انهار
انهار
مطالب خواندنی

40درصد آثارش چاپ نشده

بزرگ نمایی کوچک نمایی
به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا اعوانی پیش از ظهر شنبه در همایش عقلانیت در حکمت سینوی اظهار داشت: متاسفانه ابن سینا هنوز آن طور که باید شناخته نشده و عظمت ابن سینا از شهرت وی بیشتر است.
وی با بیان اینکه ابن سینا بزرگترین تاثیر گذاری را در شرق و غرب داشته است، عنوان داشت: ابن سینا یکی از عظمت های بزرگ جهان بوده است که همراه تخصص در طب در فلسفه نیز استاد بوده  و بزرگترین فیلسوف و بزرگترین طبیب است.
دبیر علمی همایش عقلانیت در حکمت سینوی با اشاره به اینکه ابن سینا هم در رشته فلسفه و هم در رشته طب تبحر داشته است، ابراز  داشت: طب اسلامی به مانند طب چینی دارای درجه عظیم بوده است.
اعوانی ادامه داد: کتاب قانون ابن سینا پس از  اختراع چاپ بعد از تورات دومین کتابی بود که چاپ شد و کتاب شفا ابن سینا نیز از منابع درسی در دنیا بوده است.
وی با بیان اینکه کتاب قانون در آن زمان پنج بار تجدید چاپ شد، عنوان داشت: اینکه نام این همایش عقلانیت در حکمت سینوی انتخاب شده برای این بوده که در حال حاضر در جامعه عقلانیت وجود ندارد.
دبیر علمی همایش عقلانیت در حکمت سینوی در ادامه، ایران را محل حکمت عنوان کرد و افزود: پایه ای را که ابن سینا بنیان گذاشته یک پایه محکم بوده است.
اعوانی اظهار داشت: ابن سینا شاگردانی داشت که حلقه محکمی از فقه و فلسفه را تشکیل می دادند و شاگردان وی هچون فقیه معصومی و ابو عبدالله فلسفه و حکمت را ادامه دادند.
وی بیان داشت: تدوین آثار ابن سینا در کشور از جمله برنامه ها بوده است و ساختمانی نیز برای آن در نظر گرفته شد اما متاسفانه اجازه ادامه کار را به ما ندادند و کار ادامه پیدا نکرد.
دبیر علمی همایش عقلانیت در حکمت سینوی عنوان داشت: در حال حاضر فرهنگستان فرهنگستان های جهان کار تدوین آثار بوعلی را در برنامه کاری خود قرار داده است.
اعوانی از تدوین ششمین بار کتاب ابن سینا به لاتین خبر داد و افزود: متاسفانه 40 درصد آثار ابن سینا هنوز چاپ نشده است.
وی با بیان اینکه آثار فلسفی، پزشکی، و علمی ابن سینا بهترین نسخه برای کتاب های دانشگاهی است، ابراز داشت: برای چاپ و تدوین این کتاب ها باید بهترین نسخه و بهترین روش چاپ انتخاب شود ولی برخی از نسخه که چاپ شده غلط چاپی دارند.
رئیس بنیاد بوعلی نیز در این همایش اظهار داشت: قدر شناسی از شخصیت بزرگ و عالمی چون شیخ الرئیس بوعلی سینا یکی از وظایف جامعه است و امروز فلسفه وجودی این انجمن خورشید باید شناسانده شود.
آیت الله غیاث الدین طه محمدی ادامه داد: آرامگاه بوعلی باید از صرف گردشگری بودن خارج شود و به مکانی برای برگزاری مراسم های مختلف باشد و اخیرا برنامه هایی مانند برگزاری مراسم سوگواری و شهادت امامان و و ائمه بوده است.
وی بیان داشت: ابن سینا در تفسیر قرآن و به ویژه عرفان عملی و نظری شخصیتی بی نظیر بوده است و عرب ها می خواهند بوعلی سینا را به نام خود ثبت و آن را مصادره کنند.
محمدی در پایان بیان داشت: لازم است که در آرامگاه بوعلی سینا کلاس ها و کارگاه های آموزشی نیز برگزار شود.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -