انهار
انهار
مطالب خواندنی

شهادات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

ديدن، لازمه شهادت به لواط

سؤال:آيا در شهادت دادن به جرائمى مثل لواط، ديدن به چشم لازم است يا يقين و علم نيز كافى است و آيا بيان جزئيات در لواط شرط است و نيز در تفخيذ و مساحقه بايد جزئيات بيان شود؟

جواب:بسمه تعالى: شهادت بايد بر اساس حس باشد و علم و يقين كافى نيست و از اين نظر بين زنا و لواط و تفخيذ و مساحقه فرقى نيست و احتياط اين است كه شخص شهادت دهنده در لواط و مساحقه و تفخيذ نيز قادر به بيان جزئيات باشد. والله العالم

 

اختلاف دو شاهد

سؤال:اگر در اظهارات يكى از شهود بگويد: «ديدم دونفر، شخصى را كتك مى زدند» و شاهد ديگر بگويد:«ديدم كه ضارب الف، فلان مضروب را كتك مى زد» آيا نحوه شهادت از مصاديق تعارض است؟

جواب:بسمه تعالى: آنچه بيان شد، اختلاف نيست، بلكه «اجمال و تفصيل» است و اگر شهادت به نحوى باشد كه يكديگر را تكذيب كنند، بيّنه تمام نمى شود.

 

تعارض در شهادت

سؤال:آيا تعارض در اظهارت شهود در خصوص نحوه ى شهادت در باره ى يك موضوع، موجب بى اعتبارى شهادت آنها مى شود؟

جواب:بسمه تعالى: اختلاف دو شاهد با يكديگر، دو صورت دارد:

الف. گاهى اختلاف آنان حالت«اقل و اكثر» دارد به اين صورت كه يكى مى گويد بدهى بدهكار صدتاست و ديگرى مى گويد صد و بيست تا. در اين صورت اصل بدهى و مقدار صدتا ثابت مى شود.

ب. گاهى اختلاف آنان به تكذيب يكديگر منجر مى شود; مثلاً هر دو، انجام عمل واحدى را از شخصى گواهى مى دهند، ولى در مكان يا در زمان آن اختلاف پيدا مى كنند. در اين صورت، هر دو شهادت از حجيت و اعتبار ساقط مى شود و بيّنه ناتمام است.

 

عدالت شاهد

سؤال:ملاك در عدالتِ شاهد چيست؟

جواب:بسمه تعالى: كسى كه به انجام واجبات و اجتناب از محرمات ملتزم باشد، شهادت او نافذ است. والله العالم

 

خروج زن از منزل براى شهادت

سؤال:اگر به شخصى ظلم شود و شاهد يك خانم باشد، آيا براى شهادت دادن و خروج او از منزل، اجازه ى شوهرش لازم است؟

جواب:بسمه تعالى: در صورتِ درخواست قاضى يا شخصى كه به او ظلم شده است، اجازه   ى شوهر لازم نيست.

 

شهادت زنان در تولد

سؤال:آيا شهادت زنان بر اين كه ما مى دانيم فلان شخص از فلان مادر متولد شده است كافى است يا بايد در زمان زايمان در محل حضور داشته و تولد طفل را از بطن مادر ببينند؟

جواب:بسمه تعالى: هرگاه چهار زن بر نسب شهادت دهند، نسب ثابت مى شود به شرطى كه شهادت آنها مستند به حس باشد يعنى موقع ولادت حاضر باشند و يا اين كه به واسطه قول تعداد كثيرى از زنان محل، براى قاضى علم حاصل شود. والله العالم

 

شهادت صبى مميز

سؤال:در چه موردى شهادت صبى مميّز مورد پذيرش است؟

جواب:بسمه تعالى: شهادت صبى در سن 10سالگى با داشتن صفت تمييز در مورد قتل كه ميان خودشان رخ مى دهد حجّت است و ديه ثابت مى شود به شرطى كه از آن حادثه متفرق نشده باشند و در مورد افراد بالغ حجت نيست. والله العالم

 

شهادت فردى كه از يك طرف زنازاده و از طرف ديگر وطى به شبهه باشد

سؤال:آيا شهادت فردى كه فقط از يك طرف زنازاده بوده و نسبت به طرف ديگر وطى به شبهه باشد پذيرفته مى شود؟

جواب:بسمه تعالى: شهادت او پذيرفته مى شود. والله العالم

 

شهادت بر پرداخت و ادعاى بقاء دين

سؤال:اگر شهود شهادت دهند بر اين كه بدهى، پرداخت شده است و لكن طلب كار مدعى است طبق چك و يا سند موجود، بدهكار، بدهى خود را اداء ننموده است، آيا شهادت مقدم مى شود يا اسناد موجود؟

جواب:بسمه تعالى: هرگاه دو شاهد عادل گواهى دهند كه وجه مربوط به اين چك يا سند عادى پرداخت شده است و طرف چك را تحويل نداده يا بدهكار نگرفته است در اين صورت شهادت بر سند و چك مقدم است. والله العالم

 

شهادت پنجاه نفر بر جنايت با عدم حضور در محل جنايت

سؤال:شخصى را به جرم قتل دستگير كردند. آيا شهادت پنجاه نفر كه در محل نزاع حضور نداشته اند و مى گويند ما يقين داريم كه اين شخص توسط اين فرد به قتل رسيده است، قتل را ثابت مى كند؟

جواب:بسمـه تعـالى: «قسـامه» عبـارت از سـوگند خـوردن پنجـاه نفـر از اقـوام مقتـول بر صـدور قتـل از شخص معيّـن است; هر چند برخى قتل را مشاهده نكرده اند، ولى سوگند پنجاه مـؤمن، قاطعانه حاكى از اين است كه جريان مشتمل بر قرائن بوده اسـت، از اين رو موجب علم آنان شده است، البته قسامه در جايى است كـه لوث يعنى اماره و دليل روشن بر قاتل بودن شخص ظواهر وجود داشته باشد. والله العالم

 

قسامه توسط بستگان

سؤال:اگر با قَسامه(پنجاه قسم براى اثبات قتل) همراه با لوث(نشانه اى كه موجب ظن غالب حاكم به قاتل بودن شخص مى شود)، قتل ثابت شود، آيا لازم است كسانى كه قسم مى خورند از بستگان درجه ى اول و دوم مقتول باشند و آيا بيان نسبت خود با مقتول، هنگام قسم خوردن و تعيين نوع قتل، لازم است؟ اگر برخى از اعضاى قسامه سوگند را به صورت صحيح ادا نكنند، تكليف چيست؟

جواب:بسمه تعالى: كافى است كسانى كه قسم ياد مى كنند، از بستگان مقتول باشند و كسى كه قسم مى خورد بايد اين چهار قيد را به زبان بياورد:

1. نام قاتل و نام مقتول;

2. ذكر نسب قاتل و مقتول به طورى كه رافع ابهام باشد;

3. اين كه قاتل تنها قتل را صورت داده يا دستيارى در قتل داشته است;

4. عمد، شبه عمد يا خطا بودن قتل;

هرگاه اين چهار قيد را همراه قسم بگويد كافى است و نيت ديگرى لازم نيست.

اگر برخى از اعضاى قسامه، به صورت صحيح قسم بخورند و برخى ديگر به صورت غير صحيح، بايد به صورت صحيح تكميل شود. والله العالم

 

اقرار زن بر زنا

سؤال:هرگاه زنى در چهار جلسه اقرار كند كه با مردى زنا كرده است، ولى هيچ گونه اطلاعاتى در خصوص آن مرد ندهد، آيا اقرار او نافذ است؟

جواب:بسمه تعالى: اقرار زن مسموع است ولو طرف را مشخص نكند; چه بسا نمى خواهد آبروى او را بريزد و فقط مى خواهد خود را از بار گناه رها سازد. والله العالم

 

بازگشت يكى از شهود از گواهى در اموال

سؤال:اگر يكى از دو شاهد كه عليه شخصى شهادت دروغ داده پشيمان شود آيا ضامن نصف المال مى باشد يا ضامن تمام آن؟

جواب:بسمه تعالى: اگر عدول وى پس از حكم باشد ضامن نصف است . والله العالم

 

پنجاه قسم از يك نفر كافى است

سؤال:آيا در قسامه، پنجاه سوگند يك نفر از خانواده مقتول كافى است؟ يا اين كه بايد پنجاه نفر سوگند ياد كنند؟

جواب:بسمه تعالى: در صورت امكان بايد پنجاه نفر سوگند ياد كنند، و در غير اين صورت به مقدار ممكن اگر تنها ولى دم مدعى باشد و ديگران يا مدعى نبوده و يا آماده براى سوگند نباشد، پنجاه سوگند يك نفر كافي است  . والله العالم

 

تعارض نظر كارشناس با شاهدان عينى صحنه تصادف

سؤال:در مورد تعارض نظر كارشناس با شاهد صحنه تصادف، كدام نظر مقدّم است؟

جواب:بسمه تعالى: اگر دو نفر شاهد مورد اعتماد صحنه تصادف بر كيفيت آن شهادت دهند قول آنها مقدم است مگر اين كه كارشناس با ادله قطعى نظر آنها را نقض كند . والله العالم

 

قسم نزد قاضى و نديدن واقعه

سؤال:اگر شاهد در نزد قاضى قسم بخورد در حالى كه چيزى نديده، به واسطه سخن مردم و يا فاميل اين كار را انجام داده است و به ضرر ديگرى حكم شود اكنون پشيمان شده است وظيفه اش چيست؟

جواب:بسمه تعالى: اگر از روى يقين و آگاهى كامل بوده اشكال ندارد در غير اين صورت هرگاه سوگند شما سبب حكم قاضى شده هر نوع ضررى كه از ناحيه اين سوگند متوجه ديگرى شده است ضامن است و بايد به قاضى مربوطه اعلام كند . والله العالم

 

عدول از شهادت

سؤال:اگر شهود پس از شهادت عدول نمايند آيا حكمى كه روى اعتماد به شهادت آنان انشاء گرديده از ديدگاه شرع لازم و نافذ مى باشد؟

جواب:بسمه تعالى: در غير حدود شرعى هرگاه رجوع شاهدان قبل از حكم باشد حكم متوقف ولى اگر پس از حكم باشد، حكم نافذ مى شود، خواه حكم اجراء شده باشد يا اجراء نشده باشد، و در مورد حدود مطلقا حتّى پس از صدور حكم خوددارى مى شود و اگر مورد عدول، جرح و قتل باشد، صورى دارد كه در كتابهاى قضاء بيان شده است . والله العالم

 

انكار پس از اقرار به قتل

سؤال:شخصى نزد قاضى به قتل عمد اعتراف كرده است و قاضى نيز وى را محكوم كرده، اما رأى وى در ديوان عالى كشور نقض مى گردد و پرونده به قاضى ديگر ارجاع مى نمايند و متهم منكر قتل مى شود آيا قاضى دوم مى تواند به استناد اعتراف وى نزد حاكم اول وى را محكوم نمايد؟

جواب:بسمه تعالى: به نظر مى رسد انكار اين فرد پس از اقرار موجب تهمت و لوث است، بايد احكام قسامه اجرا شود . والله العالم

 

حُسن ظاهر شاهد

سؤال:آيا در تحصيل عدالت شاهد، حسن ظاهر كافى است؟

جواب:بسمه تعالى: اگر مقصود از حسن ظاهر اين است كه در اثر معاشرت ممتد، گناهى از او مشاهده نكند مسلّماً كافى است . والله العالم

 

غلط بودن قرائت نماز شاهد

سؤال:اگر چنانچه شاهد نتواند حمد و سوره خود را صحيح بخواند آيا اين ملاك فسق شاهد مى باشد؟

جواب:بسمه تعالى: اگر متوجه باشد كه حمد و سوره او صحيح نيست مع الوصف در يادگيرى آن سهل انگارى كند مرتكب گناه شده است . والله العالم

 

شهادت صبى

سؤال:آيا شهادت صبى مميز در مورد جنايت مورد پذيرش مى باشد؟

جواب:بسمه تعالى: شهادت صبى در سن 10 سالگى با داشتن صفت تمييز در مورد جراحتها كه ميان خودشان رخ مى دهد حجّت است و ديه ثابت مى شود به شرطى كه از آن حادثه متفرق نشده باشند و در مورد افراد بالغ حجت نيست . والله العالم

 

شهادت فردى كه از يك طرف نسب صحيح دارد

سؤال:با توجه به اين كه شهادت ولد الزنا پذيرفته نمى شود حال اگر فردى، نسبت به يك طرف (زانى يا زانيه) زنازاده بوده آيا شهادت وى معتبر است؟

جواب:بسمه تعالى: فردى كه از يك طرف نسب صحيحى داشته باشد مانند وطى به شبهه هرچند از طرف ديگر موصوف به زنا است شهادت او پذيرفته مى شود . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -