انهار
انهار
مطالب خواندنی

امداد رسانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آياوجوب امداد رساني به مصدومين و آسيب ديدگان،اختصاص به اقدام و تلاش فقط براي نجات جان آنها دارد يا کمک هاي مالي،همچنين نگهداري از موال آسيب ديدگان را نيز شامل مي شود ؟ حکم کلي در اين خصوص چيست

؟

جواب: 1_حقظ جان و مال محترم بر مسلمان واجب است .

جواب: 2_امداد رساني به مصدوم ها برابر عقد متقابل واجب است

جواب: 3_ حقظ جان مقدم بر حفظ مال است .

 

سؤال: آيا اهمال و مسامحه در امداد که منجر به نقص عضو يا موت مصدوم گردد ، موجب ضمان و ديه مي باشد ؟

1_تقصير درامداد رساني به مصدوم حرام است .

2_ضمان خسارت برابر تعهد متقابل است .

چناچه برخي سازمان ها يا امدادگران ما را از اقدام امدادگري و امداد رساني نهي نماينده ولي اطمينان داريم که مي توانيم مصدوم را نجات دهيم ويا در نجات مصدوم کمک کنيم ، چه وظيفه شرعي چيست ؟

جواب: 1_در صورت انحصار امداد نهي ازآن حرام است

جواب: 2_در صورت انحصار امداد با صرف نهي سازمان ، حکم شرعي يعني لزوم حفظ جان و مال محترم ساقط نمي شود مگر آنکه سازمان متبوع مانع شود .

 

سؤال: آيا کفن و دفن غير مسلمان واجب است يا نه ؟در صورت وجوب بايد طبق آئين آنها باشد يا طبق دستور اسلام ؟

جواب: در صورت نبودن هم آئين غير مسلمان کفن و دفن غير مسلمان همانند مسلمان واجب نيست هر چند اصل دفن براي حفظ بهداشت لازم است .

 

سؤال: اگر در انتقال اجساد بر اثر پرت شدن جسد يا انباشته شدن آنها يا به سببي ديگر، جسدي آسيب ببيند آيا امداد گر ضامن است ؟در صورت ضمان، آيا بين مواردي که امدادگر از روي قصور يا تقصير يا ناچاري اقدام نموده تفاوتي وجود دارد ؟

جواب: 1_در صورت تقصير، اهانت به اجساد مؤمنان حرام است

جواب: 2_ضمان خسارت عمدي به عهده مقصر است .

 

سؤال: آيا در وجوب امداد و نجات مصدومين تفاوتي بين مسلمان و غير مسلمان وجود دارد ؟

جواب: امداد مسلمان بر امداد غير مسلمان مقدم است .

 

سؤال: در مقام تزاحم امداد، ترجيح با چه مصدوميني مي باشد ؟ در اينگونه موارد معيارهاي ترجيح را چه مي دانيد ؟

جواب: 1_اسلام بر کفر، عدل برفسق ،علم بر جهل ،خدمت بر خيانت و .... سبب ترجيح در موارد تزاحم اند .

جواب: 2_امداد اعلم بر امداد عالم ، امداد آعْدل بر امداد عادل، امداد اتقي بر امداد تقّي رجحان دارد .

سؤال: اگرنجات تعداد زياد ازمسلمين متوقف برفوت تعداد ديگري باشد مثل اينکه براي نجات 20 نفر که در طبقه سوم ساختمان قرار دارند بايد بخشي از طبقه دوم را تخرِب کرد که اين کار موجب مرگ 5نفرمي شود که در طبقه اول گرفتار شده اند، وظيفه چيست؟ و در صورت فوت افراد ديه دارد يا نه و اگر ديه دارد بر عهده کيست؟

جواب: 1_کشتن مسلماني براي نجات افراد بيشتر از مسلمانان حرام است .

جواب: 2_کشتن يک فرد مسلمان در صورت امکان حيات او اگر عمد يا شبه عمد يا خطاي محض باشد هر دام حکم خاص خود را دارد .

 

سؤال: اگرنجات انسان مشروط به تخريب با استفاده از اموال ديگران باشد، ضامن اموال کيست ؟ اگر امدادگر ضامن باشد ممکن است در خيلي از موارد به همين علت از نجات مصدوم خودداري کند تکليف چيست ؟

جواب: اگر گرفتار شدن کسي که نجات او متوقف بر اتلاف مال ديگري باشد در اثر جنايت عمدي خود بود آن شخص گرفتار ضامن است و اگر در اثر حوادث طبيعي و غير اختياري بود حکومت اسلامي ضامن است .

 

سؤال: آيا چشم پوشي از حيات بعضي مصدومين يا عدم امداد رساني به آنان که به منظور از بين بردن بيماريهاي مهلک و مسري و پيشگيري از تلف شدن جمع زيادي از مردم آن منطقه صورت مي گيرد، جائز است يا نه ؟در صورت جواز ديه دارد يا نه و بر عهده چه کسي مي باشد ؟

جواب: در صورت علم يا اطمينان به سرايت بيماري مهلک ترک امداد مصدومان جائز است و ديه بر مأمور امداد رساني نيست .

 

سؤال: آيا تشخيص و گواهي اطباء مبني بر فوت افراد داراي مرگ مشکوک در حوادث و بلايا ، ( صاعقه ، زلزله ، سکته و ... ) کفايت مي کند يا اينکه براي يقين به موت بايد تا مدتي صبر کند ؟اگرنگهداري ممکن نباشد تکليف چيست ؟

جواب: 1_تشخيص طبيب حاذق و مومن کافي است .

جواب: 2_اگر موردي باشد که خردمندان جامعه بقول بزشک اطمينان نکنند و در حال شک باشند لازم است صبر شود يا يقين به مرگ حاصل گردد .

جواب: 3_براي نگهداري تا حدّ ممکن کوشش شود .

 

سؤال: اگرمتخصصين براي کنترل يک بيماري مسري، مصّر به سوزاندن جسد ميت مسلمانان باشند،آيا سوزاندن آن جائز است ؟ درصورت جواز آيا ديه هم دارد؟اگر ديه دارد به عهده چه کسي است؟دستور دهنده يا مجري دستورريا حکومت اسلامي ؟

جواب: 1_سوزاندن جسد ميت مسلمان حرام است

جواب: 2_جسد ميت بايد دفن شود .

جواب: 3__سوزاندن جسد ميت مسلمان ديه دارد

 

سؤال: براي نجات افراد حادثه ديده و نيز بيرون آوردن مصدومين و جنازه ها از زير آوار و عدم وجود امدادگر محروم ، و عدم امکان پوشاندن بدن هاي عريان، ناچار به نگاه به بدن نامحرم يا لمس آن هستيم، وظيفه چيست ؟

جواب: نگاه به بدن نامحرم و لمس آن در حال ضرورت و بدون قصد گناه جائز است .

 

سؤال: نگا ه به زيور الاتي که ميت زن بر بدن دارد چه صورتي دارد ؟

جواب: نگاه به زيوري که بر بدن نا محرم است بدون نگاه به بدن وي اشکال ندارد .

 

سؤال: آيا در عدم جواز نگاه و لمس فرقي بين اعضاي ظاهر و داراي پوشش بدن مي باشد ؟

جواب: 1_نگاه به صورت و دست بدون قصد لذت جائز است .

جواب: 2_نگاه به ساير اجزاي بدن زن نامحرم و موي او جائز نيست و فرقي بيان ظاهر و پوشيده نيست.

 

سؤال: آيا در عدم جواز لمس و نظر فرقي بين مسلمان و غير مسلمان مي باشد ؟

جواب: 1_نگاه به بدن کافر نا محرم بدون لذّت و بدون ترس از ارتکاب گناه جائز است .

جواب: 2_لمس بدن کافر نا محرم جائز نيست .

 

سؤال: نگاه به بدن مرده نامحرم و لمس آن، همچنين نگاه و لمس عورت ميت در مواردي که براي تشخيص موضوعات احکام شرعي لازم باشد، چه حکمي دارد ؟

1_نگاه و همچنين لمس جسد نا محرم براي تشخيص موضوع حکم لازم جائز است .

2_نگاه و نيز لمس عورت در حال ضرورت جهت تشخيص موضوع حکم لازم، جائز است .

 

سؤال: اگر مصدوم يا قيم و بستگان او مانع امداد و نجات حادثه ديده شوند، تکليف امدادکر چيست ؟

جواب: 1_حفظ جان مصدوم واجب است .

جواب: 2_در صورت اقدام مؤثّر بستگان مصدوم بر امدادگر لازم نيست .

جواب: 3_در صورت عدم اقدام آنها يا بي تأثير بودن اقدام آنان بر امدادگر لازم است .

 

سؤال: تنفس دهان به دهان (CPR ) توسط امدادگر براي نامحرم در موارد ذيل چه

حکمي دارد :

1_در صورت نبود همجنس ومحرم .

2_عدم آشنايي هم جنس و محرم با امور امدادي .

3_حاد بودن حال مصدوم و عدم مجال رسيدن محرم و هم جنس .

جواب: 1. جايز است

جواب: 2.جايز است

جواب: 3.جايز است.

 

سؤال: اگر شخصي نا محرم در حمام يا استخر مصدوم شده باشد آيا پوشاندن بدن وي، پيش از نجات در صورتيکه پوشاندن برايش مضر ياشد، مثل گرما زده باز هم واجب است ؟همچنين اگر پوشاندن بدن باعث تأخير در نجات مصدوم و يا منجر به مرگ وي شود، چطور ؟

جواب: 1_پوشاندن با پارچه نازک و مانن آن که مانع ديدن باشد لازم است .
جواب: 2_اگر همين مقدار هم مضر باشد لازم نيست .

جواب: 3_تأخير درمان که موجب مرگ يا ضرر مصدوم شود جائز نيست .

 

سؤال: اگر نجات يک مصدوم متوقف به امري غير شرعي ( مثل خوراندن مشروب الکلي براي مسموميت يا گازهاي خاص ) باش ، وظيفه چيست ؟

جواب: در صورت انحصار علاج و اطمينان به تأثير آن کار غير مشروع، ارتکاب آن به مقدار ضرورت جائز است .

 

سؤال: يکي از راههاي اضطراري امداد سرما زده ايجاد تماس بدني وسيع با بدن امدادگر است در اينصورت اگر امدادگر به جهت تماس با مصدوم سرما زده نا محرم خوف وقوع در مفسده را داشته باشد يا در ملاء عام صورت خوشي ندارد، وظيفه چيست ؟

جواب: 1_حفظ جان محترم لازم است .

جواب: 2_پرهيزاز وقوع در فساد واجب است .

جواب: 3_در صورت انحصار و نبودن محرم تماس با مصدوم نامحرم جائز است

جواب: 4_هر گونه فسادي بعداَ دامنگير امدادگر شد مسئول خداوند خواهد بود .

 

سؤال: اگر انسان زنده اي که از زير آوار بيرون آورده مي شود، بر اثر نخوردن غذا وغيره ( مثلا کودکي که بر اثر نبود شير ودارو )ممکن است جان بدهد، آيا مي توان از مواد غذايي، دارو و وسايل ديگران بدون اذن آنها براي نجات اين اين گونه افراد استفاده کرد ؟ ضمانت مال به عهده چه کسي است ؟

جواب: 1_استفاده از اموال ياد شده در حال ضرورت جائز است .

جواب: 2_ضمان آن به عهدۀ مصدوم يا ولي اوست مگر آنکه سازمانِ متعهدِ به امداد بودجه اي براي اينگونه هزينه ها داشته باشد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -