انهار
انهار
مطالب خواندنی

پزشکی نوین

بزرگ نمایی کوچک نمایی

بارداري زن با سلول بارور شده از اسپرم شوهر متوفي 

سؤال: با توجه به اینکه امروزه امکان انجام لقاح مصنوعی (باروری اسپرم و تخمک) برای زن و شوهر و نگهداری سلول جنین به مدت نسبتاً طولانی وجود دارد، اگر مرد فوت کند آیا زن اجازه دارد از سلول بارور شده در زمان حیات همسر سابقش جهت باروری خود استفاده کند؟

جواب: با اجازۀ قبلي همسر و يابا اجازۀ  فعلي وليّ او، اشکال ندارد.

 

 کشتن بيمار در بيهوشي مطلق 

سؤال: شخصی بر اثر تصادف دوازده سال است که در بیهوشی به سر می برد، یا بیماری پس از عمل جراحی به هوش نیامده است. آیا می توان با تزریق آمپول به زندگی وی پایان داد؟

جواب: جائز نيست.

 

بارداري با تزريق اسپرم 

سؤال: زوجی بعد از 13 سال قادر به بچه داری نیستند و اشکال نیز از طرف مرد است. طبق نظر پزشک متخصص امکان بارداری زن به وسیله تزریق اسپرم مرد دیگری امکان پذیر است. البته ذکر این نکته ضروری است که زن مرد دوم را نمی بیند. با توجه به شرح فوق سوالات زیر را لطفاً پاسخ فرمائید.

1- این تزریق از نظر شرعی چه حکمی دارد؟

 2- آیا زن بایدبرای تزریق با مرد دوم صیغه موقت بخواند؟

 3- فرزند به دست آمده حاصل از این تزریق متعلق به مرد دوم است یا شوهر زن؟

 4-آیا فرزند به دست آمده از مرد دوم ارث می برد؟

جواب: 1- جائز است.

2- جائز نیست.

3- متعلق به مردی است که اسپرم از او است.

4- از صاحب اسپرم ارث می برد.

 

 اتانازي يا قتل از روي ترحم 

سؤال: يكي‌ از مسائل‌ بحث‌ برانگيز دهه‌هاي‌ اخير بخصوص‌ در غرب‌، بحث‌ «اتانازي‌» مي‌باشد - euthanasia.

كه‌ در فارسي‌ از آن‌ به‌ عنوان‌ «قتل‌ از روي‌ ترحّم‌» تعبير شده‌ است‌ و در حقيقت‌ تسريع‌ در مرگ‌ بيماري‌ است‌ كه‌ به‌ علّت‌ بيماري‌ از درد و رنج‌ شديدي‌ در عذاب‌ است‌ و با معلومات‌ كنوني‌ علوم‌ پزشكي‌ اميدي‌ به‌ بهبودي‌ وي‌ نيست‌ (تسريع‌ در مرگ‌ محتضر)، مستدعي‌ است‌ ارشاد فرمائيد:

1) آيا پزشك‌ مي‌تواند از روي‌ شفقت‌ و ترحّم‌ و به‌ خواست‌ خود بيمار با تزريق‌ داروهاي‌ كشنده‌ به‌ زندگي‌ پر درد و رنج‌ بيمار پايان‌ دهد؟ (اتانازي‌ فعّال‌ active).

 2) آيا پزشك‌ مجاز خواهد بود كه‌ به‌ خواست‌ خود بيمار از ادامه مداواي‌ وي‌ خودداري‌ نموده‌ و مدّت‌ درد كشيدن‌ وي‌ را طولاني‌ ننمايد؟ (اتانازي‌ غير فعّال‌ passive).

3) با توجّه‌ به‌ اينكه‌ اكثر اين‌ بيماران‌ از طريق‌ داخل‌ رگي‌ «iv» تغذيه‌ مي‌شوند آيا پزشك‌ مجاز است‌ با خواست‌ خود بيمار بجاي‌ قطع‌ مداوا از ادامه تغذيه وي‌ ممانعت‌ بعمل‌ آورد؟

4) در مواردي‌ كه‌ بيمار در حالت‌ اغما باشد و نتوان‌ از خواسته وي‌ آگاه‌ شد آيا موافقت‌ و اسرار اطرافيان‌ بيمار مي‌تواند ملاك‌ عمل‌ پزشك‌ براي‌ قطع‌ ادامه مداوا شود؟

5) در صورتي‌ كه‌ مريض‌ قبلاً وصيّت‌ كرده‌ باشد كه‌ اگر چنين‌ مسأله‌اي‌ براي‌ وي‌ پيش‌ آمد (حالت‌ اغما) دوران‌ احتضار وي‌ طولاني‌ نشود، حكم‌ مسأله 4 چه‌ صورتي‌ خواهد يافت‌؟

6) در بسياري‌ از موارد «اتانازي‌ غير فعّال‌» در مورد بيماراني‌ مصداق‌ دارد در حالت‌ اغما «comma» مي‌باشند و زندگي‌ آنها وابسته‌ به‌ دستگاه‌ تنفّس‌ مصنوعي‌ است‌ و بدون‌ دستگاه‌ تنفّس‌ مصنوعي‌ قادر به‌ ادامه حيات‌ نمي‌باشند، با توجّه‌ به‌ مفروضات‌ سؤال‌ و با توجّه‌ به‌ اينكه‌ غالباً در مورد مسائل‌ پزشكي‌ يقين‌ 100% محقّق‌ نمي‌شود و حتّي‌ مواردي‌ گزارش‌ شده‌ كه‌ بعضي‌ از اين‌ بيماران‌ به‌ طور معجزه‌ آسائي‌ از مرگ‌ نجات‌ يافته‌ و به‌ زندگي‌ عادي‌ باز گشته‌اند، آيا پزشك‌ مجاز به‌ قطع‌ تنفّس‌ مصنوعي‌ كه‌ باعث‌ تسريع‌ در مرگ‌ بيمار مي‌شود خواهد بود؟

7) با توجّه‌ به‌ كمبود امكانات‌ بيمارستانهاي‌ كشور و محدوديت‌ تعداد تخت‌هاي‌ بخش‌هاي‌ ويژه بيارستانها «icu»، اگر اشغال‌ تخت‌ توسّط‌ بيماري‌ كه‌ احتمال‌ كمتري‌ براي‌ بازگشت‌ دارد باعث‌ عدم‌ پذيرش‌ و احتمال‌ مرگ‌ بيماري‌ شود كه‌ احتمال‌ بيشتري‌ براي‌ برگشت‌ دارد، مسأله قبل‌ چه‌ صورتي‌ خواهد داشت‌؟

جواب: كليه موارد كه‌ نوشته‌ايد جايز نيست‌، بلي‌ در موردي‌ كه‌ مرگ‌ يقين‌ صد در صد باشد قطع‌ دارو و يا قطع‌ تنفّس‌ مصنوعي‌ و مانند آن‌ جايز است‌.

 

تلقيح مصنوعي 

سؤال: حكم باردار نمودن مصنوعي زن با نطفه‌ي شوهرش چيست؟ آيا فرزندي كه از اين راه متولد مي‌شود، حكم فرزند حقيقي را دارد؟

جواب: اصل اين كار اشكال ندارد؛ به شرط آنكه از مقدمات حرام(مانند نگاه و لمس نامحرم) پرهيز شود و بچه به دنيا آمده، همه احكام فرزند آن زن و شوهر را دارا است و اگر ضرورت عرفي در كار باشد، پرهيز از مقدمات حرام نيز لازم نيست.

 

اجاره رحم 

سؤال: «اجاره رحم‌» چه‌ حكمي‌ دارد؟

جواب: اگر حرام‌ عارضي‌ نباشد اصل‌ حكم‌ اشكال‌ ندارد ولي‌ محرمييّت‌ نمي‌آورد.

 

جراحي براي جلوگيري ازبارداري 

سؤال: براي‌ جلوگيري‌ از بارداري‌ اعمال‌ جرّاحي‌ انجام‌ مي‌شود، چه‌ مرد و چه‌ زن‌، آيا اگر عمل‌ جرّاحي‌ موجب‌ عقيم‌ شدن‌ زن‌ يا مرد شود، جايز است‌؟

 جواب: اصل‌ كار اشكال‌ ندارد.

 

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -