انهار
انهار
مطالب خواندنی

وفات «احمد راد» (۱۳۶۳ ش)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
درگذشت احمد راد نويسنده و مترجم معاصر (۱۳۶۳ ش)
احمد راد ملقب به بصيرديوان، فرزند حاج‌ميرزا مصطفي بود. چهارده ساله بود كه پدرش درگذشت و سرپرستي خواهر و برادر و مادر را به عهده گرفت. او تحصيلات خود را در مدرسه علميه‌اي در باغ نگارستان و سپس در مدرسه آليانس فرانسه طي نمود.
وي به‌هنگام تحصيل در مدرسه آليانس و تكميل تحصيلات، به شغل معلمي نيز پرداخت و در مدارس ملي به كار تدريس اشتغال يافت و پس از مدتي، به خدمت وزارت معارف درآمد - و مدتي تصدي وزارت معارف را بر عهده داشت - وي در اين زمان، مأموريت‌هايي را به شهرهاي رشت، شيراز و مشهد عهده‌دار شد.
در ضمن مأموريت به رشت بود كه تصميم گرفت به جنگل كسما برود؛ در آنجا به سراغ ميرزاكوچك‌خان جنگلي رفت.
ميرزا او را مأمور دريافت گمرك انزلي كرد.
وي در زمان تصدي گمرك انزلي بدون چشم‌داشت به درآمد گمرك، وظايف خود را انجام داد. پس از آن، راد مجدداً به معلمي پرداخت و مسئوليت‌هايي را تحت عناوين معاون و سپس رياست فرهنگ شهرستان‌ها، بازرس عالي وزارتي، رياست آموزش ابتدايي و... را به عهده گرفت.
وي هم‌چنين از سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۸ش - كه به‌علت ناتواني جسمي از مشاغل رسمي كناره‌گيري كرد - مستوفي مدرسه شهيد مطهري (سپهسالار سابق) بود.
احمد راد مقاله‌هاي بسياري را از زبان فرانسه ترجمه كرده است كه بيش‌تر آن‌ها در مجله »يغما« به چاپ رسيده‌اند. از او بيش از سي اثر به يادگار مانده است.
احمد راد سرانجام در ۱۳ مرداد ۱۳۶۳ش در تهران دار فاني را وداع گفت و به ديار باقي شتافت. از جمله آثاري که از احمد راد به‌جا مانده‌اند، مي‌توان به «آگهي دل از آينده؛ آيا رمز وراثت كشف شده است؟؛ آيا عمر آدمي به ۱۵۰ سال خواهد رسيد؟؛ از اتم چه مي‌دانيم؟؛ از حيوانات هواشناسي بياموزيم؛ از سنجاب تقليد نكنيد؛ از هر خرمني خوشه‌اي؛ انسان برتر از انسان‌ها؛ پيدايش حيات بر روي زمين؛ پيروزي بزرگي در زيست‌شناسي؛ پيروزي‌هاي تازه در كشف اسرار مغز؛ ترقي معجزه‌آساي ژاپن؛ تعيين ارزش اصول اخلاقي هر نسل؛ تولد عيسي؛ جهاني كه در آن زندگي مي‌كنيم؛ چرا با بيني نفس مي‌كشيد؟؛ چرا جان كلن به خدا ايمان آورد؟؛ حدود قوه ادراك آدمي؛ خطرات فرود آمدن بر روي ماه؛ خواب ديدن از نظر علمي؛ درسي كه آموختيم؛ دستورهايي براي صد سال عمر كردن؛ زخم چگونه التيام مي‌پذيرد؟؛ زندگي شگفت‌انگيز موريانه؛ ساعت چند است؟؛ صد سال عمر كنيد با نشاط جواني؛ كشف زبان حيوانات؛ گردباد حيرت‌انگيز جهان؛ ممكن است شما جوان‌تر ا‌ز آن باشيد؛ نسخه‌اي براي گوارا كردن زندگي؛ نيوتن؛ يك ماشين الكترونيك در مغز بشر» اشاره کرد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -