انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مكانهايى براى اعلان اموال پيدا شده

سؤال:در اماكن عمومى مثل حرمها، مكانى را براى اشياء پيدا شده قرار داده اند آيا مى توان شيئى را كه پيدا كرده ايم به آن محل تحويل دهيم يا اينكه اعلان كردن وظيفه يابنده مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه افراد براى اشياء گمشده به آنجا مراجعه كنند و متصديان آن مكان افراد آشنا به احكام شرعى مى باشند و اگذارى كار اعلان به آنان اشكال ندارد . والله العالم

مال گم شده و آوردن شاهد

سؤال:شخصى يك قطعه طلا پيدا كرده، زيد با دادن نشانى، طلا را گرفت سپس فرد ديگرى ادعا كرد كه مال اوست و بر ادعاى خود شهود آورد كدام قول مقدم است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه شاهدها گواهى دهند كه همان قطعه طلاى معين و مشخص مال دومى است، او مقدم است و بايد طلا را از زيد بگيرند و به دومى تحويل دهند و اگر تلف شده، تلف كننده ضامن است . والله العالم

اموال پيدا شده در اماكن عمومى

سؤال:لقطه اى كه از اماكن عمومى مانند ترمينال و فرودگاه و راه آهن (ايستگاه) و يا از وسائل نقليّه پيدا مى شود و مى توان گفت يكى ناً صاحب آن پيدا نمى شود. آيا در مورد آن نبز رعايت احكام لقطه واجب است و آيا مى تواند بدون اعلان آن را در محلى مناسب بصرف برساند؟

جواب: بسمه تعالى: اگر يقين دارد اعلان آن فايده ندارد مى تواند آن را از طرف صاحبش صدقه بدهد.والله العالم

پول در لباسهاى دست دوم خارجى

سؤال:ارزهاى خارجى از قبيل دلار، مارك و ....كه گاهى اوقات از جيب لباسهاى دست دوّم كه از كشورهاى خارج وارد مى شود، پيدا مى شود چه بايد كرد. آيا مى شود تملك كرد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر لباس از آن كشورهايى باشد كه اغلب آنان غير مسلمانند مى توان آن مبلغ را تملك كرد و اما اگر مظنون اين باشد كه مال مسلمان است بايد آن را صدقه بدهد.والله العالم

پرداخت قيمت جنس پيدا شده

سؤال:آيا پس از انجام اعلان و پيدا نشدن صاحب مال مى توان به جاى صدقه دادن اصل مال، قيمت آن را به فقير داد و جنس را براى خود برداشت؟

جواب: بسمه تعالى: با اجازه حاكم شرع اشكال ندارد . والله العالم

استفاده از صابون در حمام

سؤال:استفاده از شامپو و صابون و....كه صاحبش بعد از استفاده از آن صرف نظر كرده است و جا گذاشته چطور است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر اعراض كرده است اشكالى ندارد. والله العالم

زياد آمدن مبلغى پيش صندوق دار

سؤال:مسئول امور مالى قبل از پرداخت شدن حقوق از پول شخصى خود حقوق كارمندان را پرداخته اكنون نزد وى مقدارى پول اضافه آمده است و كسى مدعى نيست كه حقوق من پرداخت نشده است اين مبلغ متعلق به چه كسى است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه آن پول اضافى در صندوق اداره باشد اين نشانه آن است كه از آن اداره است و اگر در كيف شخصى و مانند آن باشد ملك خود شخص است . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -