انهار
انهار
مطالب خواندنی

ترجمه و تفسير قرآن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 شادي در شب قدر به خاطر نزول قرآن 

سؤال:آیا با توجه به اينکه نزول دفعی قرآن مجید در شب قدر بوده، برای نزول این کتاب انسان ساز در شب قدر باید شادی کرد که چنین نعمت عظیمی نصیب مومنان شده یا گریه و اشک ریخت؟

جواب:باید برای نزول قرآن شادی کرد، ولی برای بدبختی خودمان که از این نعمت بزرگ استفاده نکرده و نمی‌کنیم، باید گریه کنيم و اشک بریزيم.

تفسير «نور» و «ظلمت» قرآن 

سؤال:در آیه 257 سوره بقره می خوانیم که خداوند افراد با ایمان را از تاریکی ها به سوی روشنایی و کافران را  از روشنایی به سوی تاریکی ها می برد. و قرآن شریف در این خصوص از کلمه «خارج می کند» استفاده کرده است.

حال سول این جاست که اولاً مومنین چرا و چگونه در تاریکی بوده اند که خداوند تعالی آن ها را خارج  می کند و به روشنایی ببرد؟و کافران نیز کی و چگونه در نور و روشنایی بوده اند که از آن خارج شوندو به تاریکی بروند؟

دوماً منظور از روشنایی و تاریکی  در این آیه شریفه چیست؟

جواب : باسمه تعالی

معنای این آیه شریفه که نظیرش در قرآن زیاد می باشد این است که:

صفات رذیله در عمق ذات انسان حجاب و ظلمت بلکه حجاب ها و ظلمت ها است و اگر کسی در صدد رفع آن باشد و زمینه برای کمک از حق تعالی به واسطه تلاش ها و دعاها و توسل ها پیدا کند، معلّم اخلاق او خداوند تعالی می شود و او را از ظلمت ها بیرون می کشاند و آن حجاب ها زائل و به نور فطرت می رسد و می یابد خدا را بلکه مطلق حق را، نظیر آدم تشنه که می یابد تشنگی را.

ولی اگر با بی تفاوتی و بدون تلاش و فراهم نکردن زمینه در آن ظلمت ها بماند و با گناه و پیروی از آن رذائل، آن رذائل را متراکم کند، خواه ناخواه کمکی از خداوند نیست. وقتی کمکی از خداوند نباشد، حجاب ها و ظلمت ها رو به غفلت او می آورد و گویا اصلاً فطرتی ندارد و از آن فطرت خدادادی غفلت می شود و تمام توجه به رذائل است.

ارجحيت قرآن و عترت بر يکديگر 

سؤال:آيا از ادلّه‌ به‌ طور واضح‌ ترجيح‌ قرآن‌ بر اهل‌ البيت‌ يا بالعكس‌ ثابت‌ است‌ يا نه‌؟ و اگر ثابت‌ است‌ به‌ چه‌ دليل‌؟

جواب:اينجانب‌ اعتقاد دارم‌ كه‌ پروردگار عالَم‌ دو تجلّي‌ ذاتي‌ با همه اسماء و صفات‌ مستأثره‌ داشته‌ و در آن‌ دو تجلّي‌ يكي‌ قرآن‌ كريم‌ و ديگري‌ اهل‌ بيت‌: موجود شده‌ است‌ بنابراين‌ هيچ‌ تفاوتي‌ ميان‌ آنها ديده‌ نمي‌شود.

 

 قرآن مخلوق و قديم است 

سؤال:استاد دانشگاه‌ هستم‌ مي‌خواهم‌ در باره «مخلوق‌ بودن‌» يا «قديم‌ بودن‌ قرآن‌» مطالبي‌ بدانم‌ و براي‌ دانشجويان‌ رفع‌ اشكال‌ كنم‌.

جواب:قرآن‌ شريف‌ چون‌ علم‌ خداي‌ متعال‌ است‌ از اين‌ جهت‌ «قديم‌» است‌ و چون‌ نازل‌ بر پيامبر گرامي‌ است‌ «قديم‌» نيست‌ و به‌ عبارت‌ كلامي‌ «مخلوق‌» است‌.

 

  

 

 مراد يک آيه از قرآن 

سؤال:«سرنوشت‌ هيچ‌ قومي‌ را تغيير نمي‌دهيم‌ مگر خودشان‌ تغيير كنند» اين‌ سخن‌ به‌ چه‌ معناست‌؟

جواب : اين‌ آيه‌اي‌ از قرآن‌ است‌ و مراد اين‌ است‌ كه‌ سعادت‌ و شقاوت‌ همه‌ دست‌ خود آنهاست‌.

 

قرآن است يا حديث؟ 

سؤال:«القصاص‌ حياة» قرآن‌ است‌ يا حديث‌؟

جواب:آيه‌اي‌ از قرآن‌ است‌ و صحيح‌ آن‌ اين‌ است‌: «و لكم‌ في‌ القصاص‌ حيوة يا اولي‌ الالباب‌»- بقره‌ / 179.

 

 مراد آيه آخر سوره ابراهيم 

سؤال:آيه آخر سوره حج‌ّ، حضرت‌ ابراهيم‌ را پدر ملّت‌ معرّفي‌ كرده‌ است

«وَ جاهدُوا في‌ الله حَق‌ِّ جهاده‌ هُوَ اجْتَبيكُم‌ْ وَ ما جَعَل‌َ عَلَيْكُم‌ْ في‌ الدّين‌ من‌ْ حَرَج‌ٍ ملِّةَ اَبيكُم‌ْ ابْراهيم‌َ هُوَ سَمّيكُم‌ُ الْمُسْلمين‌َ من‌ْ قَبْل‌ُ وَ في‌ هذا ليَكُون‌َ الرِّسُول‌ُ شَهيداً عَلَيْكُم‌ْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَي‌ النّاس‌ فَاَقيمُوا الصِّلوةَ وَ اتُوا الزِّكوةَ وَ اعْتَصمُوا بالله هُوَ مَوليكُم‌ْ فَنعْم‌َ الْمَولي‌ وَ نعْم‌َ النِّصير»

‌آيا طبق‌ اين‌ آيه شريفه‌ مي‌توان‌ گفت‌ پيامبران‌ و ائمّه اطهار: پدران‌ معنوي‌ مسلمين‌ هستند؟

جواب : همه بزرگان‌ دين‌ از پيامبران‌ و ائمّه‌: و علما، پدر روحاني‌ جامعه‌ مي‌باشند.

 

مادران مومنان در قرآن 

سؤال:قرآن‌ كريم‌، در سوره احزاب‌، زنان‌ پيامبر را مادران‌ مؤمنان‌ معرّفي‌ مي‌فرمايد،

- «اَلنِّبي‌ُّ اَولي‌ بالْمُؤْمنين‌َ من‌ْ اَنْفُسهم‌ْ وَ اَزْواجُه‌ُ اُمِّهاتُهُم‌ْ ....» (احزاب‌ / 6). تفسير اين‌ مطلب‌ چيست‌؟

جواب : يعني‌ ديگران‌ بعد از وفات‌ پيامبر گرامي‌ صلوات الله علیه نمي‌توانند با آنها ازدواج‌ كنند


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -