انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام کسب و کار حرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال434: استعمال ترياك به طور كلّى چه حكمى دارد؟

جواب:  جائز نيست.

سؤال‏435: در روستاى ما كه از روستاهاى اطراف سبزوار مى‏باشد، مردم و كشاورزان براى مقاومت در برابر كارهاى طاقت فرسا، از ترياك استفاده مى‏كنند. و در ضمن يقين دارند كشيدن ترياك برايشان اعتيادآور نمى‏باشد امّا براى انجام كارهاى دشوار، همچون بيدار ماندن در شبهايى كه نوبت آب آنهاست و يا كار كردن و شخم زدن روى زمين كه با كشيدن ترياك مى‏توانند به جاى 4 نفر زمين را شخم زنند و كار كنند، ترياك را استعمال مى‏كنند، مستدعى اسلامى ممنوع و تعزير حكومتى دارد نظر حضرتعالى را در اين باره مرقوم فرماييد ؟

جواب:  جائز نيست.

سؤال‏436: آيا مصرف مواد مخدر در معالجات و درمان دردها مطلقاً اشكال ندارد يا فقط در صورت انحصار؟

جواب:  فقط در صورت انحصار.

سؤال‏437: لطفاً نظر مبارك را در مورد خريد و فروش موادّ مخدّر بخصوص ترياك بيان فرماييد.

جواب:  جايز نيست مگر در ضرورت براى معالجه‏

سؤال‏438: ترانه هايى كه به وسيله بيگانگان خوانده مى‏شود و به طور غمناك است و غناء ندارد چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر غنا نباشد حرام نيست.

سؤال‏439: سرودهايى كه در صدا و سيما پخش مى‏شود و همراه با موسيقى و غناء است چه حكمى دارند؟

جواب:  غناء حرام است و مسأله غناء و موسيقى در آخر توضيح المسئل مذكور است.

سؤال‏440: آيا استماع به تمام آهنگهائى كه از صدا و سيما پخش مى‏شوند جايز است و بر اساس اينكه در صدا و سيما روحانيونى حاضر هستند و در آنجا نظارت مى‏كنند، آيا مى‏توان گفت تمام آهنگهائى كه پخش مى‏شوند مورد تأييد مى‏باشند؟

جواب:  فقط هر آهنگى كه بصورت غناى محرّم نباشد استماعش جايز است، و شرح غناى محرّم در آخر توضيح المسائل ذكر شده است.

سؤال‏441: كف زدن به طور مطلق چه حكمى دارد؟ و همچنين كف زدن در مراسم اعياد مذهبى كه در مساجد و حسينيه‏ها منعقد مى‏گردد چه حكمى دارد؟

جواب:  اشكال ندارد ولى لازم است به حدّى نرسد كه جلف محسوب شود و با وقار و متانت كه شايسته مسلمانان است منافات داشته باشد و در اواخر توضيح المسائل توضيح داده شده است.

سؤال442: غناء در عروسى چه حكمى دارد؟

جواب:  در عروسى جائز است به شرط اينكه با محرّمات توأم نباشد.

سؤال‏443: حكم استماع موزيك (بدون خوانندگى) چيست؟

جواب:  در صورتى كه مهيّج شهوت و موجب فساد نباشد جائز است.

سؤال444 : پس از پيروزي انقلاب با مسئله خوانندگي زنان چه نوع بايد برخورد شود ؟ و از آنجا كه صداي زن في نفسه حرام نيست بفرمائيد اگر زني اقدام به خواندن كند و حالت او هنگام خواندن حفظ بشود و مطمئنا اشعار موسيقي و غنا هم نباشد و از مصاديق لهو و لعب نيز نباشد ضمنا بر روي نوار نيز ضيظ شده باشد گوش دادن براي مردان چه حكمي دارد ؟

ج : در فرض مذكور اشكال ندارد .

سؤال‏445: در راديو مدح ائمه طاهرين عليهم السلام يا واقعه كربلا را با وزن و ساز و با لحن خوب مى‏خوانند آيا استماعش جايز است يا خير؟

جواب:  اگر غنا و موسيقى نباشد مانعى ندارد.

سؤال‏446: آيا آواز خواندن زوجه براى زوج خود در صورتى كه منجر به غناء شود جايز است يا خير؟

جواب:  تا منجر به غنا نشده است اشكال ندارد.

سؤال‏447: خواندن آيات قرآن به صورت سرود يا آهنگ جايز است يا خير؟

جواب:  تا هنگامى كه به غناى حرام نرسد جائز بلكه ممدوح است.

سؤال‏448: طبل زدن و سنج در ايّام محرم در داخل مسجد چه حكمى دارد؟

جواب:  بقدرى كه متعارف و معمول است جائز است.

سؤال‏449: طبل زدن بر ديگ يا قابلمه يا دبّه و امثال آنها كه از الات لهو نمى‏باشد جايز است يا خير؟

جواب:  جايز است.

سؤال‏450: نگاه به تلويزيون كه فيلمهاى خارجى را بدون حجاب و يا با وضع فجيع نشان مى‏دهد نظير زنهاى بدون روسرى و چادر چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر موجب فساد شود حرام است.

سؤال‏451: بازيگرانى كه نقش زن و شوهر و يا مادر و فرزند و... را در فيلم‏هاى عاطفى و خانوادگى بازى مى‏كنند براى بيان اين رابطه از كلمات محبّت‏آميزى همچون «عزيزم» و ابزار احساسات عاطفى مانند نگاه كردن و خنديدن استفاده مى‏كنند ابزار اين گونه حالات و كلمات خصوصاً اگر آثار منفى داشته باشد چه حكمى دارد؟

جواب:  جايز نيست.

سؤال452 : ديدن تصوير زنهاي متبرج در فيلمها ايراني و خارجي كه از تلويزيون پخش مي شود وآنها فاقد حجاب اسلامي هستند براي غير محارم چه حكمي دارد ؟

ج : اگر موجب فساد و انحراف اخلاقي باشد جايز نيست .

سؤال453 : نگاه كردن و گوش كردن به برنامه هاي كشورهاي خارجي چه صورت دارد ؟

ج : در صورتي كه موجب انحراف فكري و اخلاقي نباشد جائز است .

سؤال454: تظاهر به كارهاى حرام از قبيل شرب خمر، حالات مستى ناشى از شرب خمر و... جايز است؟(در صورت ضرورت نقش به هدف بيان آثار سوء اين گونه افعان حرام)

جواب:  در صورتى كه تنفّر از منكرات بر آن مترتّب شود اشكال ندارد.

سؤال‏455: نشان دادن چهره كامل پيامبرصلى الله وعليه وآله وسلم و حضرت زهراعليهاالسلام و ساير ائمه عليهم السلام در حالات زير چه حكمى دارد؟

الف - نشان داده چهره كامل بدون هيچ گونه تغيير در چهره‏پردازى؟

ب - نشان دادن چهره كامل همراه با گريم، به گونه‏اى كه تماشاگر با كمى دقّت، مصنوعى بودن آن را بفهمد.

ج - استفاده از اشخاصى كه در تمام مدّت بازيگرى خود فقط نقش ائمه را بازى مى‏كنند.

د - استفاده از بازيگرانى كه فقط نقشهاى مثبت را بازى مى‏كنند.

جواب:  جائز نيست به هيچ وجه.

سؤال456: در حال حاضر، عكس و صورت معصومين عليهم السلام ساخته شده، آيا اين تصاوير مبتنى بر حقيقت است يا خير؟

جواب:  ملاك صحيحى ندارد.

سؤال457: ديدن تصوير زنانى كه حدّ پوشش شرعى را رعايت نمى‏كنند چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر شناخته شده است جايز نيست و در صورت عدم شناخت اگر ساد بر آن مترتّب مى‏شود جايز نيست.

سؤال‏458: مشاهده تصاوير ورزشكاران يا مردانى كه غير از عورتين قسمتهايى از بدن مشخص باشد توسط زن اشكال دارد؟ در تلويزيون و عكس و ...؟

جواب:  موجب فساد نباشد اشكال ندارد.

سؤال‏459: نظر مبارك را در خصوص تصاوير تخيّلى، تصاوير برقى و كامپيوترى مجسّمه، تصاوير كاريكاتور و كارتنى بيان فرماييد؟

جواب:  در صورتى كه با محرّمات ديگر توأم نباشد اشكال ندارد.

سؤال‏517: اگر يك مسلمانى اقدام بكند به ساختن سلاحى براى يك حكومت كافرى (كفّار حربى) يا لااقل نقش مهم در ساختن آن سلاح جنگش داشته باشد كه اين سلاح به طور مستقيم بر عليه يك كشور اسلامى استفاده خواهد شد، يا لااقل باعث خوف و ترس مسلمانان از آن كشور كافر شود، آيا اين فرد مسلمان مرتد است يا خير؟

جواب:  در فرض مذكور آن شخص مرتكب گناه بزرگى شده است ولى ارتداد موجبات ديگرى دارد كه تا آنها محقق نشود شخص مرتد نيست.

سؤال‏518: اينجانب مأمور دولت مى‏باشم، در حين انجام وظيفه با اشخاصى درگير شده كه از ناحيه آنها مورد ضرب و جرح قرار گرفتم، بر عليه آن اشخاص اقدام به شكايت در نزد مقامات قضايى نمودم، چنانچه در مقابل دريافت مبلغى از حقّ خود گذشت و صرفنظر كرده باشم، لطفاً از لحاظ شرعى اعلام فرماييد آيا اين وجهى كه حقير دريافت نموده‏ام رشوه محسوب مى‏شود يا خير؟

جواب:  در فرض مذكور در سؤال چون جنابعالى آن وجه را در مقابل گذشت از حقّ خود دريافت داشته‏ايد رشوه محسوب نمى‏شود.

سؤال519: بعد از تمام شدن مرافعه و صدور حكم آيا قاضى مى‏تواند هديه يكى از اصحاب دعوى را قبول كند يا خير و بطور كلى قبول هديه براى قاضى چگونه است؟

جواب:  در مظان اتهام جايز نيست.

سؤال‏520: آيا در مزايده‏ها و مناقصه‏ها گرفتن رشوه توسط بعضى از مسئولين و دادن رشوه توسط شركت كنندگان تحت عنوان عيدى و شيرينى و... چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر عملى انجام داده و زحمت كشيده و در برابر آن چيزى بگيرد حلال است و اين رشوه نيست و اگر پول گرفتن براى از بين بردن حق باشد رشوه است و حرام است.

سؤال‏521: اينجانب كارمند يكى از بانكها هستم، در سالهاى قبل از بعضى از مشتريان بانك، مبالغى وجه نقد (دويست هزار ريالى) يا شيئى مثل سكّه طلا(حداكثر يك سكه) در روزهاى پايان سال، به اصطلاح شب عيد، به عنوان عيدى قبول نموده‏ام، لذا با توجه به اينكه اين عمل در بين همه مردم از قديم الايام از كسبه و تجار گرفته تا كارمندان و علماء و روحانيون موسوم بوده و هست و با عنايت به اينكه اينجانب هرز درخواستى از شخصى ننموده بلكه خود آنها به اصرار به من هديه و هبه نموده‏اند و آنها هم هيچگاه درخواستى جهت امرى از من نداشته‏اند، خواهشمند است نظر شرعى خود را مرقوم فرماييد كه آيا مصداق رشوه بوده يا خير؟

جواب:  در صورتى كه تبانى در بين نبوده و جنابعالى هم انتظار و توقعى چنين هديه‏اى بلكه هيچ پاداش و هديه‏اى را نداشته‏ايد و بالاخره تفاوتى بين مراجعين در كار نبوده و شما وظيفه خود را بدون توقع انجام داده‏ايد و بعداً آنها به ميل خودشان هديه‏اى داده‏اند حلال است و مصداق رشوه نيست‏

سؤال‏522: در بعضى از مدارس هنگام ارائه كارنامه به ولى دانش‏آموز مبلغى را دريافت مى‏كنند بعضاً اولياء محترم با اكراه اين مبلغ را مى‏دهند، آيا از نظر شرعى اشكال ندارد؟

جواب:  چون خودشان با در نظر گرفتن جهات زندگى خود مى‏پردازند اشكال ندارد.

سؤال‏523: ما خرده مالكين هر كدام زمينهاى كشاورزى داريم كه فقط مالكيت آن مشاع مى‏باشد بعضى از خرده مالكين و غير مالك اعمال قدرت كردند. و ملك را تصرف كردند و هم فروختند و به همين دليل حق به حقدار نرسيده و در هم و برهم شده و اين جانب مى‏خواهم مقدارى زمين براى مسجد بدهم و براى من امكان ندارد از همه خرده مالكين رضايت بگيرم چونكه بعضى ماك‏ها فوت كرده‏اند و يا فرزند نداشتند و يا اگر وارث دارند دسترسى به وارثشان ممكن نمى‏باشد و بعضى را كه مى‏توانم با آنها صحبت كنم ممكن است رضايت ندهند با اين توضيحات كه داده‏ام آيا مى‏توانم براى مسجد زمين بدهم و آيا مى‏توانم جهت خانه به شخصى زمين بفروشم و آيا كسب كشاورزى چنين زمين خمس و زكوة دارد؟

جواب:  در صورتى كه بر اساس ضوابطى كه در حكومت اسلامى براى زمين‏ها مقرّر شده است عمل شود هرگونه تصرف جائز است و با شرائط خود خمس و زكات هم واجب مى‏شود و شما اگر به اندازه حقّ خودتان برداشته‏ايد چون تقسيم صورت نگرفته است از حاكم شرع اجازه بگيريد.

سؤال‏524: كسانى كه واسطه مى‏شوند و جنس را گرانتر از نرخ دولتى به ديگران مى‏فروشند، اين كار حرام است يا خير؟

جواب:  وساطت در كار مشروع اشكال ندارد ولى مخالفت با مقررات جائز نيست.

سؤال525: سهميه قند و شكر كه به قناديها مى‏دهند اگر ب صورت آزاد نفروشند، در صورتى كه از طرف دولت به صورت سهميه‏اى براى درست كردن شيرينجات و... داده مى‏شود، سود او حلال است؟

جواب:  بايد مقررات دولت اسلامى را مراعات نمايد.

سؤال‏526: استفاده از وسائل نقليه ادارى در امورات شخصى افراد جايز است يا خير؟ و اگر استفاده شد چه صورتى دارد؟

جواب:  جايز نيست و لازم است تصرف بر اساس ضوابط حكومتى صورت بگيرد و در صورت تخلّف نيز بايد توافق با مقامات مسئول انجام بگيرد.

سؤال‏527: در بعضى از ادارات و يا مؤسسات دولتى از مستخدمين در جهت استفاده شخصى مانند خريد نان منزل و يا شستن اتومبيل و غيره استفاده مى‏نمايند (البته در ساعات ادارى) آيا موجب اشكال است يا خير؟

جواب:  اين موضوع با ضوابط ادارى ارتباط دارد و چنانچه برخلاف ضوابط و موازين حكومت اسلامى باشد جايز است.

سؤال‏528: روستايى به نام خوش آباد مى‏باشد كه مالكهاى اصلى و اربابهاى اين روستا يهودى مذهب بوده‏اند و بعد از تقسيم اراضى، اين ملكها و قلعه‏هاى خود را رها كرده و قلعه‏ها خراب و جاى فسادى براى روستا بوده حالا با نامه بخشدارى منطقه قلعه و حياط يهوديان را به كلى خراب و راه درست كرده‏اند براى مسجد آيا صحيح است عبور از آن راه و آيا مى‏شود در مال يهودى تصرف كرد بدون اذن در صورتى كه اعمال مزبور بر اساس ضوابط حكومت اسلامى واقع شده است.

جواب:  صحيح و جائز است.

سؤال‏529: شخصى مقدارى پول در بانك به عنوان سپرده گذاشته و بانك مدعى است كه با اين پول خانه مى‏سازيم و يا تجارت مى‏كنيم حال سودى كه بانك مى‏دهد حلال است يا خير؟

جواب:  با شرحى كه در اواخر توضيح المسائل نوشته‏ايم اشكال ندارد.

سؤال‏530: اگر كار انسان در اداره حل نمى‏شود مگر با دادن پول آيا جايز است دادن پول يا خير؟

جواب:  در صورتى كه اثبات حق منحصرا متوقف بر دادن پول باشد جائز است.

سؤال‏531: آيا سودى كه بانك براى وام دادن مى‏گيرد مى‏توان به عنوان كارمزد محاسبه كرد؟

جواب:  اگر به آنچه كه در پشت ورقه بانكى نوشته شده عمل شود اشكال ندارد.

سؤال‏532: سودى كه بانك به دفترچه‏هاى پس انداز مى‏دهد چه حكمى دارد؟

جواب:  در آخر توضيح المسائل ذكر كرده‏ايم و اشكال ندارد.

سؤال‏532: با توجه به اين كه كوپنها امروزه يك كاغذ بيشتر نيستند، آيا خريد و فروش آنها جايز است؟ و اصلاً ماهيت دارند تا خريد و فروش شوند؟

جواب:  ماليت دارند ولى جواز خريد و فروش آنها تابع ضوابط حكومت اسلامى است.

سؤال‏533: در زمان شاه مزرعه‏هايى را به عنوان اصلاحات ارضى از ماليكن عمده گرفتند و بين همان كشاورزان قريه‏اى كه در آن قريه زارع بودند تقسيم كردند و از طرف شاه به هر يك از كشاورزان قباله‏اى دادند و در آن قباله ميزان مالكيت هر يك از كشاورزان را معين كرده‏اند بفرماييد كه: آيا آن كشاورزان به ميزان همان قباله‏اى كه در زمان شاه در دست دارند مالكند و بقيه زمين آن قريه مال همان مالك قبلى است و يا اينكه تمام اراضى آن قريه مال آن زارعين است و آن مالك عمده قبلى هيچ حق تصرفى در آن قريه ندارد؟

جواب:  بعد از انقلاب و تشكيل حكومت اسلامى براى اين زمينها ضوابطى مقرر شد، بر اساس آن ضوابط عمل كردن صحيح و جائز است.

سؤال534: تدريس معلّمين مرد در مدارس دخترانه آيا صحيح است يا خير؟

جواب:  در صورتى كه به طور عادى و بدون شائبه صورت بگيرد جائز است.

سؤال‏535: تعدادى از دراويش از مردم پولى تحت عنوان عشريه اخذ مى‏نمايند (به جاى خمس آل محمدصلى الله وعليه وآله وسلم) اولاً آيا اخذ عشريه به اين كيفيت بدعت محسوب مى‏شود يا خير؟ و ثانياً فعل حرام محسوب مى‏شود يا خير؟ لطفاً ارشاد فرماييد.

جواب:  عشريه با عنوانى كه در فوق ذكر شده است بدعت است و اخذ آن حرام است.

سؤال‏536: لفظ جلاله يا آيه قرآن روى سنگ قبر نوشته شده و عابر هم روى آن قدم مى‏گذارد، آيا اجازه مى‏دهيد آنها را بدون اجازه صاحب آنها كه دسترسى به آنها ممكن نيست محو كنيم؟

جواب:  تصرف در اموال غير بدون اجازه او جايز نيست، و عبور از روى مقابر بدون توجه و قصد هتك حرمت اشكال ندارد، ولى اگر حك لفظ جلاله و آيات قرآن بر سنگ قبور اهانت به قرآن و اسماء الهى محسوب شود بايد از اين عمل اجتناب كرده و تربيتى اتخاذ گردد كه از وضعيت هتك حرمت خارج شود و جلو هتك حرمت گرفته شود.

سؤال‏537: آيا اطاعت از والدين واجب است يا فقط عاق شدن حرام است؟

جواب:  اطاعتى كه ترك آن موجب عقوق است واجب است.

سؤال‏538: اگر كسى شرعا بر او حرام است كه بيش از نصف شهريّه را بگيرد ولى در عين حال به نحو تمام مى‏گيرد مثلاً فرض بفرماييد: كل شهريه 20 هزار تومان است كه ده هزار تومان آن بر او حلال و 10 هزار تومان آن حرام است، آيا به صرف اينكه ده هزار تومان را انگشت بگذارد كه اين مال حلال و 10 هزار تومان ديگر مال حرام، مى‏تواند در 10 هزار تومان آن تصرف كند و يا طريقه جدا كردن آن روش ديگرى است؟

جواب:  اين تقسيم بدون اجازه آن فقيهى كه اين وجه از طرف او داده مى‏شود صحيح نيست.

سؤال‏539: مسافرت كردن به كشورهاى غير مسلمان چه حكمى دارد؟

جواب:  با رعايت احكام اسلام و داشتن هدف صحيح خوب است.

سؤال‏540: آيا براى محصلينى كه نمى‏توانند در كنار پدر و مادر ادامه تحصيل بدهند نظير طلاب خارجى كه در حوزه علميه قم مشغول تحصيل هستند در صورتى كه پدر و مادر به خاطر علاقه و محبّتى كه به فرزندشان دارند به فرزند اجازه ندهند كه ادامه تحصيل دهد، آيا اين فرزند مى‏تواند بدون اجازه پدر و مادر ادامه تحصيل بدهد يا جايز نيست؟

جواب:  مى‏تواند ادامه تحصيل بدهد.

سؤال‏541: آقايان زرگر گاهى اوقات نياز هست براى بيرون آوردن و يا پوشاندن النگو دستمالى بين دست خود و دست نامحرم قرار دهند و كارشان را انجام دهند. آيا اين عمل كه از روى قصد بد نمى‏باشد حرام است يا خير؟

با قرار دادن حائل و فشار ندادن حرام نيست.

سؤال‏542: اغلب زنان و دختران روستايى اكراد و اعراب، دستها، چهره، گردن و سينه خود را به جهت زينت، خالكوبى مى‏كنند و با سينه و گردن باز در معرض ديد همگان هستند و طبق عادت و فرهنگ محلى، خود را نمى‏پوشانند و بعضى نيز بينى خود را سوراخ نموده و حلقه‏اى زرين در آن قرار مى‏دهند. ديدن نقوش خالكوبى و حلقه بينى اين گونه زنان شرعا چه حكمى دارد و ايا اين نوع تزيين از زينت‏هايى ممنوعه است؟

جواب:  زينت هائى كه در مواضعى مثل سينه و گردن است نگاه به آنها مانند خود سينه و گردن حرام است و اما در چهره، آن زينت اگر جلب توجه مى‏كند نگاه به آن نيز حرام است و اگر جلب توجه نمى‏كند و مانند خود چهره است نگاه به آن بدون ريبه و تلذذ اشكال ندارد.

جواب:  داراى سند صحيح مى‏باشند و در قرآن كريم نيز آياتى دلالت دارند كه در آسمانها علاوه بر ملائكه موجودات زنده فراوانى وجود دارد و در كتاب دانش عصر فضا، بنده در اين موضوع مطالب بسيارى نوشته‏ام.

سؤال‏544: سرقت اطلاعات سرى كد شده و رمزدار از شبكه‏ هاى كامپيوترى و يا كامپيوترهاى شخصى و كشف رمز آنها چه حكمى دارد؟

همينطور است سرقت فروش غير مجاز شماره‏هاى موبايل توسط آشنايى به تكنيك الكترونى مركزى آن؟

جواب:  سرقت به هيچ نحو جايز نيست.

ج2:

سؤال517 - اخيراً در جواهر فروشيها، انگشترهائى موجود مى‏باشد كه بنام طلاى سفيد و گويا آلياژى است تركيبى با طلاى زرد كه نقره‏اى رنگ مى‏باشد، حال سؤال اين است كه استعمال طلاى سفيد براى مردان چه حكمى دارد؟

جواب:  استعمال طلاى سفيد كه از لحاظ جنسيّت با طلاى زرد متغاير است براى مرد جائز است.

سؤال518 - كسى كه با پارتى و رابطه مشغول به كار شود آيا حقوق آن حلال است؟ و كسى كه اينگونه افراد را مى‏شناسد چه وظيفه‏اى دارد؟

جواب:  اگر بر خلاف مقررات حكومت اسلامى باشد، جايز نيست.

سؤال519 - عكس گرفتن نزد عكاس نامحرم و يا ظاهر كردن عكس توسط نامحرم چه آنكه عكس داراى حجاب باشد يا نباشد چگونه است؟

جواب:  اگر بدون حجاب باشد و ظاهر كننده وى را نشناسد اشكال ندارد، همچنين اگر با حجاب باشد، مانعى ندارد.

سؤال519 - تكليف كسانيكه مقدارى از پرده كعبه را به عنوان تبرّك كنده‏اند چيست؟

جواب:  نبايد از پرده كعبه چيزى كَند و اگر گناه كردند و مقدارى از آن را كَند با اجازه حاكم شرع مى‏توانند در آن تصرّف كنند.

سؤال520 - در چه صورت مراجعه مرد به دكتر زن و بالعكس اشكال ندارد؟

جواب:  اگر از جهت مهارت و حذاقت و امكان مراجعه و معالجه مساوى باشند و ضرورتى براى مراجعه به غير همجنس در بين نيست نمى‏تواند به غير همجنس مراجعه كند.

سؤال521 - احتراماً با عنايت به افزايش روز افزون مزاحمتهاى تلفنى در سطح جامعه مستدعى است حكم شرعى اين عمل غير انسانى را اعلام بفرمائيد؟

جواب:  مزاحمتهاى تلفنى، كار حرام و بسيار ناپسندى است و لازم است از آن اجتناب شود.

سؤال522 - سگ بازى و آوردن آن به خانه‏ ها و ماشين‏ها و خيابانها كه نوعى تقليد از بيگانگان است چه صورت دارد؟

جواب:  اشكال دارد.

سؤال523 - نظر مبارك را در رابطه با سدّ معبر و مزاحمتهائى كه در عبور و مرور عمومى ايجاد مى‏شود ارائه فرمائيد؟

جواب:  در صورتى كه مزاحم عابرين باشند يا موجب زيان ديگران گردند جايز نيست.

سؤال524 - لطفاً بفرمائيد آيا «جايز نيست» با «حرام است» مترادف است يا نه؟ در صورت اختلاف توضيح دهيد.

جواب:  هر كجا حرام است جايز هم نمى‏باشد و بالعكس.

سؤال525 - بعضى از افراد در قسمتهايى از بدن و دستهاى خود خالكوبى مى‏كنند، آيا اينان مرتكب گناه شده‏اند يا خير؟

جواب:  اگر كلمات قرآن و نام خداوند و ائمه‏ عليهم ‏السلام نباشد و ضرر هم نداشته باشد، اشكال ندارد.

جواب:  اگر مستلزم حرام نباشد اشكال ندارد.

سؤال527 - گدايى در صورت نياز و در صورت بى نيازى چه حكمى دارد؟

جواب:  گدايى در صورت عدم نياز اشكال دارد و در صورت نياز و عدم توانائى كار و كسب از راه مشروع در حدِّ نياز مانعى ندارد ولى بايد سعى كند و براى خود راهى براى امرار معاش پيدا كند چون تحمّل ذلّت سؤال بر خلاف حفظ شؤونات اسلامى است.

سؤال528 - استخدام شدن مسلمان در رستورانهاى كفار جهت پذيرائى از آنان با محرمات از قبيل گوشت خوك و مسكرات چه حكمى دارد؟

جواب:  جائز نيست.

سؤال529 - جعل پول چه حكمى دارد؟

جواب:  جايز نيست.

سؤال530 - در صورتيكه مرتكب غيبتى شديم، اگر مفسده‏ اى نباشد آيا لازم است از شخص مورد نظر حلاليّت طلبيد يا خير؟ اگر اين غيبت را شنيده‏ايم چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر سبب اختلاف و ناراحتى نميشود از كسى كه غيبتش كرده‏ايد حليّت بطلبيد وگرنه استغفار نموده براى وى كار نيك انجام دهيد تا انشاء ا... خداوند شما را مورد آمرزش قرار دهد، همچنين نسبت به كسى كه غيبتش را شنيده‏ ايد بايد رضايت او را در صورت امكان بدست آوريد چون شنيدن غيبت نيز حرام است.

سؤال531 - در جلسه مشترك آقايان و خانمها اگر مجرى جلسه زن باشد اشكال دارد يا خير؟

جواب:  اگر همراه حرام ديگرى نباشد، اشكال ندارد.

سؤال532 - خريد و فروش حلقه يا ساعت طلا يا زنجير طلا براى استفاده داماد توسط خانواده عروس چه صورت دارد؟ همچنين فروش اين زنجيرها توسط فروشندگان جهت استفاده مردان و يا توليد آنها به همين منظور چگونه است؟ و مالى كه از اين راه بدست مى‏آيد چه حكمى دارد؟

جواب:  اشكال دارد و همچين فروش و توليد آنها اگر بعنوان استفاده مردان باشد اشكال دارد.

سؤال533 - اگر كسى كه شرايط بازنشتگى را ندارد با پارتى و يا رشوه دادن حقوق بازنشستگى بگيرد با توجه به اينكه هيچ كارى در قبال آن انجام نمى‏دهد حقوق آن چه حكمى دارد؟

جواب:  اشكال دارد.

سؤال534 - شخصى كه به كشور غير مسلمان سفر كرده و پولى از راه قمار و قاچاق و دزدى بدست آورده است، اكنون پشيمان شده، وظيفه او چيست؟

جواب:  پولى كه از اين راهها بدست آمده حرام است و بايد به حاكم شرع برساند.

سؤال535 - گوش دادن به راديو مجاهد و بى بى سى و غيره جهت اطلاع از اخبارهاى بيگانه‏ گان عليه ايران چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر تأثير منفى در او ايجاد نكند اشكال ندارد.

سؤال536 - هزينه كردن بيش از حد متعارف در ولادتها و شهادتهاى ائمه معصومين و ابا عبداللَّه‏ عليه ‏السلام چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر بيش از حدّ شأن و موقعيّت انسان باشد يا به حدّ اسراف برسد اشكال دارد.

سؤال537 - تنبيه بدنى در چه حدّى جايز مى‏باشد؟

جواب:  براى غير ولىّ در هيچ حدّى جايز نيست.

سؤال538 - آيا براى آموزگار جايز است دانش‏ آموز را به جهت انجام ندادن تكاليف تنبيه بدنى نمايد؟

جواب:  خير.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -