاهد، آيت اللَّه شهيد سيد محمد صدر در حدود سال 1321 ش (1362 ق) در بيت علم و تقوا و مرجعيت و فقاهت در نجف اشرف به دنيا آمد. وي از دوران كودكي به فراگيري علوم اسلامي پرداخت و در يازده سالگي به لباس روحانيت درآمد. آيت ‏اللَّه صدر در 17 سالگي وارد دانشكده فقه شد و همزمان دروس انگليسي، زبان‏شناسي، تاريخ و جامعه‏ شناسي را فراگرفت. ايشان پس از مدتي در درس خارج حضرات آيات سيد ابوالقاسم خويي، سيد محمد باقر صدر، سيد محسن حكيم و حضرت امام خميني در نجف شركت كرد تا اين كه از حضرات آيات شيخ آقا بزرگ تهراني، شيخ مرتضي آل‏ياسين، سيد عبدالاعلي سبزواري و حاج آقاحسين خادمي اجازه نقل روايت گرفت. وي از آن پس به تدريس سطوح و سپس از سال 1369 ش به تدريس خارج فقه و اصول و تفسير دست يازيد و شاگردان بسياري را تربيت كرد. تواضع و فروتني در حياتش مشهود بود و به مردم عشق مي‏ورزيد. آن مرد بزرگ نخستين كسي بود كه در زمان ديكتاتوري خفقان بار حزب بعث عراق، در مسجد بزرگ كوفه، نماز جمعه را اقامه كرد و در خطبه‏ هايش، به انتقاد از رژيم بعثي پرداخت. وي به توصيه دولتيان عراق مبني بر دعا و حمايت از حكومت صدام وقعي ننهاد و در برابر تهديدات مزدوران بعث، عباي سياه خويش را به عباي سفيد، به نشانه كفن پوشيدن و آماده شهادت بودن، مبدل ساخت. وي از سوي رژيم بعث 9 بار به زندان افكنده شد كه يك بار آن چهار سال به طول انجاميد. آيت ‏اللَّه صدر در طول دوران مبارزه، نمايندگانش را به سراسر عراق فرستاد و با اقامه نماز جمعه و جماعت، جان و اميد تازه‏اي در كالبد و دل‏هاي مردم به وجود آورد. اين اقدامات ضد بعثي او بر حكومت عفلقي گران آمد و سرانجام اين فقيه بزرگ را در هفدهم اسفند 1377 برابر با دهم ذي‏قعده 1419 ق در 56 سالگي پس از بازگشت از نماز مغرب و عشاء همراه با دو فرزندش به شهادت رساندند. با انتشار خبر شهادت ايشان، موجي از خشم، مردم مظلوم عراق را فرا گرفت و در بسياري از شهرهاي عراق، تظاهرات و قيام ‏هاي مردمي برپا شد كه با خشونت بي‏سابقه رژيم سركوب گرديد. آيت‏ اللَّه سيدمحمد صدر پس از حضرات آيات ميرزا علي غروي تبريزي و شيخ مرتضي بروجردي، سومين شخصيت بزرگ علمي بود كه طي يك و نيم سال به دست دژخيمان حزب بعث به شهادت رسيده‏ اند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -